• tussan

Färga håret under graviditet? Nån som gjort det?

Som rubriken lyder, kan man färga håret under graviditeten? Har läst på olila sidor att det ska inte vara någon fara för fostret men de kan finnas risker men vad lixom....någon som färgat håret under graviditeten? Hur blev det?

• Svar på tråden Färga håret under graviditet? Nån som gjort det?
  • tussan

Barnmorska o husläkaren frågade jag förut om de här me just färga håret när man e gravid,dom sa att de inte var någon fara men efter att man läst den där artikeln som kalla fakta kollade upp så börjar man ju fundera :S

• annacnummertre
    tussan skrev 2015-12-17 01:25:19 följande:

Barnmorska o husläkaren frågade jag förut om de här me just färga håret när man e gravid,dom sa att de inte var någon fara men efter att man läst den där artikeln som kalla fakta kollade upp så börjar man ju fundera :S

jag färgade efter vecka 12, och då vädrade jag mycket i lägenheten samtidigt.
    färgade sedan 2 ggr till, födde en frisk dotter :)
  • Tedrickarn

Det finns en intressant svensk dokumentär på YouTube som heter underkastelsen (finns både del ett och två) om kemikalier. 50% av alla kemikalier modern bär på (och det är många!) förs över till barnet. Våra barn börjar således i ett sämre läge redan när det gäller kemikalier än vad vi gjorde. Trots att kemikalier inte är tillåtet i för höga doser då det kan bli farligt, så finns extremt lite forskning om hur olika kemikalier tillsammans ställer till problem. Dokumentären har en lite religiös omfamning (jag är inte religiös och störde mig på denna bit), men innehållet är faktamässigt med forskare och kemikalieexperter. Se den (dem) är mitt tips :)

• Tillys

Frågade min frisör och hon sa att hon skulle undvika det om hon var gravid, så jag lyssnade på henne. Det skadar ju inte mig att inte färga håret på nio månader. Var riktigt intressant att se min normala hårfärg igen.. Däremot har jag färgat nu när jag ammar, mest för att mitt hår blivit en total risbuske av amningen och behövde en rejäl uppfräschning, liksom mitt självförtroende!

• solidafrida

Jag har nog lösningen!!! SLINGOR!!! Slingfärgen nuddar inte ens hårbotten och då är det bara ångorna att ta ställning till, som enligt artikeln inte är farlig eftersom frisören inte får i sig kemikalierna när de färgar. Bra ju!

September
  • Maramina

Jag kan garantera att missfallet inte berodde på att du färgade håret! Det finns ingen forskning som tyder på att de hårfärger som används i Sverige/inom EU skulle orsaka missfall för då skulle de inte få säljas. Sannolikt får du i dig mer kemikalier genom det du äter, ditt tvål/schampo/balsam/hudkrämer etc som du tar på dig och genom luften du andas än vad du fick i dig när du färgade håret en gång under den korta tid du var gravid. Så mitt råd är att försöka slappna av, missfallet berodde med stora sannolikheter inte på något du har gjort! Kan du inte slappna av så rekommenderar jag dig att göra det som känns bäst för dig, dvs låta bli att färga håret under graviditet och amningsperioden. Sedan så skadar det ju inte att allmänt försöka minska ner på kemikalieanvändandet i så stor mån som det bara är möjligt. Inte pga missfallsrisken utan snarare för att vissa kemikalier ansamlas i kroppen och vissa kan föras över till barnet vid graviditet och amning och med all säkerhet vet vi att man idag inte vet alla långsiktiga risker vissa kemikalier kan föra med sig.

Själv så har jag två barn på 1,5 och snart 6 år och både barnen är friska (oss veterligen) trots att jag regelbundet färgade håret under graviditeten

• Elyssa81

Du kan färga håret. Finns inget som motsäger detta. Kemikalier finns överallt omkring oss. Det behöver inte betyda att det är farligare nu än för ca 30 år sen. Det är betydligt hårdare kontroller nu på kemikalier nu än när vi var små. Så ta det lugnt!

• CarroAN

Jag har aldrig hört att det ska vara någon fara, men däremot sa min systers frisör häromdagen att alla hormoner gör att färgen kan ha svårare att fästa, vilket jag tyckte var väldigt intressant =)

• fjanten

Min faster som är frisör sa att hon vägrade färga mitt hår nu under graviditeten och sedan när jag ammar. Enligt henne går kemikalierna rakt in i kroppen och över tilö barnet. Så, nixpix, jag väntar hellre eftersom man aldrig kan vara nog så säker...

• Pentra
    solidafrida skrev 2015-12-18 05:51:18 följande:
    Jag har nog lösningen!!! SLINGOR!!! Slingfärgen nuddar inte ens hårbotten och då är det bara ångorna att ta ställning till, som enligt artikeln inte är farlig eftersom frisören inte får i sig kemikalierna när de färgar. Bra ju!
    September

Det hjälper inte att färgen inte nuddar hårbotten. Kemikalierna i hårfärgen transporteras in i hjärnan av/via håret och sedan vidare ut i kroppen. Huvudhåret är definitivt INTE så dött som det antas vara. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Ellaria
    Pentra skrev 2015-12-18 11:51:43 följande:

Det hjälper inte att färgen inte nuddar hårbotten. Kemikalierna i hårfärgen transporteras in i hjärnan av/via håret och sedan vidare ut i kroppen. Huvudhåret är definitivt INTE så dött som det antas vara. ... Med vänlig hälsning, Pentra
    Sluta skrämma folk. Kemikalierna från hårfärgen hamnar inte "in i hjärnan". Helt befängt att påstå något sånt utan källor.
    You know nothing, Jon Snow
  • nevermind
    Anonym (Det är lugnt) skrev 2015-12-15 21:21:31 följande:

Se över produkter som du använder varje dag som lotion, balsam osv för ämne istället..

Svar på tråden Färga håret under graviditet? Nån som gjort det?