• Sphynxey

Hur tala om att tomten inte finns???

Hej alla!

I år står vi utan tomte, så vi har nog inte så mycket val mer än att ta det där snacket med ungarna om att tomten faktiskt inte finns... Men hur berättar man det?? Hur förklarar man att man bara har lurats i alla år??? Och hur tacklar man ev sorg orsakad av insikten att tomten inte finns??? Det är de två yngsta ? nyss fyllda 9 samt 10 år ? som fortfarande tror på tomten, och som vi alltså måste förklara för... 

Alla tips och råd mottages tacksamt!!!

(och ja, jag vet att de är ovanligt gamla för att fortfarande tro på tomten, och ja, jag inser att det nog är bara bra att de får klart för sig att tomten inte finns, med tanke på deras ålder... men hur förklara det???)

• Svar på tråden Hur tala om att tomten inte finns???
  • Maddi
    Sphynxey skrev 2015-12-19 13:45:08 följande:

Hej alla!

I år står vi utan tomte, så vi har nog inte så mycket val mer än att ta det där snacket med ungarna om att tomten faktiskt inte finns... Men hur berättar man det?? Hur förklarar man att man bara har lurats i alla år??? Och hur tacklar man ev sorg orsakad av insikten att tomten inte finns??? Det är de två yngsta ? nyss fyllda 9 samt 10 år ? som fortfarande tror på tomten, och som vi alltså måste förklara för... 

Alla tips och råd mottages tacksamt!!!

(och ja, jag vet att de är ovanligt gamla för att fortfarande tro på tomten, och ja, jag inser att det nog är bara bra att de får klart för sig att tomten inte finns, med tanke på deras ålder... men hur förklara det???)

Varför skulle inte du kunna klä ut dig till tomte? Ni anstränger er inte speciellt mycket för att ordna tomte då ingen av er vill vara..
  • Anonym (af)

Borde inte barn på 9-10 år åtminstone börjat ana att tomten inte finns?

• jenny99

Efterlys på Facebook.Det är flera av mina vänner och grannar som efterlyst och hittat frivilliga.I mitt grann område kommer en tomte vandra hos 5 familjer,det var flera som behövde.

• Sphynxey
    Maddi skrev 2015-12-19 19:16:41 följande:
    Varför skulle inte du kunna klä ut dig till tomte? Ni anstränger er inte speciellt mycket för att ordna tomte då ingen av er vill vara..
    Och du känner oss, och vet att vi inte anstränger oss, eller att "ingen av oss vill vara"? Jag ska inte sänka mig till din nivå, och svara med nåt lika korkat riktat mot dig, och din förmodade förmåga som förälder (om du nu ens är förälder), men nästa gång kanske du kan tänka dig för innan du vräker ur dig saker som du inte har en aning om.

Till alla er andra, som faktiskt försökt komma med roliga och bra lösningar, vill jag säga ett stort tack!! Jag tycker ju själv att det känns så fel att förstöra deras 'barnatro'... Vad gäller idén med att efterlysa på fb så har vi försökt med detta; vi har även kollat blocket (där vi hittade tomte förra året) ? utöver att vi har kollat med grannar och vänner och vänners vänner... men nä, vi har inte lyckats få tag i en enda människa som kan...
    Fru Ve skrev 2015-12-19 16:15:20 följande:

Min 8-åring har fått höra som det är av mig i år. Han hade dock själv frågat då barn i skolan talat om för honom att tomten inte finns. Han var på väg att berätta för lillebror 4 år så jag var tvungen att vara ärlig. Han blev inte ledsen faktiskt utan tycker mest det är kul att "spela med" så lillebror inte ska förstå.

Skönt att höra att det gick smärtfritt för dig!! Glad
    Anonym (af) skrev 2015-12-19 20:44:25 följande:

Borde inte barn på 9-10 år åtminstone börjat ana att tomten inte finns?

Här kan jag bara hänvisa till min trådstart...
  • Anonym (konstigt)

Där vi firar är det sex barn. Tolv. Tio. Sju. Fem. Fyra och tre. Min bror klär ut sig och är tomte. Endast tolvåring vet att det inte är riktiga tomten. God jul på er.

