Föräldrarledig
Hej!
Jag är föräldrarledig men är sjuk (förkyld) behöver min man ta hand om min dotter som är 4 månader gammal. Min man jobbar natt 22:30-07:00. Hur ska vi anmäla till FK? Om nån vet. Tack!
Hej!
Jag är föräldrarledig men är sjuk (förkyld) behöver min man ta hand om min dotter som är 4 månader gammal. Min man jobbar natt 22:30-07:00. Hur ska vi anmäla till FK? Om nån vet. Tack!
Jösses lite förkyld...
Hoppas du grejer det och att både du och dottern sover under natten..
Du sjukanmäler dig till försäkringskassan och pappan vabbar (barnets ordinarie vårdnadshavare är sjuk).
Får han verkligen ta vab när barnet är 4 månader?
Får han verkligen ta vab när barnet är 4 månader?
Hon är ju bara 4 mån, knappast en livlig 2 åring som kräver stimulans direkt..
Man kan inte vabba förän barnet är 240 dagar: www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/vard_av_barn_vab
Kan vi ta ut dubbla dagar? Så svårt o veta, jag behöver ringa till FK på måndag.
Jag har haft feber sen igår 40-41 jag trodde jag hade virus och var förkyld. Men imorse upptäckte jag att jag har mjölkstockning och är rött runt vänstra bröstet. Nu tar jag Ipren för febern men jag tänker gå till vårdcentralen på måndag.
När jag blev sjuk (och inlagd på sjukhus del av sjukdomstiden) sjukanmälde jag mig till Försäkringskassan och maken tog föräldraledigt. Men ni kan också ta dubbeldagar eller bara ta föräldraledigt (ni kan båda våra lediga utan att ta en enda föräldrapenningsdag när barnet är så litet).
Ursäkta? Ditt/dina barn kanske inte hade en jobbig "4-månaders fas", men många 4-månaders bebisar blir ju as-krävande just runt den åldern. Min gnäller KONSTANT om inte jag leker/underhåller/bär/gör grimaser HELA tiden just nu. Plus att han inte sover bra ALLS, vilket han gjort hittills. Jag är helt slut!
Sen att jag personligen inte skulle be sambon "vabba" är ju en annan sak, men nog kan en 4-månaders vara otroligt krävande!
Hon är ju bara 4 mån, knappast en livlig 2 åring som kräver stimulans direkt..
Döm inte folk så hårt, du vet inte hur andra har det hemma, förutsättningar, ork, hur barnet är osv...
Dubbeldagar tror jag ni kan ta ut fram till barnet är 1 år..
Men ser liksom inte problemet?
Du är förkyld och har en 4-månaders hemma och vill ha hjälp.