• LillaLinan80

Ändrat hyresavtal vad gäller?

Sa upp min lgh i början av november med önskan att få flytta ut till 1/2. I förra veckan fick jag glädjande besked om att de hittat en ny hyresgäst och att min uppsägningstid var ändrad till 31/1. Men igår fick jag nytt besked att de nya hade hoppat av och att det innebar att jag står på lgh till 29/2. Då jag fick sms ang ändrad uppsägningsdatum trodde jag att det var spikat. Har ändrat och fixat massor för att hinna flytta och städa 30-31/1! Kan man bara ändra hur som helst?

absolutlinan.blogg.se **~** Mamma till Engla 061227 & Elton 100916**~**
  • Svar på tråden Ändrat hyresavtal vad gäller?
  • Birgitta02

Jag tycker att du omedelbart, idag, ringer hyresgästföreningen och frågar deras jurist om inte den första ändrade tiden gäller. Den BORDE gälla juridiskt. Men har inte full koll på det.

• Sisisisi

Jag vet inte heller vad som gäller, men jag skulle gissa på att den ursprungliga uppsägningstiden står sig. Att du skulle få flytta en månad tidigare var ju under förutsättning att en ny hyresgäst finns och det gör det inte. Däremot så har ju hyresvärden gjort fel som meddelat dig innan kontrakt med nya hyresgästen var skrivet. Om de redan hade skrivit kontrakt innan avhoppet så är det ju dock den nya hyresgästen (som hoppade av) som ska betala och du ska kunna flytta 31/1.

Keep your child rear facing for as long as possible!
  • LillaLinan80

Hyresgästen hade undertecknat avtalet och tagit med sig hem för att den andra parten skulle skriva på. Sedan hade de ångrat sig hemma å han som skrev först fick inte stå själv på avtalet...

• berzeli

Beskedet från hyresvärden, om att en ny hyresgäst godkänts för inflyttning på angiven dag, innebär att avtal ingåtts med dig och att din uppsägning för avflyttning bestämts till den 31/1.

- oavsett om den nye hyresgästen "hoppar av".

Så betala ingen hyra för februari.

/jurist

• Birgitta02
    berzeli skrev 2015-12-18 14:34:04 följande:
    Beskedet från hyresvärden, om att en ny hyresgäst godkänts för inflyttning på angiven dag, innebär att avtal ingåtts med dig och att din uppsägning för avflyttning bestämts till den 31/1.
    - oavsett om den nye hyresgästen "hoppar av".
    Så betala ingen hyra för februari.
    /jurist
    Hon behöver nog något mer handfast än ett inlägg i det här forumet. Något som är lite mer juridiskt förankrat :)
  • LillaLinan80

Idag har jag varit i kontakt med chefen på Lundbergs (som jag hyr av). Han tyckte vi skulle avvakta för att se om de hittar ngn ny till min lgh. Även kontaktat hyresgästföreningen men inte fått svar därifrån.

• Moderno
    LillaLinan80 skrev 2015-12-18 16:32:21 följande:

Idag har jag varit i kontakt med chefen på Lundbergs (som jag hyr av). Han tyckte vi skulle avvakta för att se om de hittar ngn ny till min lgh. Även kontaktat hyresgästföreningen men inte fått svar därifrån.

Självklart ska du göra det som känns bäst för dig. Men om du vill ha det tidigare avflyttningsdatumet bör du inte acceptera att du ska avvakta för att se om de hittar någon ny hyresgäst. 

I din situation hade jag skickat mail till hyresvärden där jag skrivit något i stil med:

"Lundbergs har den + meddelat att mitt hyresavtal löper ut den 31 januari 2016. Jag har accepterat det nya avflyttningsdatumet samma dag och ingått nytt hyresavtal från och med den 1 februari 2016. För det fall Lundbergs önskar omförhandla avflyttningsdatumet motser jag ett sådant besked omedelbart eller senast den 23 december 2015, för att förhindra ytterligare kostnader."  

Kommer inget svar hade jag tryggt utgått från att vi var överens och inte betalat mer än januari månads hyra och flyttat. Om hyresvärden kontaktat mig hade jag begärt någon slags kompensation (kanske halv hyra i februari t.ex. om de inte hittar någon ny hyresgäst, att hyresvärden står för städningen, eller liknande).
  • Birgitta02
    LillaLinan80 skrev 2015-12-18 16:32:21 följande:
    RING hyresgästföreningen. Maila inte. Det tar för lång tid.
  • LillaLinan80

Känns väldigt oseriöst detta! Först skulle de visa lgh i fredags men så uteblev den visningen. Sedan skulle den visas idag men det verkar inte heller bli av. Faktiskt väldigt besviken!

Svar på tråden Ändrat hyresavtal vad gäller?