• Rani

Någon av er kan väl klä ut er till tomte och spela in en film som hälsning på mobilen. Säg att du (tomten) har influensa men skickade en nisse under natten för att lägga paketen under granen.

• Maddi
    Sphynxey skrev 2015-12-20 11:43:59 följande:

Och du känner oss, och vet att vi inte anstränger oss, eller att "ingen av oss vill vara"? Jag ska inte sänka mig till din nivå, och svara med nåt lika korkat riktat mot dig, och din förmodade förmåga som förälder (om du nu ens är förälder), men nästa gång kanske du kan tänka dig för innan du vräker ur dig saker som du inte har en aning om.

Med de svaret var det uppenbarligen lite som stämde..
  • nevermind

Säg att tomten var där under natten. Lägg fram alla julklappar när ungarna somnat.

• Maramina
    Sphynxey skrev 2015-12-20 11:43:59 följande:

Till alla er andra, som faktiskt försökt komma med roliga och bra lösningar, vill jag säga ett stort tack!! Jag tycker ju själv att det känns så fel att förstöra deras 'barnatro'... Vad gäller idén med att efterlysa på fb så har vi försökt med detta; vi har även kollat blocket (där vi hittade tomte förra året) ? utöver att vi har kollat med grannar och vänner och vänners vänner... men nä, vi har inte lyckats få tag i en enda människa som kan...
    Fru Ve skrev 2015-12-19 16:15:20 följande:

Min 8-åring har fått höra som det är av mig i år. Han hade dock själv frågat då barn i skolan talat om för honom att tomten inte finns. Han var på väg att berätta för lillebror 4 år så jag var tvungen att vara ärlig. Han blev inte ledsen faktiskt utan tycker mest det är kul att "spela med" så lillebror inte ska förstå.

Skönt att höra att det gick smärtfritt för dig!! Glad
    Här kan jag bara hänvisa till min trådstart...
    Lägg ut en annons igen och erbjud en lite högre summa så får du kanske napp. Och/eller erbjud tomtetjänst tillbaka, kommer de till er så kan ni gå till dom.
  • Aikido

Jag kan tänka mig några sätt men inget av dem är lämpliga för barn tyvärr.

• Sphynxey
    Maddi skrev 2015-12-20 18:18:50 följande:
    Med de svaret var det uppenbarligen lite som stämde..
    Haha, ja, eller hur? Bra att du inser ditt misstag i alla fall...
  • Sphynxey

Tack alla för era svar!!! Verkligen. 

Vanja skrev 2015-12-20 19:20:14 följande:

Tomtservice.se! Jag bokade i Fredags så det kan säkert gå o få till fortfarande.. :)

Tomteservice.se är ju strålande!!! Stort tack till dig, Vanja!!!!

God jul på er alla!!! Glad
  • Anonym (Realist)

Är du helt säker på att de fortfarande tror på tomten? Jag kan tänka mig att de låtsas tro för att behålla känslan och traditionen, och för att man kanske riskerar att inte få några julklappar om man inte tror... Och för att inte göra mamma besviken, eftersom hon uppenbarligen tycker det är så viktigt att de tror på tomten.

I skolan, med kompisar eller av kompisars föräldrar har de säkert hamnat i samtal där alla andra förutsätter att barn i deras ålder vet att tomten inte finns, och barn är smarta så de har nog kopplat hur  det hänger ihop!

Behåll känslan lagom mycket genom att ställa säcken utanför dörren eller lägga paketen under granen och säga att tomten varit där under natten. Förringa inte deras intelligens genom att dra massa historier utöver det. Då sätter du dem i en jobbig situation då de känner sig tvingade att fortsätta ljuga för att göra dig glad, alternativt ifrågasätta dig/din historia på självaste julafton... 

Om du inte gör någon större affär av det är det ingen fara skedd oavsett om de faktiskt tror eller inte, så "klapparna under granen på natten" är mitt förslag!

• Vanja
    Sphynxey skrev 2015-12-21 18:11:48 följande:

Tack alla för era svar!!! Verkligen. 

Tomteservice.se är ju strålande!!! Stort tack till dig, Vanja!!!!

God jul på er alla!!! 

:) God Jul!
  • 5by5

Kan inte tomten komma så kanske tomtemor kan titta förbi? Det är ju ändå 2015!

Svar på tråden Hur tala om att tomten inte finns???