• annahoj84

Gravid och nytt jobb!

Hej!

Blev varslad från mitt jobb i mitten på November, då de valde att lägga ner i Sverige. Några veckor innan det hade jag plussat, så varslet kom verkligen olägligt..

Nu har jag dock fått ett nytt jobb, men med star i februari.. Jag har inte berättat att jag är gravid, då jag inte ville riskera att inte få jobbet. Är i vecka 12 nu.. Och kommer vara i vecka 19-20 när jag börjar nya jobbet.

Min fråga är nu om jag borde berätta redan nu att jag är gravid, är ju kanske schysstare än att vänta till feb.. Kommer ha provanställning, så riskerar ju att bli utkickad när jag berättar!

Vad hade ni gjort? Hatar att man som kvinna ska riskera att bli sparkad pga en graviditet!

• Svar på tråden Gravid och nytt jobb!
  • Anonym (Anonym (jurist))

Hej!

Förstår ditt dilemma och håller helt med - mkt tråkigt att man som kvinna ska behöva känna denna oro och löpa denna risk!

Hade jag varit du, hade jag valt att vara uppriktig och berätta som det är redan nu, fast per mail. Kanske tar de det ju precis så bra och professionellt som de ska! Om inte, har du skriftväxlingen som stöder att du blivit diskriminerad vid ev tvist.

Hoppas det går bra!

Tillägg: mailet skulle jag så klart skicka först efter de första 12 högriskveckorna och lyckad KUB, om du tänkte göra det.

• annahoj84

Tack för bra förslag, känner också att det är bättre att vara ärlig, ev kanske dra bort några veckor för att de inte ska bli lika tydligt att jag undanhållit info...

Mail var en bra idé! Lättare att skriva ner det + att man har det skriftligt! :)

• Anonym (Ds)

Kan ju ge en inblick hur jag själv har sett det som personalansvarig.

1 Du är ärlig och berättar. Fine, ska väl inte säga att jag blir överförtjust men du ger lite tidsrum att planera på. Är du i övrigt en bra medarbetare ser jag absolut inga problem med det hela.

2 Du förhalar det hela och berättar i sista stund när det inte går att dölja längre. Då har du förbrukat ett förtroende och kommer åka vid första bästa tillfälle, såvida du inte har en väldigt bra förklaring.

• annahoj84
    Anonym (Ds) skrev 2015-12-16 07:57:40 följande:

Kan ju ge en inblick hur jag själv har sett det som personalansvarig.

1 Du är ärlig och berättar. Fine, ska väl inte säga att jag blir överförtjust men du ger lite tidsrum att planera på. Är du i övrigt en bra medarbetare ser jag absolut inga problem med det hela.

2 Du förhalar det hela och berättar i sista stund när det inte går att dölja längre. Då har du förbrukat ett förtroende och kommer åka vid första bästa tillfälle, såvida du inte har en väldigt bra förklaring.

Absolut håller med dig! Mitt problem är dock att jag kommer inte ens hinna börja jobba innan det syns, så känner att jag borde säga nått nu, och nu har de ju ingen uppfattning om mig som anställd..om de vet att man är grym är det ju en sak, men jag har ju inte ens hunnit visa vad jag går för. :(
  • nevermind

Kvinnor kan ju sluta vara föräldralediga en halv evighet och ta en massa vab så kanske vi blir lika mycket värda på arbetsmarknaden som män.

Män kan ju börja dela på föräldraledigheten och vabbandet, så att kvinnor inte behöver anses som mindre attraktiva på arbetsmarknaden för att de tar ansvar för sina barn. Att sen båda rättigheterna missbrukas en del är en annan sak.

Intressant att se en personalansvariges syn på detta också. Förstår att det känns som att du inte kunnat "korrigera" din negativa nyhet med att vara duktig och omtyckt i övrigt, men tror att du helt enkelt får vara ärlig och göra det bästa intrycket du kan nu, och försöka leva upp till det när du börjar jobba sen. Hoppas att du har en lätt graviditet?

