• Emelie977

Är 18 år singel och vill bli gravid

Hej, jag är 18 år och är singel, jag går 2 året på gymnasiet och går vård. Jag bor med mina föräldrar. Hela mitt liv sen tidig ålder jag jag viljat ha barn. Jag vill gärna ha en bebis så tidigt som möjligt så varför inte nu? Jag är aldrig ute på krogen eller dricker inte.

Jag ska börja ta körkort nu i vår. Men jag vet inte hur jag ska göra, om jag gå klart skolan först eller inte. För jag vill inte vänta för länge.

• Svar på tråden Är 18 år singel och vill bli gravid
  • Pkb
    Babyfeber skrev 2015-12-18 11:14:55 följande:

Jag omformulerar till att ts inte är vuxen och borde vänta tills hon är det.

Jag fick mina första barn i år, samma år jag fyllde 26. Jag ville också ha barn när jag var 17-18 men jag tyckte själv att det var för tidigt. Väntade tills jag hade jobb. Har också rest en massa.

Det är ju jättebra om man har tålamod och självdisciplin att vänta tills man har allt fixat för sig innan man skaffar barn. Det är bra att kunna inse att tiden inte är mogen. Jag är tyvärr en såndär väldigt otålig typ, och är fortfarande hehe. Hoppas dock att min dotter om 12år kan tänka mer långsiktigt än vad jag gjorde, inte för att det blev en katastrof för mig och inget jag ångrar men det är ju lättare om man inte går i skolan fortfarande.
  • Babyfeber
    Pkb skrev 2015-12-18 11:24:32 följande:
    Det är ju jättebra om man har tålamod och självdisciplin att vänta tills man har allt fixat för sig innan man skaffar barn. Det är bra att kunna inse att tiden inte är mogen. Jag är tyvärr en såndär väldigt otålig typ, och är fortfarande hehe. Hoppas dock att min dotter om 12år kan tänka mer långsiktigt än vad jag gjorde, inte för att det blev en katastrof för mig och inget jag ångrar men det är ju lättare om man inte går i skolan fortfarande.
    Ja visst går det att få barn i gymnasiet. Men bättre förutsättningar än att vara singel, utan inkomst och utan egen bostad kan ju vara en bra början.

Jag tycker absolut att det är oansvarigt att planera barn under sådana omständigheter. Det står jag för.
  • Anonym (Kanonide)

Mina tonåringar vill ha.

Bil, studera utomlands, toppensemestrar,

Större hus vid havet givetvis.

Div. djur.

Men vill de skaffa barn utan utbildning och en bra partner skulle jag undra vad gick fel med vår uppfostran.

• Pkb
    Babyfeber skrev 2015-12-18 12:17:20 följande:

Ja visst går det att få barn i gymnasiet. Men bättre förutsättningar än att vara singel, utan inkomst och utan egen bostad kan ju vara en bra början.

Jag tycker absolut att det är oansvarigt att planera barn under sådana omständigheter. Det står jag för.

Det får du absolut tycka, jag blir inte stött av det eller så. Tycker även själv att man inte tänker på de långsiktiga konsekvenserna när man inte har tålamod att vänta tills man har fixat sitt liv lite mer innan man skaffar barn sim jag nämnt. Men sån är/var jag. Alla är ju olika och har olika förutsättningar. Vi har väl alla gjort dåliga val som unga, så det är bra att ha någon som vägleder en. Det enda jag menar är att man inte automatiskt kommer att bli en dålig mamma för att man är ung, som vissa verkar tycka.
  • jagärjagvemärdu

Men herregud.... Du ska alltså jobba extra under tiden du går i gymnasiet, hur mycket tror du att du får ut då? Vad händer om du mår dåligt under graviditeten och blir sjukskriven så du inte kan jobba? Min syster blev sjukskriven från vecka 16 och hela graviditeten ut. Hur mycket tror du att du kommer få ut i föräldrapenning? Hur ska du ha råd med vagn, babyskydd och liknande större summor? Var ska du bo, hemma eller? Är du säker på att din familj tillåter det? Går du inte gymnasiet är de inte längre försörjningsskyldiga. Hur ska du bli gravid? Inseminera dig eller lura en kille? Varför väntar du inte tills du har en stabil grund. Du verkar extremt naiv och omogen, även för en 18-åring, du verkar snarare resonera som en 14-åring. Svara gärna på mina frågor så jag vet, du har kanske jättebra planering för detta.

• ikna
    Snövits skrev 2015-12-17 16:52:56 följande:

Är detta på riktigt kan jag bara hålla tummarna att du inte kan bli gravid.....SUCK.

• Anonym (elina)
    Emelie977 skrev 2015-12-17 16:25:05 följande:

Hej, jag är 18 år och är singel, jag går 2 året på gymnasiet och går vård. Jag bor med mina föräldrar. Hela mitt liv sen tidig ålder jag jag viljat ha barn. Jag vill gärna ha en bebis så tidigt som möjligt så varför inte nu? Jag är aldrig ute på krogen eller dricker inte.

Jag ska börja ta körkort nu i vår. Men jag vet inte hur jag ska göra, om jag gå klart skolan först eller inte. För jag vill inte vänta för länge.

Jag är i exakt samma position som du. EXAKT.

Det här är min plan:

?1. Gå klart skolan, gör bra på praktiken och få bra betyg.?
    2. Hoppas på jobb genom praktikplatsen, annars sök jobb. ?
    3. Få ett jobb
    ?4. Spara ihop minst 50 tusen till ett konto, helst mer. ?
    5. Flytta hemifrån?
    6. Åk till danmark, bli inseminerad. Upprepa vid behov.?
    7. Bli gravid.?
    8. Få bebis.

