• KRYP

Bestrida faktura från sjukhus? Fått fel vaccin!

Hej Familjeliv!
    Jag besökte en privat sjukvårdsklinik för ett tag sedan för att vaccinera mig inför en längre resa. Jag bokade tid hos en läkare och fick träffa hen några dagar senare för att diskutera vilka vacciner jag skulle behöva ta. 

Besöket hos läkaren skulle kosta 300 kr (Då jag inte är listad där) vilket jag var medveten om men så hände detta: 

När jag gick till ett apotek för att hämta ut vaccinen så frågade jag apotekaren ifall hon kunde något om vaccin, vilket hon var mycket kunnig inom. Jag berättar vilka länder jag ska resa till och hon säger att vaccinen jag fått utskrivna inte behövs för de länder jag ska besöka (detta var vaccin för c:a 5000 kr) och att det fanns andra vaccin som jag verkligen borde ta inför resan.

Jag avvaktar med att hämta ut och går istället till en annan vaccinklinik som säger detsamma som apotekaren. Läkaren har alltså skrivit ut fel vaccin och missat flera viktiga vaccin som jag alltså borde tagit.

Nu har jag fått en faktura från första kliniken på 300 kr för besöket, vilket jag inte vill betala eftersom jag uppenbarligen fått felaktigt hjälp. Kan jag nu vägra att betala detta? Borde jag anmäla kliniken för deras misstag?

Kan även tillägga att en sjuksköterska på kliniken sa att jag inte behövde vaccinera mig mot Hepatit B för att det inte var ett särskilt vanligt förekommande virus (ska till Asien). 

Hjälp! Vad ska jag göra? Jag vill inte att någon annan blir felvaccinerad och kanske missar viktiga vaccin ? 

Tack!

• Svar på tråden Bestrida faktura från sjukhus? Fått fel vaccin!
  • Aniiee

Anmäl till patientnämnden och IVO. Dock lär du få betala för att du tagit upp deras tid.

Why do christians celebrate the birth of a jewish baby on the day of a pagan festival?
  • Ellie

Jag tycker det låter dyrt med 5000 kr för vaccin. Har du inget grundskydd? Jag undrar vad det var för vacciner första läkaren rekommenderade, och hur den andra rekommendationen såg ut. Är det helt självklart att första läkaren hade fel?
    Du behöver inte skriva upp allt här, men ta tex en till på denna sidan:
    www.vaccinationsguiden.se/vaccinationsguiden/landrek_world.html
    och jämför med dina råd.
    Jag förstår inte heller vad du menar med rådet om Hepatit B. Tycker du det var rätt eller fel att inte vaccinera sig? Jag vet ju inte vart i Asien du skall, men det brukar inte vara så mycket vaccin man behöver för en vanlig semesterresa. Hepatit B är tex mest vid frekventa eller långvariga vistelser.
    Det är nog svårt att anmäla kliniken, eller rättare sagt, det kommer nog inte leda någonvart. Du kan ju däremot prova att bestrida fakturan och kontakta dem för att förklara varför du inte vill betala (du tycker inte du fått den vård du betalat för), men de kommer sannolikt ha svar på tal att "det vaccinet är visst bra, och det andra vaccinet behöver du bara om du åker helikopter..." Det blir besvärligt för dig att bevisa att de gett fel rekommendationer.

• KRYP

Tack Aniiee! Ska kolla upp det där - Tvekar dock på om det är värt att anmäla. Blir väl bara en större procedur som tar tar tid för mig. 

Ellie, det är en lång resa och vi kommer vara i bergen och på safari mm under några månader, Det är väl ingen "vanlig" semesterresa. Tycker det var konstigt att jag inte skulle få vaccin mot hepatit B då alla andra som ska med på resan har fått det och den andra läkaren sa att det var viktigt. Första läkaren skrev ut 10 doser av vaccin mot Gula febern, vilket kostade typ 3600 kr. Men det hämtade jag inte ut. 

Läkare nr. 2 rekommenderade vaccin mot kolera, japansk encefalit, hepatit och något annat jag inte minns namnet på. 

Det är sant som du säger, att det är svårt att argumentera för att jag fått fel. Ringer nog bara upp dem för att uppmärksamma dem om detta. 

Tack för era svar!

• Ellie
    KRYP skrev 2015-12-16 22:13:47 följande:
    Tack Aniiee! Ska kolla upp det där - Tvekar dock på om det är värt att anmäla. Blir väl bara en större procedur som tar tar tid för mig. 

Ellie, det är en lång resa och vi kommer vara i bergen och på safari mm under några månader, Det är väl ingen "vanlig" semesterresa. Tycker det var konstigt att jag inte skulle få vaccin mot hepatit B då alla andra som ska med på resan har fått det och den andra läkaren sa att det var viktigt. Första läkaren skrev ut 10 doser av vaccin mot Gula febern, vilket kostade typ 3600 kr. Men det hämtade jag inte ut. 

Läkare nr. 2 rekommenderade vaccin mot kolera, japansk encefalit, hepatit och något annat jag inte minns namnet på. 

Det är sant som du säger, att det är svårt att argumentera för att jag fått fel. Ringer nog bara upp dem för att uppmärksamma dem om detta. 

Tack för era svar!
    Ja, det var ju en lite längre resa :)
    Gula febern? 10 doser? Det är ju såklart helt galet. Du behöver ju inte den alls, såvida du åker direkt från Sverige i alla fall. 10 doser måste ju vara en ren felskrivning.

Kolera skulle jag också tagit. Hepatit B är ju blod/sex- överförd smitta, så man kan ju chansa på att man inte behöver blodtransfusion eller har sex, men visst är det vettigt att ta den. Japansk encefalit och tyfoid brukar också vara bra när man skall resa som ni gör, även om smittorisken egentligen är väldigt liten. Kanske tuberkulos kan övervägas också.

Jag är generellt för vaccin och brukar ta det mesta även om vissa kanske inte är helt nödvändiga.

Största felet läkaren verkar ha gjort är väl det med gula febern. I övrigt uppfattade nog inte läkaren att ni skall resa under så lång tid och på landsbygd vilket ju är felaktig handläggning. Hade det bara vanligt en vanlig semestervecka hade ni inte behövt så mycket.

Tycker det är bra om du ringer upp dem.
Svar på tråden Bestrida faktura från sjukhus? Fått fel vaccin!