• countryfish

Träffa hans danska barn första gången

Hej!

Har varit med min pojkvän i ett par månader nu, han berättade ganska tidigt för sina barn att vi träffades och nu har då tiden kommit att möta dom. Kruxet är ju att de är danska, jag och pojkvännen pratar engelska med varandra. Barnen har aldrig varit i kontakt med någon svensktakande förut. Någon som varit i liknande situation? Tips, råd?

• Svar på tråden Träffa hans danska barn första gången
  • Anonym (gutta)

Jag är norrlänning, och jag förstår danska helt utan problem. Så det där med att man måste vara skåning vet jag väl inte. ;) Be bara både mannen och barnen prata långsammare och tydligare så att du får en chans att lära dig lyssna till språket. Kolla upp ett par centrala danska ord som skiljer sig från svenska, ex. danska "rolig" som betyder lugn, danska "afrette" som betyder uppfostra, danska "artig" som betyder snäll, danska "by" som betyder stad. Sånt du tror du kan ha nytta av helt enkelt. Som språkintresserad blir jag bara ledsen när jag hör att svenskar pratar engelska med norrmän och danskar. annorlunda är det inte, bara båda parter anstränger sig lite.

• Ego Lovers
    Anonym (gutta) skrev 2015-12-20 11:35:08 följande:

Jag är norrlänning, och jag förstår danska helt utan problem. Så det där med att man måste vara skåning vet jag väl inte. ;) Be bara både mannen och barnen prata långsammare och tydligare så att du får en chans att lära dig lyssna till språket. Kolla upp ett par centrala danska ord som skiljer sig från svenska, ex. danska "rolig" som betyder lugn, danska "afrette" som betyder uppfostra, danska "artig" som betyder snäll, danska "by" som betyder stad. Sånt du tror du kan ha nytta av helt enkelt. Som språkintresserad blir jag bara ledsen när jag hör att svenskar pratar engelska med norrmän och danskar. Så annorlunda är det inte, bara båda parter anstränger sig lite.

Jag får ont i öronen när jag inte förstår helt så hellre prata ett språk som båda får ut något utav än att en av oss skulle missförstå eller inte förstå ett skvatt. Ändå har jag varit många gånger i Danmark och visst vissa saker fattar jag men jag blir hjärntrött av danskan och norskan.
  • Anonym (Hej)
    Ego Lovers skrev 2015-12-20 15:26:53 följande:
    Jag får ont i öronen när jag inte förstår helt så hellre prata ett språk som båda får ut något utav än att en av oss skulle missförstå eller inte förstå ett skvatt. Ändå har jag varit många gånger i Danmark och visst vissa saker fattar jag men jag blir hjärntrött av danskan och norskan.
    Då har vi nånting gemensamt, jag trodde jag var den enda som blev hjärntrött, (bra ord) av danska och norska.
    När jag var tillsammans med en norrman så snackade vi engelska med varandra, så jag förstår ts.
    Men samtidigt när det nu finns barn med så borde man nog försöka prata svensk/danska, annars blir dom ju helt utanför. 
    Så ts, prata du din svenska, barn lär sig snabbt och kommer snart förstå det du säger och du dom.
    Något annat sätt känner inte jag till. 
  • taquine
    Anonym (Hej) skrev 2015-12-20 15:41:04 följande:
    Då har vi nånting gemensamt, jag trodde jag var den enda som blev hjärntrött, (bra ord) av danska och norska.
    När jag var tillsammans med en norrman så snackade vi engelska med varandra, så jag förstår ts.
    Men samtidigt när det nu finns barn med så borde man nog försöka prata svensk/danska, annars blir dom ju helt utanför. 
    Så ts, prata du din svenska, barn lär sig snabbt och kommer snart förstå det du säger och du dom.
    Något annat sätt känner inte jag till. 
    Danska kan ju vara lite klurigt ibland men norska? Är ju som svenska fast med en hurtigare ton  bara;) 
    Skulle tycka det vore  väldigt pinsamt att prata engelska med danskar och norrmän. 
    Finska däremot är ju en annan sak , det kunde ju lika gärna vara kinesiska ..
    Goodness me
  • Anonym (Hej)
    taquine skrev 2015-12-20 16:21:18 följande:
    Danska kan ju vara lite klurigt ibland men norska? Är ju som svenska fast med en hurtigare ton  bara;) 
    Skulle tycka det vore  väldigt pinsamt att prata engelska med danskar och norrmän. 
    Finska däremot är ju en annan sak , det kunde ju lika gärna vara kinesiska ..
    Vi bodde i London, så engelska passade bra in. Glad
  • FrökenKanSjälv
    countryfish skrev 2015-12-20 09:33:11 följande:

