• Annaodaniel

Står snart inte ut....

Har Bf 29/12 med första barnet. Har haft en tuff graviditet. Svår foglossning, blev sjukskriven 50% 2/10 och sedan kryckor och sjukskrivning på 100% 30/10. Allså varit sängliggande i drygt 1,5 månad.... Sover max 4 timmar per natt, varken citodon mot foglossning eller lergigan mot sömnsvårigheterna ger mig mer sömn... Blir på allvar snart galen. Min största skräck nu är att gå 2v över tiden. Hur orkar man??? Har sedan i fredags varit dålig i magen, haft mensliknade smärtor på natten, strålande smärta från naveln mot underlivet. Kan förlossning vara på g??

• Svar på tråden Står snart inte ut....
  • Mamma till två gullegrisar

Tråkigt för dig med en så jobbig förlossning..

Har dom inte sagt något om igångsättning efter bf eftersom du har det så svårt? Jag gick 17 dagar över tiden med första och 14 dagar med andra. Är gravid med tredje nu och blir säkert lite övertid nu med.

Hoppas för din skull att förlossningen är på G. . Håller tummarna.

• emelieen

Vet precis hur det känns. Jag blev sjukskriven 100% och sängliggandes fast i v 17 och har absolut ingenting utskrivet mot sömn eller smärta. Det du beskriver låter som förvärkar, det har jag också rejält med vissa dagar, men om förlossning är på g eller ej är helt omöjligt att säga. Du kan föda imorgon eller om en vecka. Lycka till.

Har också bf 29e.

• Saltig

Be om igångsättning (om du inte fött redan). Jag blev igångsatt pga hemk foglossning. Gick med kryckor 4 sista månaderna.

• Anonym (Ja!)
    Annaodaniel skrev 2015-12-20 07:30:45 följande:

Har Bf 29/12 med första barnet. Har haft en tuff graviditet. Svår foglossning, blev sjukskriven 50% 2/10 och sedan kryckor och sjukskrivning på 100% 30/10. Allså varit sängliggande i drygt 1,5 månad.... Sover max 4 timmar per natt, varken citodon mot foglossning eller lergigan mot sömnsvårigheterna ger mig mer sömn... Blir på allvar snart galen. Min största skräck nu är att gå 2v över tiden. Hur orkar man??? Har sedan i fredags varit dålig i magen, haft mensliknade smärtor på natten, strålande smärta från naveln mot underlivet. Kan förlossning vara på g??

Låter skitjobbigt!

Men ja, det låter som att något är på gång. Jag blev dålig i magen en vecka innan och sen dagen innan. Mensvärken jag upplevde var värkar, håller tummarna att det är så för dig också!!
  • v i r r a

Å fy för fasen! Jag vet hur det känns!

När jag hade gått så långt som du nu gjort i de två graviditeter jag gjort så satte jag mig på toan, slappnade av och "rullade" överkroppen runt (luta sig åt alla håll i en cirkel) och krystade då jag kände att det pressade på. Vattnet gick båda gångerna.

Om det inte går så försök känna att det går över... för faktiskt så gör det det.

Om du har möjlighet till avlastning de första nätterna på BB så se till att nyttja det och se till att sova så mycket det bara går den första tiden. Jag hade dåligt samvete med första barnet och fortsatte sova dåligt. Jag lät inte andra hjälpa till eftersom det kändes som att jag var dålig om jag sov istället för att vakta den nya bebisen. I efterhand såg jag att jag gott hade kunnat passa på att soooova!

Med andra barnet var jag tryggare och fick sova "relativt ljuvligt" första dygnen. Det gjorde stor skillnad! Så! Vad du gör - se till att sova som en galning den första tiden efter bebis kommit. Släpp alla andra måsten! Sov samtidigt som bebisen sover i två, tre, fem eller fler! månader om du är trött!

Det är tufft att börja småbarnslivet med en uppbyggd sömnbrist men det kommer gå bra om du släpper alla måsten och ser till att få vila, sova och hämta energi när det behövs.

Svar på tråden Står snart inte ut....