• Anonym (stångkorven)

Badvakt kallad rasist av badhusbesökare....

Var på badhuset idag och möttes av en väldigt olustig syn. Tycker detta med bruket av ordet "rasist" tappat sin betydelse och verkar användas som skällsord precis som "svenne" användes (används?) av invandrare på 80-90-talet.

Till saken. Eftersom det är jullov så är det mycket barn i simhallen. Mycket stoj men i regel lugnt och ordnat tack vare de badvakter som gör sitt bästa för att hålla ordning. De som stojar för mycket blir tillsagda eller åker ut, kort sagt. Då menar jag inte stoj som i att skvätta lite vatten utan när det går ut över andra besökare eller går väldigt över styr.

Efter en timme kommer ett gäng med utländskt utseende, får ursäkta om jag nu tolkas som rasse för att jag nämner det men tyckte det var relevant i sammanhanget. Dessa sätter sig i ett hörn av bassängen och pratar. Inga problem. Allt fortsätter som vanligt. Sen när de varit i vattnet ett tag så blir det mer och mer stojigt. De kastar badleksaker på varandra, bollar som flyger. Slutar med att en av dem blir kastad över bassängavdelningen till motionsdelen av sina kompisar och nästan landar på en motionssimmare.

Vid det här laget har badvakterna tillrättavisat dem två (?) gånger varpå de fått nog och säger åt dem att lämna bassängen. Då skallrar ropen och de kallas rasistjävlar, rasister och gud vet vad av dessa ungdomar. De andra badgästerna ger badvakterna ogillande blickar när ungdomarna körs ut. Tror nån skrek nåt i stil med att de skulle anmäla badvakterna till soc eller vad hen sa.

Tcker inte ni att ordet rasist blivit lite för missbrukat i vårt land?

• Svar på tråden Badvakt kallad rasist av badhusbesökare....
  • KingOfKings

Jag hade krävt pengarna tillbaka av badhuset om ett sådant scenario inträffat och vakterna inte kört bort ungdomarna.

Jag betalar inte badhuset för att bli störd när jag badar. Så det är bara att knalla iväg till kassan och säga att man ska ha pengarna tillbaka annars går man vidare.

När man köper en så extremt dyr biljett ofast 60-80 kr som det kostar idag på våra badhus så ska man vara garanterad att få bada relativt ostörd. Relativt, då relativt är ett begrepp som inte omfattar gapskrik.

• grind
    Anonym (bs-sensor) skrev 2015-12-19 21:50:32 följande:

Ja det är ytterst märkligt det där med vissa folk som inte kan bete sig. Jag har sett det överallt från Gustavsvik i Örebro till Fyrishov i Uppsala.Och samma beteende på Gröna Lund i Stockholm. Likheten mellan dessa ställen är att soc utfärdar kort till dessa ställen till familjer. Inte alla familjer, ska du veta!

Men kan du inte skriva ett brev till Hyllie (som jag misstänker att det gäller) och berätta att du är badgäst sen länge och var det fungerat bra med familjetid, så kanske de kan börja med det där också?

Sen är det helt sinnessjukt att de inte anställer vakter. Ska inte alla badhus ha det?

Jisses. Ja, men de har väl annat att göra än att se till så att folk sköter sig. Nu har Sverige beslutat att vi ska ta emot mängder med människor som inte är anpassade till västerländsk kultur. Så det är bara att gilla läget och bidra till mer restriktiv flyktinginvandring i framtiden.
  • Anonym (Hur blir man sån?)
    m8y skrev 2015-12-19 18:57:30 följande:
    Det äcklar mig faktiskt att människor ljuger så mycket på internet
    Ja, och det värsta är ju när man ljuger för att skada sitt eget folk. Hur blir man sån?
  • Anonym (G)
    KingOfKings skrev 2015-12-19 21:54:28 följande:

Jag hade krävt pengarna tillbaka av badhuset om ett sådant scenario inträffat och vakterna inte kört bort ungdomarna.

Jag betalar inte badhuset för att bli störd när jag badar. Så det är bara att knalla iväg till kassan och säga att man ska ha pengarna tillbaka annars går man vidare.

När man köper en så extremt dyr biljett ofast 60-80 kr som det kostar idag på våra badhus så ska man vara garanterad att få bada relativt ostörd. Relativt, då relativt är ett begrepp som inte omfattar gapskrik.

Haha lycka till att få pengarna tillbaka. De skiter nog i om några stycken hotar med att gå någon annanstans.
  • Anonym (bs-sensor)
    Anonym (Charlie) skrev 2015-12-19 22:08:39 följande:
    True story, ts.
    Actually, yeah, pretty true story.

