• Malva2015

Ford mondeo eller Volvo S 69

Ska välja tjänstebil och köra långt.

Vill ha den som går tystast, är mest bekväm att köra långt med, drar minst samt utseende såklart.

Vill gärna höra från någon med erfarenhet av båda .

Detaljer

Ford mondeo business edition diesel 150 hk

Volvo s 60 d3 R design businesses edition 150 he

Tyckte själv att mondeon kändes lyxigare men vill gärna veta vilken som är mest komfortabel

• Svar på tråden Ford mondeo eller Volvo S 69
  • xSpinell

Lyckygirl9999 skrev 2015-12-19 21:43:31 följande:[/quote-nick]Volvo gör bättre bilar rent generellt![/quote]

Ja det var nog på den tiden som VOLVO var en svensktillverkad bil (vilket den inte riktigt är i dag)

Jag har kört Ford hela mitt lov sedan jag tog körkort -82 , och jag har inte haft några större problem på färden

Ford har en skönare rymllighetskänsla än många andra bilar hyfsat billiga i inköp för en likvärdig bil av annat märke

Men när man nämner Ford så börjar alla kommentera att dom rostar , alldeles rätt (bara att ordna med lite olja)

Men Ts ska ju bara ha en tjänstebil , så han hinner byta bort den innan den ramlar ihop

Motorerna drog o läckte olja förr men det har dom löst nu sedan Ford är inblandat i Mazda för då började

dom använda (tror jag , inte riktigt säker) Mazdamotorer

Så inte en endaste droppe under min Ford Mondeo -98 (men det är en bensinmotor )

Så valet för mig har varit solklart (sen har jag 3st andra fordar i garaget från -57 till -83 , men det är en annan historia :)

• Malva2015
    xSpinell skrev 2015-12-21 04:45:41 följande:

Lyckygirl9999 skrev 2015-12-19 21:43:31 följande:[/quote-nick]Volvo gör bättre bilar rent generellt!

Ja det var nog på den tiden som VOLVO var en svensktillverkad bil (vilket den inte riktigt är i dag)

Jag har kört Ford hela mitt lov sedan jag tog körkort -82 , och jag har inte haft några större problem på färden

Ford har en skönare rymllighetskänsla än många andra bilar hyfsat billiga i inköp för en likvärdig bil av annat märke

Men när man nämner Ford så börjar alla kommentera att dom rostar , alldeles rätt (bara att ordna med lite olja)

Men Ts ska ju bara ha en tjänstebil , så han hinner byta bort den innan den ramlar ihop

Motorerna drog o läckte olja förr men det har dom löst nu sedan Ford är inblandat i Mazda för då började

dom använda (tror jag , inte riktigt säker) Mazdamotorer

Så inte en endaste droppe under min Ford Mondeo -98 (men det är en bensinmotor )

Så valet för mig har varit solklart (sen har jag 3st andra fordar i garaget från -57 till -83 , men det är en annan historia :)[/quote]Tack:) det blir mest troligtvis Ford.
    Jag älskar mondeon
  • Lyckygirl9999

Hm, att det kan vara så olika. Både min Ford och mammas Ford har fått åka flera vändor fram och tillbaka från verkstaden. Därav mina erfarenheter av Ford nu kör jag en Volvo xc60 och är mycket nöjdare med det

• xSpinell

Lyckygirl9999 skrev 2015-12-21 09:58:21 följande:[/quote-nick]Hm, att det kan vara så olika. Både min Ford och mammas Ford har fått åka flera vändor fram och tillbaka från verkstaden. Därav mina erfarenheter av Ford.......................

Vilken/vilka årsmodeller var det då ?

Var det nyare än min -98 , för jag ska vara ärlig o säga att jag är ganska rädd om mina lite äldre bilar .(går att greja lite själv)

För jag har inte ett dugg förtroende för den nya tekniken med allt datastyrt , jag har kamrater som har väldiga bekymmer

med motorlampor o ABSlampor som lyser och allt som står i displayen o behöver åtgärdas o lägg sedan

till alla specialverktyg som blir mer o mer på nyare bilar .

Så förstår du mig kanske , att jag tänker inte byta bort bra fungerande bilar bara för att få nåt som

glänser lite mer på garageuppfarten som kanske inte kommer att fungera .

Att köpa bil är nog lite som rysk roulett , en av sex fungerar "bra"

• Lyckygirl9999

Absolut, men ts frågade ju vad man själv tyckte och vi har olika upplevelser av bilarna. Min va en mondeo från 02 och mammas vet jag inte modell men från 06 cirka. Självklart ska du inte byta bort en bil du är nöjd med! Men en positiv sak med utvecklingen av bilar är att säkerheten ökar mer och mer, därav väljer jag att följa med i utvecklingen ha det gott!

Svar på tråden Ford mondeo eller Volvo S 69