LillaLinan80 skrev 2015-12-18 16:32:21 följande:
Idag har jag varit i kontakt med chefen på Lundbergs (som jag hyr av). Han tyckte vi skulle avvakta för att se om de hittar ngn ny till min lgh. Även kontaktat hyresgästföreningen men inte fått svar därifrån.
Självklart ska du göra det som känns bäst för dig. Men om du vill ha det tidigare avflyttningsdatumet bör du inte acceptera att du ska avvakta för att se om de hittar någon ny hyresgäst.
I din situation hade jag skickat mail till hyresvärden där jag skrivit något i stil med:
"Lundbergs har den + meddelat att mitt hyresavtal löper ut den 31 januari 2016. Jag har accepterat det nya avflyttningsdatumet samma dag och ingått nytt hyresavtal från och med den 1 februari 2016. För det fall Lundbergs önskar omförhandla avflyttningsdatumet motser jag ett sådant besked omedelbart
eller senast den 23 december 2015, för att förhindra ytterligare kostnader."
Kommer inget svar hade jag tryggt utgått från att vi var överens och inte betalat mer än januari månads hyra och flyttat. Om hyresvärden kontaktat mig hade jag begärt någon slags kompensation (kanske halv hyra i februari t.ex. om de inte hittar någon ny hyresgäst, att hyresvärden står för städningen, eller liknande).