• Nutte

Vantrivs på arbetsträning.

Hej ja skriver här för ja måste få lite råd hur ja ska göra.

Är ute och arbetstränar efter många års sjukskrivning.

Där jag är e det bara jag som e svensk. De andra tre är araber.

Jag är på en privat tandklini och arbetstränar som tandsköterska.

Nu till mitt problem de kaalla svenska men pratar ofta på arabiska över huvet på mig.

I början tänkte ja inte så mycket på det men sen dem för två veckor sen under lunchen bara pratade arabiska under kanske 20 minuter när ja satt bredvid så känns det inte alls bra längre.

Förra veckan vart ja så ledsen att ja gick hem.

Saken är oxå den att ja lever under extrem stress privat då ja ofrivilligt bor hos mitt ex och han vill aldrig prata därför känner ja mig jämt såå ensam.

Har inte heller nån släkt att vända mig till l

Ja tog upp fatta med chefen förra veckan hur ledsen o utanför ja kände mig o då förstod hon mig.

Men idag pratade de återigen över huvet på mig på arabiska.

Visst det var inte mer än 5 minuter kanske.

Men det räckte för mig o ja sa då att kan ni inte prata svenska.

Då vart dem.jätteirriteradr o sura på mig.

Och ja vart nästan utskälld av chefen och hon menade att ja överreagerar..

Men ja känner mig såå utanför

Nu känner ja att ja inte vill va kvar däro mår bara dåligt när ja tänker på att gå dit..

Snälla ge mig ett råd, tycker ni ja överreagerar?

Hälsn Kerstin

• Svar på tråden Vantrivs på arbetsträning.
  • glutten

Jag tycker att du ska prova att ställa en fråga om nåt, eller bara berätta nåt (vet ni vad jag såg idag!) när de börjar prata arabiska. Då lär de ju svara på svenska, och så får ni igång ett samtal på svenska. Det kanske inte är svårare än så? Jag tycker absolut att de borde prata svenska mer än arabiska när du är med, men man får också ha förståelse för om folk med samma modersmål (antar att de har arabiska som första språk) gärna använder just det språket när de talar med varandra.

• Anonym (Lina)
    glutten skrev 2015-12-15 23:58:22 följande:

Jag tycker att du ska prova att ställa en fråga om nåt, eller bara berätta nåt (vet ni vad jag såg idag!) när de börjar prata arabiska. Då lär de ju svara på svenska, och så får ni igång ett samtal på svenska. Det kanske inte är svårare än så? Jag tycker absolut att de borde prata svenska mer än arabiska när du är med, men man får också ha förståelse för om folk med samma modersmål (antar att de har arabiska som första språk) gärna använder just det språket när de talar med varandra.

Jag håller med om allt och har inget att tillägga direkt. Du skriver ofta så bra grejer och verkar ha så vettiga åsikter glutten!
  • glutten
    Anonym (Lina) skrev 2015-12-16 02:49:54 följande:
    Jag håller med om allt och har inget att tillägga direkt. Du skriver ofta så bra grejer och verkar ha så vettiga åsikter glutten!
    :)
Svar på tråden Vantrivs på arbetsträning.