• Konstatera

Värnar vi om sekularismen?

Snabb trådstart. Återkommer givetvis i debatten. 

Som vi alla vet är Sverige ett extremt land på många vis. Detta har i många år  tagit sig uttryck, inte minst i form av sekularismen. Sverige har konsekvent toppat mätningar som gjorts kring de länder som är minst troende i världen. Vi talar ofta om Sverige som ett sekulariserat land!

Men är vi det, och kommer vi vara det i framtiden? 

Vad kommer den flyktingsvåg vi beskådat på sistone, där vi fått ett tillskott på närmare 200 000 människor, varav de flesta har Islam som vägvisare att få för konsekvenser på våra religiösa liv? Kommer Kristendomen få en revival, eller kommer det vara som sådant att utveckligen fortgår och allt fler avfärdar ett liv som en aktiv kristen, medan Islam blomstrar i periferin? Eller tror ni att de flesta muslimer även kommer säga nej till Islam? Är det bra eller dåligt? 

Det här är ingen debatt om flyktingarna i sig, utan en fråga som berör huruvida det är bra eller dåligt att Sverige håller på att bli mer religiöst? Tänk gärna till innan ni skriver och låt oss hålla oss ifrån rasistiska tilltal.

Jag tycker personligen att det här är en fråga som bör diskuteras mer ofta. Jag är därför intresserad av vad ni tror? För faktum är ju ändå den, att Sverige inte längre är särskilt sekulariserade. Hur ska vi förhålla oss till det och hur kommer den religiösa situationen se ut i framtiden?

Diskutera

• Svar på tråden Värnar vi om sekularismen?
  • grind

Sverige behöver mer inflytelserik kristendom. Samhället behöver en religion för att kontrollera kvinnorna och mindre begåvade män. Att religion är strunt precis som feminism är irrelevant. Kvinnorna går på det och alternativet är att destruktiva ideologier som feminismen tar religionens plats. Det har vi sett i Sverige.

• Pentagram

Folk tenderar till att vända sig till religion när de har det dåligt så så länge Sverige fortsätter att vara ett välfärdsland kan vi nog räkna med en fortsatt sekularisering av samhället i stort.

• Konservativ

Jag tror att i takt med att muslimerna sipprar in i det övriga samhället kommer fler att ställa sig de religiösa frågorna. Därmed blir det mera "inne" bland ungdomar att bli religiösa. Hur denna religiositet kommer att yttra sig är svårt att sia om. Kanske den intetsägande svenska kyrkan kommer att fånga upp de privatreligiösa, de som tror att "det finns nåt men jag vet inte vad". Annars verkar det som att svenska kyrkan går mot en krislamisk kyrka.

Sekulariseringen kommer att avstanna men det blir bara ett fåtal som blir hardcore sharia lydande muslimer. De stannar nog i Rinkeby och Hammarkullen och Rosengård.

• Åttionian

Varför är det ett problem om Sverige anses vara ett väldigt sekulariserat land?

• 100kgpappa

Sekualisering har egentligen inte så mycket att göra hur religiösa människor är, utan att staten och de religiösa delarna år åtskilda, dvs det är inte präster/imamer som stiftar lagar och drömmer folk.

Jag har läst forskning som säger att på kort sikt blir det mer religiösa människor i Europa, eftersom fler tar med sin religion hit.

Men på lång sikt så minskar den, efterhand som efterföljande religioner blir mer utbildade och ser andra förklaringar än de religiösa till hur saker och ting hänger ihop.

Precis som vi blivet mindre religiösa de senaste 100 åren, så kommer de som flyttar hit att göra samma resa.

Svar på tråden Värnar vi om sekularismen?