• elevit

Läkarbesök/ultraljud, hur många är normalt? tvillingar

Hej,
    Jag undrar hur många och hur tidigt hade ni ultraljud när ni var gravida, speciellt med tvillingar? Jag är gravid med tvillingar i v 12+1, har haft två ultraljud och allt har varit jättebra. Det första ultraljudet var bara för att jag hade en blödning, troligen för att ena tvillingen krävde lite mer plats :) Men detta är min första graviditet och jag är orolig nästan hela tiden. Jag har magont nästan varje dag, känns som om jag är extremt hungrig eller magknip, är det vanligt?
    Tack för svar!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-23 07:37
    .

• Svar på tråden Läkarbesök/ultraljud, hur många är normalt? tvillingar
  • Lemt77

Jag minns inte exakt hur många besök men minns att det var väldigt mkt mer läkar och barnmorskebesök än men enling. ???? Ja det är inget konstigt att du känner av graviditeten. Försök att slappna av och njut. Det blir ju inte annorlunda för att du oroar dig. Det enda som blir är att du oroat dig i onödan och kanske tar bort glädjen istället.

Det händer ju mkt i kroppen och magen och i perioder känns det mer.

Lycka till!

• malle88

Antagligen har du växtvärk i livmodern, vilket du borde ha. Det är inte många undersökningar man kan göra så här tidigt, och de visar ändå bara hur det är för stunden. Du får försöka att inte oroa dig, vilket inte är så lätt :)

• Tysan

Hej är också gravid med tvillingar. Fick reda på det i vecka 7 på vul. Trodde att jag hade fått missfall för att det började blöda massor när jag gick på toa. Gjorde också ett kubtest i v 13 och ska den 5 jan göra ett rul i vecka 20. Om du har den "vanligaste" tvillinggraviditeten, alltså att dem har varsin moderkaka och fosterhinna och 4 skiljeväggar så gör du nästa ultraljud vid vecka 30 nån gång, sen är det varje vecka fram till förlossningen om jag förstod barnmorskan rätt. Grattis till graviditeten????

• Tysan

Och förresten så har jag också väldig ofta ont i magen. Det är helt normalt om det kommer och går. Moderkakan växer mkt och det kan dra lite här och där.

• Tysan

Skulle klart inte vsra frågetecken på det jag skrev om grattis till graviditeten. En smilies skulle det vara.

Svar på tråden Läkarbesök/ultraljud, hur många är normalt? tvillingar