Sydsvenskan, en av södra Sveriges absolut största tidningar skriver:

www.sydsvenskan.se/malmo/polis-fick-avhysa-badgaster/
    Publicerad 16 december 2015

"I måndags var det en ny incident där en badgäst kände sig störd av två män som åt och drack medhavd matsäck, som tjoade högljutt på relaxavdelningen. Dessutom gick en av männen omkring med ytterkläder och skor.

Badgästen hade försökt få dem att sänka rösterna eftersom deras beteende störde honom och andra badgäster.

Badvakterna lyckades få männen att lämna badet, efteråt fick de lugna badgästen som känt sig hotad av de högljudda männen.

Det nybyggda badet fick en kaotisk start när det öppnade i slutet av augusti i år. Den första veckan rapporterades 27 incidenter, vid något tillfälle tvingades badets personal ta hjälp av polis eller ordningsvakter för att få stökiga personer att lämna badet.

Incidentrapporterna från den första månaden innehåller allt från bråkiga ungdomar som trycker varandra under vatten till ”kaos i hela byggnaden”."

• Anonym (Hur blir man sån?)

Vi har friskvård på simhallen genom mitt jobb varje fredag em, men det har också blivit förstört av samma skäl. Simhallen har nämligen simundervisning för nyanlända unga män precis innan. Förut kunde vi sitta i relaxen, med bubbelpool, solstolar, ångbastu o.s.v. och äta frukt och prata. Men det går inte nu, för dessa ungdomar tar över allting, klämmer sig ner alldeles för många i bubbelpoolen, bråkar, plaskar skriker och tjoar. De går inte heller upp när poolen ska rengöras om ingen säger till, och de respekterar inte den oskrivna regeln, att om det är kö till bubbelpoolen så badar man EN gång och sedan går man och gör något annat ett tag. Känns som att dom tar över allting...

• Anonym (bs-sensor)
    Anonym (Hur blir man sån?) skrev 2015-12-19 22:28:47 följande:
    Vi har friskvård på simhallen genom mitt jobb varje fredag em, men det har också blivit förstört av samma skäl. Simhallen har nämligen simundervisning för nyanlända unga män precis innan. Förut kunde vi sitta i relaxen, med bubbelpool, solstolar, ångbastu o.s.v. och äta frukt och prata. Men det går inte nu, för dessa ungdomar tar över allting, klämmer sig ner alldeles för många i bubbelpoolen, bråkar, plaskar skriker och tjoar. De går inte heller upp när poolen ska rengöras om ingen säger till, och de respekterar inte den oskrivna regeln, att om det är kö till bubbelpoolen så badar man EN gång och sedan går man och gör något annat ett tag. Känns som att dom tar över allting...

Skriv brev undertecknat av er alla. Skriv exakt hur ni upplever det. Med en vädjan om att ändra tiden för den simundervisning för nyanlända som är innan relaxen. De borde kunna byta plats på två saker på schemat. Inte konstigt att de i Stockholm med pengar åker till dyra bad som Yasuragi och sturebadet. Jag förstår dom. Mitt kommunala badhus hade en kväll i veckan för vuxensim där man inte tillät barn, dämpade belysningen och satte på klassisk musik. Det var jättetrevligt. Men åren gick och till slut var reglerna så luddiga och ingen brydde sig längre om vilka som simmade var... Eller belysningen... Sen försvann musiken... Sen slutade badvakterna ens säga till folk...
  • Anonym (stångkorven)

Känns som ett moment 22. Allt har blivit så förjävla fel.

Politikerna och media utmålar folk som pekar ut oliktänkande som rasister som hjältar. Säger man emot regeringen så ska man tystas. En hel del invandrare verkar komma hit med den vetskapen att man får bete sig hur man vill för svenskarna är timida varelser som inte gör nånting, och om de mot förmodan gör det så är det bara att skrika "rasist" så blir det tyst för då kommer den fega "antirasistmobben" och tystar ner "rasisten".

Rasist i den bemärkelsen att någon går fram till en mörkhyad och slår ner denne oprovocerat för att denne råkar vara mörkhyad, drunknar i denna djungel av falska rasistanklagelser.

Om folk och politiker kunde ge fan i att vara så PK så kanske det gick att få stopp på saker och ting.

Det var folk på mitt jobb som började kalla regeringen för rasister för att de inför gränskontroller i Öresund... Men alltså hur långt får det gå? Majoriteten tycks förlita sig på allt som media rapporterar, det är som rena lagboken man köper i kiosken varje dag. Pernilla Wahlgren ogillar södermalm... aha, ny lag alltså.

