Bestrida faktura från sjukhus? Fått fel vaccin!
Hej Familjeliv!
Jag besökte en privat sjukvårdsklinik för ett tag sedan för att vaccinera mig inför en längre resa. Jag bokade tid hos en läkare och fick träffa hen några dagar senare för att diskutera vilka vacciner jag skulle behöva ta.
Besöket hos läkaren skulle kosta 300 kr (Då jag inte är listad där) vilket jag var medveten om men så hände detta:
När jag gick till ett apotek för att hämta ut vaccinen så frågade jag apotekaren ifall hon kunde något om vaccin, vilket hon var mycket kunnig inom. Jag berättar vilka länder jag ska resa till och hon säger att vaccinen jag fått utskrivna inte behövs för de länder jag ska besöka (detta var vaccin för c:a 5000 kr) och att det fanns andra vaccin som jag verkligen borde ta inför resan.
Jag avvaktar med att hämta ut och går istället till en annan vaccinklinik som säger detsamma som apotekaren. Läkaren har alltså skrivit ut fel vaccin och missat flera viktiga vaccin som jag alltså borde tagit.
Nu har jag fått en faktura från första kliniken på 300 kr för besöket, vilket jag inte vill betala eftersom jag uppenbarligen fått felaktigt hjälp. Kan jag nu vägra att betala detta? Borde jag anmäla kliniken för deras misstag?
Kan även tillägga att en sjuksköterska på kliniken sa att jag inte behövde vaccinera mig mot Hepatit B för att det inte var ett särskilt vanligt förekommande virus (ska till Asien).
Hjälp! Vad ska jag göra? Jag vill inte att någon annan blir felvaccinerad och kanske missar viktiga vaccin ?
Tack!