Det är två pojkar, tre och sex år gamla. Han tycker vi ska sitta där hemma och leka, medan jag föreslår att vi ska vara ute.

Jag skulle sikta på lekpark, lekland, simhall eller liknande så att det blir naturlig lek för barnen. Då kan de "smygkika" på dig och efter en stund få lite hjälp av dig/visa dig något utan att det blir stelt. Hemma blir mycket stelare och större risk att de ser dig sonen inkräktare.
  • Anonym (K)

Jag har troligen ett "tolkningsfel" i hjärnan så jag förstår inte alls Danska (har även väldigt svårt med skånska och andra grötiga, snabba, otydliga dialekter/brytningar, fattar inte alla slangord och grejer)

Jag har ett väldigt bra musiköra, kan särskilja olika instrument i ett hav av ljud och har även jobbat lite med ljud, men direkt tal med någon som pratar så.. jag fattar ingenting!

Klarar heller inte av att prata med någon i brus och buller då rösten liksom försvinner i mängden

Det är jobbigt och många fattar inte alls..

Tycker också ni borde vara ute och göra nåt, någon bestämd aktivitet där man vet reglerna och kan kommunicera utan ord till en början

Tex gunga i en lekpark, klättra i ett lekland, titta på dockteatern

Och sen efter kan ni ju äta nåt och försöka prata då, när stämmningen kanske lättast upp lite

• Anonym (Fd bleking)

Ett tips på att öva upp ditt språköra är att lyssna på ljudböcker på danska! Kanske böcker du redan läst på svenska (till att börja med). Min son är 4 år o kan många ord på engelska o somaliska som han snappat upp på förskolan . Vi brukar även räkna på tyska när han ska kissa innan sänggående o han bara suger åt sig ny info, precis som de flesta barn. Så prata svenska med dem o låt dem prata danska med dig. Det kommer gå bra!

• Sobel

Som andra har sagt så är svenska och danska väldigt lika, man förstår bara man kommer in i det och hjärnan lär sig att tolka det. Låt honom tala danska och så talar du svenska, tala tydligt i början, och om den andra absolut inte förstår så ta engelskan till hjälp. Barn lär sig att förstå nya språk mycket snabbt, snabbare än vi, för deras fönster för språkinlärning står vidöppet! Det är väl bättre att dessa barn får tillgång till båda era språk utan problem.

• Ego Lovers

Danskan har väldigt många låneord från engelskan. Vi har följt Bron/Broen på SVT och jag fattar ibland men blir väldigt hjärntrött och måste läsa textningen. Sedan är deras siffror något utöver det vanliga och tom så svårt att tom de danska barnen har svårt för det.

• Tallefjant

Det danska språket klassas som världens svåraste språk. Danska barn lär sig tala sist av alla, dessutom går det sämre för danska barn i matematik då det danska räknesystemet är helt uppåt väggarna.

Om danskarna knappt förstår vad de själva tänker, så kan man knappast begära av en svensk att förstå.

Jag talar också engelska med danskar. Blir trött i huvudet av det danska språket.

Svar på tråden Träffa hans danska barn första gången