Jag gillar inte den här utvecklingen. Det är mer som en diktatur. Har hört vänsterpolitiker (bl.a.) uttrycka sig negativt om fria val i Sverige, att det borde tas bort och att vi bara ska följa de som styr utan att lägga oss i. Är väl inte så konstigt om de som är på väg till makten i förra valet gör allt för att smustkasta SD som ett av få partier som tycker annorlunda. De vill ju sitta där på sina feta häckar och bestämma som de vill. Kommer då nån annan som tycker motsatt så kan de ju inte bestämma över riket med järnhand.

Demokrati? Nej det får vi nog titta i månen efter...

• grind
    Anonym (stångkorven) skrev 2015-12-20 16:58:25 följande:

Känns som ett moment 22. Allt har blivit så förjävla fel.

Politikerna och media utmålar folk som pekar ut oliktänkande som rasister som hjältar. Säger man emot regeringen så ska man tystas. En hel del invandrare verkar komma hit med den vetskapen att man får bete sig hur man vill för svenskarna är timida varelser som inte gör nånting, och om de mot förmodan gör det så är det bara att skrika "rasist" så blir det tyst för då kommer den fega "antirasistmobben" och tystar ner "rasisten".

Rasist i den bemärkelsen att någon går fram till en mörkhyad och slår ner denne oprovocerat för att denne råkar vara mörkhyad, drunknar i denna djungel av falska rasistanklagelser.

Om folk och politiker kunde ge fan i att vara så PK så kanske det gick att få stopp på saker och ting.

Det var folk på mitt jobb som började kalla regeringen för rasister för att de inför gränskontroller i Öresund... Men alltså hur långt får det gå? Majoriteten tycks förlita sig på allt som media rapporterar, det är som rena lagboken man köper i kiosken varje dag. Pernilla Wahlgren ogillar södermalm... aha, ny lag alltså.

Jag gillar inte den här utvecklingen. Det är mer som en diktatur. Har hört vänsterpolitiker (bl.a.) uttrycka sig negativt om fria val i Sverige, att det borde tas bort och att vi bara ska följa de som styr utan att lägga oss i. Är väl inte så konstigt om de som är på väg till makten i förra valet gör allt för att smustkasta SD som ett av få partier som tycker annorlunda. De vill ju sitta där på sina feta häckar och bestämma som de vill. Kommer då nån annan som tycker motsatt så kan de ju inte bestämma över riket med järnhand.

Demokrati? Nej det får vi nog titta i månen efter...

Ja, vi lever endast i en demokrati på ytan. Gemene man följer strömmen så den som kontrollerar medierna har ett enormt försprång. Internet och sociala medier ger dock visst hopp då det minskar självcensuren avsevärt.

Som medborgare i Sverige gäller det att agera rationellt. Finns ingen anledning att beblanda sig med störiga typer om man inte absolut måste. Det gäller att välja rätt köpstråk i stan. Bio, simhall etc där alla samhällsklasser blandas skulle jag inte gå på i dagens samhälle.
  • Anonym (nn)

Jag har också tyvärr märkt av beteendet i min kommun. Rasister, ffitta, hora, kärring.

Det sjuka är att här krävs det vakter på bussarna. Två civila och två uniformerade. Och sen en Securitas bil bakom bussen. Tänk vad det ska kosta pengar alltså. Ofta bråk om barnvagnar på bussen. Skrik och bråk.

• MrsPJ

Med tanke på hur klimatet är i samhället där främlingsfientlighet och rasism blossat upp ordentligt senaste åren så är det faktiskt inte så konstigt. Barnen växer upp och vet inte hur de ska hantera det utanförskap de hamnar i. De märker hur synen på invandrare är och hör hur de diskrimineras och framställs. De har svårt att identifiera sig med "svenskar" för de blir hela tiden påminda om att många gör en särskillnad, de blir ihopklumpade i kategorin "invandrare" och det är ju invandrarna som alltid är problemet, så ser diskursen ut idag. Strukturen påverkar dem lika mycket som alla andra bara det att de får den underordnade rollen. Så på individnivå är det förmodligen då inte så konstigt att de här spänningarna yttrar sig i form av en känsla av att det är pga deras ursprung/utseende de blir utskickade, det är kanske precis det de väntar sig och då kommer beskyllningarna haglande.

Det vore väldigt bra om människor kunde försöka se bortom gränsdragningar. Vill man verkligen förstå så är det inte lönt att bara skrapa på ytan. Kanske missbrukas ordet rasist men för dem som ropar rasist är det förmodligen en högst verklig känsla. Det spelar liksom ingen roll om det var en rasistisk handling eller inte. Vill man förstå så behöver man gå djupare.

