• Enyahund

    Byta namn på dottern eller inte?

    Vi har haft så svårt att bestämma namn på dottern. Till slut valde vi Saga som vi nu kallar henne. Men jag kan fortfarande inte släppa våra två andra alternativ - Olivia och Elisia. Så nu funderar vi på att byta. Vad tycker ni om dessa tre namn? Dottern är 8 veckor så vi måste ju verkligen bestämma nu.

  • Svar på tråden Byta namn på dottern eller inte?
  • Bibbidi
    BCH52 skrev 2015-12-21 07:28:06 följande:

    ...... kompletterar. Heter ni t.ex. Andersson så blir det lite svårt med alla namnen.

    Förnamnet slutar på samma bokstav som efternamnet börjar på, det flyter ihop när man säger det t.ex. när man presenterar sig. Säg namnet högt tillsammans med förnamnet, man uppfattar det oftast bättre när man hör det än när man läser det.

    I övrigt alldeles utmärkta namn alla tre, namnet Elisia innehåller fyra vokaler och två konsonanter det gör det lite svårt att uppfatta i början, men det är något som omgivningen snart lär sig. Kompisar kommer troligen att förkorta det till Lisa, Eli eller Sia. Barn är ju experter på att komma på sånt.


    Tycker Saga Andersson låter bra. =)  Olivia Andersson låter också bra. Tycker inte alls det låter dåligt.
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • Anonym (Saga)

    Olivia tycker jag är gräsligt, speciellt den maskulina formen Oliver.
    Vem vill ge sitt barn namn efter oliver som man äter? Nej det förstår jag inte.

    Elisia är inte speciellt fint det heller, Elsa är finare.

    Saga däremot tycker jag är rätt fint. Tycker inte ni ska byta. 

  • ellietqm

    Varför skulle det vara konstigt eller gräsligt att ge sitt barn namnen Olivia eller Oliver bara för att det finns något man kan äta med det namnet?? Det finns ju hur många man som helst som betyder andra saker. Saga som du gillade är ju ett av dem. Sten, Björn, Axel tex. Plus massa namn från andra länder. De flesta tycker ju att dessa namn är helt acceptabla och dem har dessutom använts långt tillbaka i tiden.

    Är det bara sånt man kan äta man ska undvika som namn?

  • mawliens

    Tycker personligen att Olivia och Elisia är betydligt finare än Saga. Saga är en saga man läser/berättar, har så svårt för att se det som ett namn (oavsett hur vanligt det är och hur många som heter det) Ni ska självklart välja det som känns bäst för er, jag hade utan tvekan valt Elisia av dessa valen, ett annorlunda och unikt namn och roligare att inte heta likadant som alla andra :) Lycka till!

  • Ego Lovers
    Bibbidi skrev 2015-12-21 16:06:42 följande:

    Saga är ett jättefint namn! Olivia är också fint, men Saga är ändå snäppet vassare. ;) Det sista namnet tycker jag var sådär. Tycker ni ska behålla Saga. Men om du inte kan släppa de andra kan du inte bara ge henne dem i mellannamn? =) 

    Saga blir tilltalsnamnet men de andra blir mellannamn? 


    ? Bibbidi-Bobbidi-Boo ?
    Mellannamn kan enbart ett av föräldrarnas efternamn vara. Men man kan ha många förnamn varav ett av dom är tilltalsnamn. Mina döttrar har fyra förnamn varav ett av dom är deras tilltalsnamn.
  • Maddi
    Anonym (Saga) skrev 2015-12-21 21:50:22 följande:

    Olivia tycker jag är gräsligt, speciellt den maskulina formen Oliver.

    Vem vill ge sitt barn namn efter oliver som man äter? Nej det förstår jag inte.

    Elisia är inte speciellt fint det heller, Elsa är finare.

    Saga däremot tycker jag är rätt fint. Tycker inte ni ska byta. 


    Alltså tänk på att barnet ska heta saga hela livet, väldigt barnsligt att heta saga som vuxen. Då är de bättre med namnen som Olivia, elisia samt oliver dom namnen kan både barn och vuxna ha.
  • Anonym (Jennifer)
    Maddi skrev 2015-12-27 07:35:39 följande:
    Alltså tänk på att barnet ska heta saga hela livet, väldigt barnsligt att heta saga som vuxen. Då är de bättre med namnen som Olivia, elisia samt oliver dom namnen kan både barn och vuxna ha.
    Varför skulle det vara barnsligt att heta Saga? Det är på mmin lista också därför jag undrar. Ett gammalt, vackert namn som låg 4a på namnlistan förra året. Ett namn som alltså många många människor burit och kommer att bära, stora som små. Jag skulle lätta byta namn till Saga, om det inte vore så jobbigt att byta namn. Det är supervackert och det passar mig som person väldigt bra, men jag tror jag sparar det till min framtida dotter istället. :)
  • Anonym (Aj)

    Snälla, inte Elisia! Det är så himla wt!

    Saga är klassiskt, det kan aldrig vara fel. Olivia är väl ok, men inte mer.

  • Anonym (XXX)
    Enyahund skrev 2022-08-04 07:39:44 följande:

    Hon fick fortsätta heta Saga, är 6 år nu :)


    Det var väl bra! :)

    Jag har aldrig gillat Olivia, det får mig att tänka på: 1. Karl-Alfreds Olivia (där själva grejen var att hans flickvän skulle vara plattbröstad och ful, det var den tidens humor), 2. oliver och 3. olivfärgad hud (som inte är fint i min smak). MEN det finns även en viss stil och klass i namnet, man kan tänka sig en förnäm 70-årig överklassdam i hellång svart sidenklänning som heter det, i en serie som "Downton Abbey", typ. Och så är det internationellt, det kan vara en fördel idag. 

    Elisia är bara konstigt, hemsnickrat. Men Elise tycker jag kunde få komma till heders igen. Det är europeiskt, kulturellt, flickaktigt, feminint...
  • Anonym (Lollo)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-16 13:20:17 följande:
    Det var väl bra! :)

    Jag har aldrig gillat Olivia, det får mig att tänka på: 1. Karl-Alfreds Olivia (där själva grejen var att hans flickvän skulle vara plattbröstad och ful, det var den tidens humor), 2. oliver och 3. olivfärgad hud (som inte är fint i min smak). MEN det finns även en viss stil och klass i namnet, man kan tänka sig en förnäm 70-årig överklassdam i hellång svart sidenklänning som heter det, i en serie som "Downton Abbey", typ. Och så är det internationellt, det kan vara en fördel idag. 

    Elisia är bara konstigt, hemsnickrat. Men Elise tycker jag kunde få komma till heders igen. Det är europeiskt, kulturellt, flickaktigt, feminint...
    Vadå att Elise ska komma till heders igen. Det är ett vanligt barnnamn idag. Kanske dags att damma av dig för du verkar inte ha några barn under 10 år i alla fall, det hör man.  
Svar på tråden Byta namn på dottern eller inte?