Vill skaffa familj - Har vi bra förutsättningar?
Hej FamiljeLiv!
Detta är mitt första inlägg på forumet och vill dela med mig av mina tankar och idéer. Behöver framförallt feedback och diskussion från er sida!
Vi har varit tillsammans i 3,5 år och vi bor idag i en hyresrätt på 55 kvadratmeter. Vi planerar att eventuellt skaffa barn väldigt snart. Vi båda har haft tråkigheter bakom oss båda i form av dödsfall inom familj, misshandel från tidigare ex-pojkvän, lättare ångest osv. Givetvis pekar trenden i "välmående" uppåt och inte ner då "tiden läker alla sår".
Det jag undrar över är hur ni här på FamiljeLiv ser på vår ekonomiska situation och om tiden är mogen och rätt för att skaffa familj. Jag själv har fast jobb och har jobbat ända sedan 17,5 år inom detaljhandel. Idag har jag en bruttolön på ca 30 000 - 34 000. Sambon jobbar som nagelterapeut och fransstylist samt jobbar lite extra inom butik. Hon jobbar väl ca 40% som det ser ut.
Givet att jag tjänar mer har betalat mer än 50% av våra räkningar. Vi började såklart 50/50 men nu balanserar vi detta mer givet min inkomst.
Nu kommer vi till den del där jag inte förstår mig själv:
Bortsett från min lön så sparar jag ca 7000-10000 i månaden och har idag jobbat och placerat ihop 3 369 567:-. Har även sparat ihop pension (allmän, privat osv) som uppgår till 703 874. Totalt 4 000 000:- som 28 åring.
Sambon har inte möjlighet att spara så mycket men gör sitt yttersta.
Trots ovanstående känns det skrämmande att skaffa barn rent ekonomiskt. Man är väl skadad sedan tidigare då man förlorat sin egen far och därmed gått in i någon mental försvarsposition där man vill "trygga upp" sin framtida familj.
Jag är väl mest orolig för sambon också då jag vill att hon ska stå på egna fötter. Dock så bedriver hon eget företag och det finns ekonomiska fördelar att skaffa barn inom två år då försäkringskassan planerar mammapenning efter vad hon hade tjänat om hon jobbat 100% inom sitt yrke.
Hälsningar