Men de flesta vill ha enkla lösningar och bemödar sig inte med att se det i ett större sammanhang och från fler perspektiv. För det kräver så mycket mer och är svårt och jobbigt men man mår inte bättre av att gå runt och störa sig på saker man inte begriper.

• Badmästaren

Samma problem på vårat bad. Råkade ut för en incident igår då det var en grupp på 10 stycken nyanlända som jag och min kollega sa till 3 gånger att lugna sig inte hoppa över på motionssimsbanan inte klättra i bron osv. Pga att dom stör andra badgäster. Dom gick vidare till rutchkanan och där åker man 1 och 1 men här körde dom alla på en gång. Jag gick åter fram till dom stängde för rutchkanan och förklarade återigen vad som gäller! Your rasist! Your rasist! Sen en massa ord och skrik mot mig som jag inte förstod. Jag och min kollega gav dom pengarna tillbaka för dom uppträde hotfullt och skrev under med your rasist på varje kvitto. Det blir bara mer o mer sånt vi får stå ut med och man vågar knappt säga ifrån. Känns som det är lättare när våra manliga kollegor sköter den biten tyvärr... What to do ä? Våra andra badgäster vill inte komma o bada lika ofta längre, tråkigt och ledsamt att man ska känna ett obehag att vara på sitt arbete...

• Anonym (G)
    Badmästaren skrev 2015-12-29 08:14:33 följande:

Samma problem på vårat bad. Råkade ut för en incident igår då det var en grupp på 10 stycken nyanlända som jag och min kollega sa till 3 gånger att lugna sig inte hoppa över på motionssimsbanan inte klättra i bron osv. Pga att dom stör andra badgäster. Dom gick vidare till rutchkanan och där åker man 1 och 1 men här körde dom alla på en gång. Jag gick åter fram till dom stängde för rutchkanan och förklarade återigen vad som gäller! Your rasist! Your rasist! Sen en massa ord och skrik mot mig som jag inte förstod. Jag och min kollega gav dom pengarna tillbaka för dom uppträde hotfullt och skrev under med your rasist på varje kvitto. Det blir bara mer o mer sånt vi får stå ut med och man vågar knappt säga ifrån. Känns som det är lättare när våra manliga kollegor sköter den biten tyvärr... What to do ä? Våra andra badgäster vill inte komma o bada lika ofta längre, tråkigt och ledsamt att man ska känna ett obehag att vara på sitt arbete...

Tonen i ditt inlägg är ju dock väldigt trist. Sen skötte ni det otroligt dåligt med underskriften.
  • flygrl
    MrsPJ skrev 2015-12-21 01:07:22 följande:

Med tanke på hur klimatet är i samhället där främlingsfientlighet och rasism blossat upp ordentligt senaste åren så är det faktiskt inte så konstigt. Barnen växer upp och vet inte hur de ska hantera det utanförskap de hamnar i. De märker hur synen på invandrare är och hör hur de diskrimineras och framställs. De har svårt att identifiera sig med "svenskar" för de blir hela tiden påminda om att många gör en särskillnad, de blir ihopklumpade i kategorin "invandrare" och det är ju invandrarna som alltid är problemet, så ser diskursen ut idag. Strukturen påverkar dem lika mycket som alla andra bara det att de får den underordnade rollen. Så på individnivå är det förmodligen då inte så konstigt att de här spänningarna yttrar sig i form av en känsla av att det är pga deras ursprung/utseende de blir utskickade, det är kanske precis det de väntar sig och då kommer beskyllningarna haglande.

Det vore väldigt bra om människor kunde försöka se bortom gränsdragningar. Vill man verkligen förstå så är det inte lönt att bara skrapa på ytan. Kanske missbrukas ordet rasist men för dem som ropar rasist är det förmodligen en högst verklig känsla. Det spelar liksom ingen roll om det var en rasistisk handling eller inte. Vill man förstå så behöver man gå djupare.

Men de flesta vill ha enkla lösningar och bemödar sig inte med att se det i ett större sammanhang och från fler perspektiv. För det kräver så mycket mer och är svårt och jobbigt men man mår inte bättre av att gå runt och störa sig på saker man inte begriper.

Det där köper jag fan inte. Vi e många "blattar" som uppfattar svenskarna som öppensinnade och inte rasistiska (dom flesta). Jämfört med många andra länder väldigt lite rasism faktiskt!

