Min 8-åring gör mig galen! Hur hantera detta??
Han är mellanbarn, mellan en kaxig lillasyster och en funktionshindrad storasyster och vi tror definitivt att han kan känna sig undanskuffad. Han är en ganska osäker kille, inte alls särskilt tuff.
Han är svår att komma in på livet och liksom "skärmar av" när man ska prata allvar med honom.
Nu har han i 2 dagar i sträck betett sig väldigt illa (alltså mer än vad jag kan acceptera som 8-åring-försöker-slå-sig-fri-för-första-gången), skrikit åt oss, inte gjort som vi bett honom (slägde runt med väskan, vilket resulterade i en förstörd ljuslykta han tog hem från skolan i fredags), han avbryter när vi försöker prata det där allvaret med honom. Och ikväll när jag sade godnatt till honom, blev han irriterad på att jag pillade med hans hår, så han slog undan handen (istället för att typ säga till eller fösa undan handen), slog så att det smällde. (Då bara gick jag.)
Det låter så lite när man skriver det så här, men han har varit en väldigt trevlig kille hela sitt liv. Sur och butter som liten, men ändå, han har betett sig rätt så väl.
Hur hanterar vi detta? Igår, när ljuslyktan hade gått sönder som grädde på allt annat mos han hade gjort, bara gav jag upp och blev jätteledsen. Jag orkade inte prata med honom, ville inte ens titta på honom. Jag kände mig bara helt besviken.
Idag blev jag arg istället. Men han bara stänger av, som vatten på en gås och käftar emot.
Hur gör vi?? Hur HINDRAR man ett barn från att käfta emot? Eller från att svara "Jaha?" med likgiltg ton en halv sekund efter att man har pratat klart?? Jag vill ju bara strypa ungen!! Men bortsett från att det är olagligt hajar jag att det inte gör något bättre! Det gör heller inget bättre att låta honom lägga sig utan godnattkram, vilket också känns nära tillhands. Jag vill inte att han ska vara ensam med sina känslor och sin ilska och sina protester, men han låter oss inte förstå vad det är som är fel!
HJÄLP!