• Linkken

Någon som blivit nekad snitt? Hur gick det sen?

Jag har hela graviditeten önskat ett planerat snitt och gått i samtal för det. Trodde verkligen det skulle gå bra bara jag stod på mig, men idag fick jag veta att om läkaren anser att det inte är medicinskt försvarbart kan h*n neka mig snitt. Jag har totalpanik nu, tio veckor kvar till bf. Så jag undrar, finns det någon som blivit nekad snitt och hur gjorde ni sedan i slutändan? Födde ni vaginalt, överklagade ni eller bytte ni sjukhus?
    Jag är så otroligt ledsen över det bemötande man får bara för att man önskar föda med kejsarsnitt...

• Svar på tråden Någon som blivit nekad snitt? Hur gick det sen?
  • tobbe01
    villbaraveta skrev 2015-12-25 13:01:29 följande:
    Hade det varit lagligt i Sverige hade jag anlitat en surrogatmamma, utan tvekan!!

Sen kan man ju önska en vård med färre förlossningsskador och att man tar det på allvar, anser jag iaf!

Önskar jag föddes som man ibland alltså...
    Ja men man väljer ju helt själv om man ska föda barn i Sverige tack och lov. I vårt land kan man välja att göra abort utan att behöva skuldbeläggas. Jag var med vår yngsta dotter när hon gjorde en medicinsk tidig abort på sjukhus i tonåren och vi togs emot som om vi var VIP-gäster. Inte ett enda ord av skuld utan god omvårdnad hela vägen.
  • skatten12

Vi har väl ändå en bra förlossningsvård i Sverige ?? Blir förbannad när jag läser sånt !! Tänk alla stackars kvinnor i vissa länder....

KS är dessutom mkt mer riskfyllt för både mamma och barn. Och varför ska läkare ord snitt till alla hux flux ? Det fungerar ju inte i längden ...

Ts: fortsätt med samtal & blir de bara sämre med din oro / skräck prata med läkaren igen . Men helt övertygad om att du fixar det! Stort lycka till:)

• tobbe01
    skatten12 skrev 2015-12-25 14:24:49 följande:

Vi har väl ändå en bra förlossningsvård i Sverige ?? Blir förbannad när jag läser sånt !! Tänk alla stackars kvinnor i vissa länder....

KS är dessutom mkt mer riskfyllt för både mamma och barn. Och varför ska läkare ord snitt till alla hux flux ? Det fungerar ju inte i längden ...

Ts: fortsätt med samtal & blir de bara sämre med din oro / skräck prata med läkaren igen . Men helt övertygad om att du fixar det! Stort lycka till:)

Det är ju trots allt så att när barnet pockar på att komma ut så är allt annat satt åt sidan. Om inte det fötts ungar genom årtusendena så hade människan idag inte funnits.
  • villbaraveta
    skatten12 skrev 2015-12-25 14:24:49 följande:

Sveriges förlossningsvård är ju bättre än Afrikas tex, men faktum är att vi är sämst i Norden, och bland de sämsta i Europa. Vi har en väldigt hög % förlossningsskador.

Jag tar hellre komplikationerna efter ett KS än efter en VF. Jag tror inte ett dugg på att KS är mycket farligare för barn och mamma än vad VF är, så länge det är ett planerat, ett akut är ju en VF som gått åt skogen och kan ju inte jämföras!
  • skatten12

Ok. Vi tolkar de olika, så har jag fått de förklarat iaf.
    Hoppas de löser sig för Er alla med rädsla.

Ska inte va rädsla att föda sitt barn, man ska va trygg :( hemskt.
    Hade själv en första förlossning som var jobbig, men ser fram emot nästa :)

• MissHelene
    tobbe01 skrev 2015-12-25 14:52:15 följande:
    Det är ju trots allt så att när barnet pockar på att komma ut så är allt annat satt åt sidan. Om inte det fötts ungar genom årtusendena så hade människan idag inte funnits.
    Dom hade ett program om förlossningsvård på kalla fakta för ngt år sedan o jag inte minns helg fel. Kika på den vettja. Har juh givetvis gått iaf lite framåt i utvecklingen sen dess. Och jag bor där en av dom sämre eftervården finns, kanske du förstår oss ks anhängare lite bättre.
  • MissHelene
    MissHelene skrev 2015-12-25 23:16:23 följande:
    Dom hade ett program om förlossningsvård på kalla fakta för ngt år sedan o jag inte minns helg fel. Kika på den vettja. Har juh givetvis gått iaf lite framåt i utvecklingen sen dess. Och jag bor där en av dom sämre eftervården finns, kanske du förstår oss ks anhängare lite bättre.
    Ber om ursäkt för stavfel, skriver för snabbt^^
  • lollip0p
    villbaraveta skrev 2015-12-25 12:50:56 följande:
    Det är mycket möjligt! Jag tycker iaf att man ska ha möjligheten att välja själv och inte tvingas till något. Vill man föda vaginalt så varsågod, men tycker inte man ska bli tvingad.

Förr dog ju de som inte var skapta för att föda barn under förlossningen, det gör man inte längre i lika stor utsträckning, alltså går generna vidare och fler får svårt att föda barn. Så ja, fler och fler barn kommer nog födas med KS i framtiden tror jag, åtminstone i västvärlden.
    Men du pratar ju inte om elektiva ("självvalda") kejsarsnitt nu utan om de som görs oavsett om mamman från början ville snittas eller inte.

Om vi säger att jag rent fysiskt KAN föda vaginalt men VÄLJER att föda med kejsarsnitt så påverkar ju inte det valet mina gener. Mina döttrar, och deras döttrar i sin tur, kan i det fallet föda vaginalt om de vill, även om de själva är födda med snitt.
  • villbaraveta
    lollip0p skrev 2015-12-25 23:54:14 följande:

Men du pratar ju inte om elektiva ("självvalda") kejsarsnitt nu utan om de som görs oavsett om mamman från början ville snittas eller inte.

Om vi säger att jag rent fysiskt KAN föda vaginalt men VÄLJER att föda med kejsarsnitt så påverkar ju inte det valet mina gener. Mina döttrar, och deras döttrar i sin tur, kan i det fallet föda vaginalt om de vill, även om de själva är födda med snitt.

Läs om, läs rätt. Var inte så jag skrev :)
  • Linkken

Denhär tråden spårade ju ur rätt ordentligt och jag har ingen lust att börja argumentera igen. Jag tänkte bara meddela för de som vill veta att jag idag blev beviljad mitt planerade snitt. Läkaren var mycket förstående och fick mig att känna mig väldigt väl till mods, så jag är verkligen otroligt nöjd nu och kan njuta av resten av min graviditet.

• nevermind
    Linkken skrev 2016-01-19 16:31:38 följande:

Denhär tråden spårade ju ur rätt ordentligt och jag har ingen lust att börja argumentera igen. Jag tänkte bara meddela för de som vill veta att jag idag blev beviljad mitt planerade snitt. Läkaren var mycket förstående och fick mig att känna mig väldigt väl till mods, så jag är verkligen otroligt nöjd nu och kan njuta av resten av min graviditet.

Vad härligt!
Svar på tråden Någon som blivit nekad snitt? Hur gick det sen?