Dom som beter sig som svin på badhusen e ofta samma kaxiga dryga bullies som förstörde min högstadie tid och kallade mig och andra svarta nedsättande saker (dom svarta idioterna sa inget sånt men betedde sig illa iaf). Och det e ofta dom idioterna som härjar runt, bränner skötsamma förortsbors bilar och snart skjuter fyrverkerier mot allt och alla. Dom gör livet i orten till ett helvete för oss som bara vill ha lugn & ro. För mig e dom bara dryga översittare.
    Anonym (G) skrev 2015-12-29 13:07:51 följande:

Tonen i ditt inlägg är ju dock väldigt trist. Sen skötte ni det otroligt dåligt med underskriften.

På vilket sätt e tonen trist?

Jag tycker tvärtom hon beskriver det väldigt nyktert. Och det va väl idioterna som åkte ut som kvitterade med "your rasist". Dom ska ju va jävligt glada dom öht fick pengarna tillbaka.

@Badmästaren & andra med dåliga erfarenheter: tro inte dom där idioterna har back up av alla "blattar". Vi e många som också stör oss på sånt beteende.
  • Anonym (nn)
    flygrl skrev 2015-12-29 22:48:47 följande:

Det där köper jag fan inte. Vi e många "blattar" som uppfattar svenskarna som öppensinnade och inte rasistiska (dom flesta). Jämfört med många andra länder väldigt lite rasism faktiskt!

Dom som beter sig som svin på badhusen e ofta samma kaxiga dryga bullies som förstörde min högstadie tid och kallade mig och andra svarta nedsättande saker (dom svarta idioterna sa inget sånt men betedde sig illa iaf). Och det e ofta dom idioterna som härjar runt, bränner skötsamma förortsbors bilar och snart skjuter fyrverkerier mot allt och alla. Dom gör livet i orten till ett helvete för oss som bara vill ha lugn & ro. För mig e dom bara dryga översittare. På vilket sätt e tonen trist?

Jag tycker tvärtom hon beskriver det väldigt nyktert. Och det va väl idioterna som åkte ut som kvitterade med "your rasist". Dom ska ju va jävligt glada dom öht fick pengarna tillbaka.

@Badmästaren & andra med dåliga erfarenheter: tro inte dom där idioterna har back up av alla "blattar". Vi e många som också stör oss på sånt beteende.

Usch vad det låter trist :( får jag fråga vart du kommer ifrån och är du tjej eller kille?
  • Anonym (G)
    flygrl skrev 2015-12-29 22:48:47 följande:

Är du allvarlig? Hur i helvete kan du med att använda ordet blattar? Att sätta citationstecken spelar ingen jävla roll. Skäms på dig! Om du själv är invandrare tycker jag ännu mer synd om dig, SD:are kommer inte acceptera dig mer bara för att du hatar andra invandrare.
  • flygrl
    Anonym (nn) skrev 2015-12-29 23:06:52 följande:

Usch vad det låter trist :( får jag fråga vart du kommer ifrån och är du tjej eller kille?

Trist e det. Afrolatinska föräldrar från Cuba/Venezuela, född i Sverige, tjej :)
    Anonym (G) skrev 2015-12-29 23:18:32 följande:

Är du allvarlig? Hur i helvete kan du med att använda ordet blattar? Att sätta citationstecken spelar ingen jävla roll. Skäms på dig! Om du själv är invandrare tycker jag ännu mer synd om dig, SD:are kommer inte acceptera dig mer bara för att du hatar andra invandrare.

Hur fan får du det till att jag hatar invandrare?

Däremot tycker jag jävligt illa om invandrare som uppför sig illa och sen gapar "rasist" till den som säger åt dom lägga av. Varför reagerar du inte på att svenskar som bara säger ifrån kallas rasister?

Det handlar inte om alla invandrare utan dom som beter sig illa och inte kan respektera andra. Fattar du inte att vi med invandrarbakgrund e olika och tycker olika? Större delen invandrare beter sig inte sådär och vi stör oss på klumpas ihop med idioterna.

Om du läst mitt svar till MrsPJ hade du vetat att jag e svart och bor i förort och haft det jobbigt pga såna som bara ska kaosa.

Jag gillar inte ordet "blatte" men det används mycket där jag rör mig och har lite annan betydelse än invandrare. Invandrare kan ju betyda nån som kommit från Norge medans "blatte" e såna som jag som antingen själva invandrat eller vars föräldrar gjort det och tydligt ser "främmande" ut. Jag e född i Sverige så varför ska jag och andra som jag jämt kallas "invandrare"?

Om du tror jag försöker impa på SDare har du inte fattat nåt. Dom kommer aldrig få min röst (den dan det e dax).
  • Åttionian
    MrsPJ skrev 2015-12-21 01:07:22 följande:

Exakt så är det!
Svar på tråden Badvakt kallad rasist av badhusbesökare....