• LillyL

Hur löser ni arbete o förskola?

Min man o jag är på gång att separera, dottern är snart 17 månader och skall börja på förskola i februari. 
    Jag kommer börja arbeta inom vården och arbetstiderna kommer vara 07.00-16.00 eller 12.00-21.00.
    Vet inte hur jag skall lösa detta, vem skall passa lillan när jag arbetar? Kommer min man automatiskt få fler dagar med henne på grund av mitt arbete?
    Vill inte att hon skall behöva leva på nattis och att andra skall ta hand om mitt eget barn. 

Hur gör ni? Hur tänker man? 

• Svar på tråden Hur löser ni arbete o förskola?
  • DevilsDaughter

Ska ni ha varannan vecka? Det funkar inte att du jobabr den sena tiden de veckor som du inte har henne och jobbar den tidiga tiden när du har henne?

• Drottningen70

Underskatta inte nattis. Mer vaken kvalitetstid med barnet och barnet befinner sig i en mindre barngrupp med lugnare mer hemlik miljö, och sover undan en stor del av dagistiden. Efter att jag började dagtid och hade barnet på vanligt dagis var min upplevelse att vardagarna bara bestod av stress och att man i aldrig fick chans att verkligen vara med sitt barn under veckorna....

• Lemt77

Kan ni inte pussla schemat så pappan har ert barn när du jobbar kväll?

• Rani

Det är ju ni som bestämmer hur ni ska ha barnet hos er. Det är inget som sker "automatiskt", ni gör som ni kommer överens.

Jobbar mannen kontorstider? I så fall kan väl du lämna tup 11.30 och han hämta typ 16.30-17, de dagar du jobbar kväll? Då får ju barnet lite kortare dagar då också. De dagar du börjar tidigt kanske pappan kan lämna lite senare och du hämta?

• mia maria

Håller med ovanstående; han får inga fler dagar (föräldradagar?) pga dina arbetstider utan det får ni lösa tillsammans, som föräldrar. Antingen får du ha dottern på nattis eller så får pappan ha henne de kvällar du arbetar. Alternativt om du har någon som kan vara barnvakt.

Jag har arbetat skift i många år o haft mina barn på nattis o det har inte varit några problem alls. Ibland har jag åkt o hämtat dem efter jobbet (lillkillen har då ibland sovit o jag bär honom sovandes till bilen) o ibland har de sovit kvar på förskolan över natten. Lite beroende på hur jag har arbetat morgonen efter. Jag har jättebra erfarenhet av nattis; efter ca kl 17:30 har barnen oftast varit ensamma med en personal o de har ätit kvällsmat, tittat på barnprogram osv.

Att din dotter ska "behöva leva på nattis" o att "någon annan ska behöva ta hand om ditt barn" är ju din upplevelse o något du kanske behöver ändra uppfattning om ifall du ska få vardagen att fungera.
    I första hand bör du ju dock prata med dotterns pappa o att ni kanske kan lösa det den vägen.

• Velmaja

Om ni ska ha varannan vecka kanske det skulle funka med ditt arbete om du fick arbeta dagtid dom veckorna du har din dotter och kvällar/helg den veckan du är barnledig. Annars kanske du och pappan kan pussla ihop att han har dottern när du arbetar kväll? Jag bytte till dagtid när vi separera. Skulle det gå?

Svar på tråden Hur löser ni arbete o förskola?