• Anonym (Ds)
    annahoj84 skrev 2015-12-16 12:04:36 följande:

Absolut håller med dig! Mitt problem är dock att jag kommer inte ens hinna börja jobba innan det syns, så känner att jag borde säga nått nu, och nu har de ju ingen uppfattning om mig som anställd..om de vet att man är grym är det ju en sak, men jag har ju inte ens hunnit visa vad jag går för. :(

Förstår problemet. Kan ju bara ge min personliga syn på det hela och det är att jag skulle uppskatta om du berättade det, jag skulle ge dej en chans.

Alla har ju dock olika åsikter så ovan är på inget sätt "rätt svar"

Sen finns det ju även lite faktorer som spelar in. Är företaget ett 100+ anställda som går med bra vinst eller ett litet 3manna som går på knäna för att gå runt. Blir en rätt stor skillnad.
  • Tretrapporupp

Jag fick reda på att jag var gravid kvällen innan min sista intervju. Jag ville så väldigt gärna ha jobbet och var chockad över bäbisbeskedet. Jag gick på intervjun och fick jobbet. OCH jag berättade om graviditeten alldeles innan jag skulle skriva på papper och annat. Jag ville vara ärlig men Gud vilken ångest jag hade innan. De tog det bra och det var inga konstigheter. Jag kommer hinna jobba 6 månader innan jag föder. Lycka till!

• annahoj84
    Tretrapporupp skrev 2015-12-18 12:48:59 följande:

Jag fick reda på att jag var gravid kvällen innan min sista intervju. Jag ville så väldigt gärna ha jobbet och var chockad över bäbisbeskedet. Jag gick på intervjun och fick jobbet. OCH jag berättade om graviditeten alldeles innan jag skulle skriva på papper och annat. Jag ville vara ärlig men Gud vilken ångest jag hade innan. De tog det bra och det var inga konstigheter. Jag kommer hinna jobba 6 månader innan jag föder. Lycka till!

Tack! Jag har redan skrivit på kontraktet men tänkte ringa upp efter nyår (1 månad innan jag börjar) och berätta hur det ligger till.. Kommer dock bara hinna jobba 5 månader, så får se hur det går! Är dock ett stort företag så hoppas på det bästa!
  • Lollipoppan
    annahoj84 skrev 2015-12-18 19:57:35 följande:
    Tack! Jag har redan skrivit på kontraktet men tänkte ringa upp efter nyår (1 månad innan jag börjar) och berätta hur det ligger till.. Kommer dock bara hinna jobba 5 månader, så får se hur det går! Är dock ett stort företag så hoppas på det bästa!
    Plussade dagarna efter jag fått reda på att jag fått mitt nya jobb. Ringde upp efter några veckor eftersom jag skulle vara i v 16 när jag började och det syns tidigt på mig. De tog det mycket bra! Hade provanställning 6 mån men som du hinner bara jobba 5. Har nu 2 mån kvar till bebis och går på ledighet om 1,5 mån. Min provanställning har avslutats i förtid och övergått i fast, för de tyckte jag gjorde ett bra jobb.
    Så jag skulle ringa och berätta och sen göra ett bra jobb den tid dom är kvar.
    Lycka till!
  • EmeliePe

Jag hade också precis skrivit på för ett nytt jobb när jag fick reda på att jag var gravid. Var i V 17 när jag började och tyckte det kändes jättejobbigt att berätta, men allt gick bra. Nu börjar jag jobba igen om två månader men fick precis reda på att jag är gravid i V8. Kommer alltså vara ungefär i v 17 igen nu när jag börjar. Har så sjukt mycket ångest, men vi ville gärna ha barn tätt (om än inte riktigt såhär tätt kanske), men vad spelar det för roll om några år? Familjen är ju ändå absolut viktigast och jobbet löser sig! Tror man bryr sig alldeles för mycket om vad folk tänker och tycker. Det kommer gå jättebra!

Svar på tråden Gravid och nytt jobb!