Jag har haft en enorm barnlängtan i 5 år, och känner mig så redo. Jag har bestämt mig att inseminera mig i Danmark när det är dags (har många anledningar att göra detta) och är så taggad. Nu ska jag bara få ett jobb, flytta hemifrån och sen kör jag! Jag vill att mitt barn ska ha ett bra liv, och jag vill inte behöva leva snålt heller. Eftersom jag varken röker, dricker eller lägger pengar på onödiga saker så är jag säker på att jag och mina barn kommer ha det jättebra i framtiden. Körkort och bil har jag redan :D

• Anonym (En som tror på TS)

Vad är det för fel på TS om hon längtar och vill skaffa barn trots att hon är 18 år. Hon är inte den första som kommer att ha gjort det i så fall och mycket trolugtvis inte den sista.

Jag tror att hon är så mogen att hon har tänkt igenom sin situation ocv vet om vd hon ger sig in på. Känner personligen en tjej som var yngre än TS när hon frivilligt valde och bli gravid och det har gått bra för henne i hennes liv. Det barnet är själv 16 nu så mamman har klarat det bara bra med skola ensam vårdnad mm genom alla år.

Tycker inte ni skall trycka ned TS så. Det finns bra och fungerande tillfällen med.

• Pentra
    Anonym (omogen) skrev 2015-12-18 01:43:39 följande:
    Din hjärna är inte ens färdigutvecklad, du är fortfarande ett barn mentalt. Det visar ju denna tråd ganska bra, du vill ha något du har en romantiserad bild av och vill därför ha det NU och har inte den mentala förmågan att förstå varför det vore en dålig ide. Detta är vad du bör uppfylla innan du skaffar ett barn: 1, Växa upp och sluta vara omogen. 2, Hitta en pojkvän. 3, Var med denna pojkvän i minst två år innan ni funderar på att skaffa barn för att ha en stabil grund. 4, Hitta ett jobb. Kärlek är inte allt som krävs. 5, Flytta hemifrån.

Så sant som det är sagt. Väl valda ord. Den person som inte har begrepp att förstå dessa enkla argument visar verkligen på vilken låg mognadsnivå den befinner sig. ... Med vänlig hälsning, Pentra
  • Pentra
    Emelie977 skrev 2015-12-17 17:30:09 följande:
    Varför måste man vara över 20 för att ha barn? Det fattar inte jag? Jag har alltid varit barnkär. Jag min hund som jag har haft i 5 år mår jävligt bra :) ( hon som sa att jag skulle ha en hund först) :D

Det krävs betydligt mer än att vara barnkär för att axla ansvaret att bli förälder. Killar/män mognar överlag 5 år senare än tjejer/kvinnor. Och med tanke på att man skall gå igenom grundskola och klara efterföljande utbildning, så att man har en god grund att stå på, samt ett eget hem och att man skall ha en stabil partner och att båda mognat inför allvaret att bilda familj, så skall kvinnan skaffa barn tidigast vid 28 års ålder och mannen vid 33 års ålder. ... Mvh, Pentra
  • Anonym (elina)
    Pentra skrev 2015-12-22 00:59:28 följande:

Det krävs betydligt mer än att vara barnkär för att axla ansvaret att bli förälder. Killar/män mognar överlag 5 år senare än tjejer/kvinnor. Och med tanke på att man skall gå igenom grundskola och klara efterföljande utbildning, så att man har en god grund att stå på, samt ett eget hem och att man skall ha en stabil partner och att båda mognat inför allvaret att bilda familj, så skall kvinnan skaffa barn tidigast vid 28 års ålder och mannen vid 33 års ålder. ... Mvh, Pentra
    Och detta är anledningen att så många människor är barnlösa. Efter 25 minskar fertiliteten som bara den. Passa på medans man kan säger jag! Du har mer energi, kroppen återhämtar sig bättre och dina barn från längre tid med dina föräldrar om du är ung. :)
  • jagärjagvemärdu
    Anonym (elina) skrev 2015-12-24 12:09:13 följande:
    Och detta är anledningen att så många människor är barnlösa. Efter 25 minskar fertiliteten som bara den. Passa på medans man kan säger jag! Du har mer energi, kroppen återhämtar sig bättre och dina barn från längre tid med dina föräldrar om du är ung. :)
    Minskar fertiliteten "som bara den" efter 25? Visa källa på det tack. Så man ska passa på när man kan och vara ensamstående, bo hemma och leva på soc eller? Stackars barn.

Det är absolut ingen garanti för att man kommer ha längre tid med sina barn bara för man får barn när man är ung. Min mormor var 39 när hon fick min mamma, idag är hon 92 och min mamma är 53 så de har haft mycket tid tillsammans! Min mormor har varit hur pigg som helst fram tills för två år sen. Hon var 70 när jag föddes och vi lekte alltid lekar tillsammans, bakade och lagade mat, reste, åkte skridskor, ponnyridning, utflykter och en massa annat. Min mamma var 48 när hon blev mormor, men hon hade inte ens hälften av min mormors energi. Så det är absolut ingen garanti bara för att man får barn när man är ung.
  • elyse

Har du någon som kan hjälpa dig om du blir sjuk eller får en förlossningsdepression?

• blekinge30
    Jag kan gärna tänka mig att ge bort mina spermier till en tjej som vill bli gravid. Jag bor i Blekinge. Jag går att nå mig på KIK. joonn889   Men du får själv ta hand om barnet då. 
Svar på tråden Är 18 år singel och vill bli gravid