• AnonymaEkonomen

Vill skaffa familj - Har vi bra förutsättningar?

Hej FamiljeLiv!

Detta är mitt första inlägg på forumet och vill dela med mig av mina tankar och idéer. Behöver framförallt feedback och diskussion från er sida!

Vi har varit tillsammans i 3,5 år och vi bor idag i en hyresrätt på 55 kvadratmeter. Vi planerar att eventuellt skaffa barn väldigt snart. Vi båda har haft tråkigheter bakom oss båda i form av dödsfall inom familj, misshandel från tidigare ex-pojkvän, lättare ångest osv. Givetvis pekar trenden i "välmående" uppåt och inte ner då "tiden läker alla sår". 

Det jag undrar över är hur ni här på FamiljeLiv ser på vår ekonomiska situation och om tiden är mogen och rätt för att skaffa familj. Jag själv har fast jobb och har jobbat ända sedan 17,5 år inom detaljhandel. Idag har jag en bruttolön på ca 30 000 - 34 000. Sambon jobbar som nagelterapeut och fransstylist samt jobbar lite extra inom butik. Hon jobbar väl ca 40% som det ser ut.

Givet att jag tjänar mer har betalat mer än 50% av våra räkningar. Vi började såklart 50/50 men nu balanserar vi detta mer givet min inkomst.

Nu kommer vi till den del där jag inte förstår mig själv:

Bortsett från min lön så sparar jag ca 7000-10000 i månaden och har idag jobbat och placerat ihop 3 369 567:-. Har även sparat ihop pension (allmän, privat osv) som uppgår till 703 874. Totalt 4 000 000:- som 28 åring.  

Sambon har inte möjlighet att spara så mycket men gör sitt yttersta. 

Trots ovanstående känns det skrämmande att skaffa barn rent ekonomiskt. Man är väl skadad sedan tidigare då man förlorat sin egen far och därmed gått in i någon mental försvarsposition där man vill "trygga upp" sin framtida familj.

Jag är väl mest orolig för sambon också då jag vill att hon ska stå på egna fötter. Dock så bedriver hon eget företag och det finns ekonomiska fördelar att skaffa barn inom två år då försäkringskassan planerar mammapenning efter vad hon hade tjänat om hon jobbat 100% inom sitt yrke.

Hälsningar

• Svar på tråden Vill skaffa familj - Har vi bra förutsättningar?
  • AnonymaEkonomen

Utveckla?

• mammaåten

Den allmänna pensionen går ju inte riktigt att räkna med i ekonomin då den inte går att ta ut på något sätt innan 61.

Varför jobbar din tjej bara 40%? Fransar och naglar är idag väldigt populärt och hon borde, om inte annat med lite marknadsföring, kunna gå upp i tid?

Fördelen med yrket är ju att hon kan jobba några timmar i veckan redan från när bebis är liten och på så sätt spara lite av hennes mammamagar.

Vill inte du vara pappaledig? Det kanske blir tight om du är hemma och hon bara jobbar 40%.

Jag tror absolut att ni klarar er om ni vill, men frågan är hur tight ni vill ha det? Det kanske är värt för henne att gå upp till att jobba mer ett tag för att få upp hennes mammapeng och att ni därefter försöker få barn?

• AnonymaEkonomen

@OrangeBeans. Det är ett gemensamt beslut.

Jag jobbar mycket med aktier som affärsängel och förvaltar pengarna extremt väl. Målsättningen är att kunna slippa stor belåning när vi köper hus.

I vårt fall har vi beslutat att jag betalar ca 80% av alla utgifter givet mina besparingar samt att jag förvaltar pengarna extremt väl. 

Jag står även för externa utgifter som bil osv.

Ja målsättningen är att hon ska kunna jobba hemifrån och bolaget är väldigt nytt. Så just nu skapar hon en bredare kundkrets. Hon är superduktig på det hon gör och det är hennes passion. Jag stöttar givetvis detta socialt men även ekonomiskt då det inte är lätt att driva bolag i början.

Men vi vill skaffa barn nu :) Därför tänkte jag om det var en dålig sits givet hennes ekonomiska situation. 

• mammaåten
    AnonymaEkonomen skrev 2015-12-26 18:40:20 följande:

@OrangeBeans. Det är ett gemensamt beslut.

Jag jobbar mycket med aktier som affärsängel och förvaltar pengarna extremt väl. Målsättningen är att kunna slippa stor belåning när vi köper hus.

I vårt fall har vi beslutat att jag betalar ca 80% av alla utgifter givet mina besparingar samt att jag förvaltar pengarna extremt väl. 

Jag står även för externa utgifter som bil osv.

Ja målsättningen är att hon ska kunna jobba hemifrån och bolaget är väldigt nytt. Så just nu skapar hon en bredare kundkrets. Hon är superduktig på det hon gör och det är hennes passion. Jag stöttar givetvis detta socialt men även ekonomiskt då det inte är lätt att driva bolag i början.

Men vi vill skaffa barn nu :) Därför tänkte jag om det var en dålig sits givet hennes ekonomiska situation. 

Hur nytt? Jag skulle vänta tills hon har en säker kundkrets, så att kunderna inte "glömmer" henne när hon går på mammaledighet utan att hon får tillbaka de flesta när hon vill börja arbeta igen. 

Sen verkar ni ju klara er utan hennes inkomst MEN jag tycker som sagt det beror mycket på hur bra ställt ni vill ha det i början. En bebis kostar ju inte jättemycket när man väl gjort de dyrare inköpen så som säng, vagn, bilstol osv :) 

Bor ni i Gävletrakten kan jag bli nagelkund ;)

• ITpappan

4 miljoner?

Jag mår lite illa. Spyr faktiskt.

Man, 33 år. Höginkomsttagare 45 000kr/mån

Har sparat 200 000:-

Spyr lite på dig.

• LaOtona

Sluta tänk så mycket. Ni klarar er ju fint så det väk bara att köra på. Man kan ändå inte planera för allt.

Svar på tråden Vill skaffa familj - Har vi bra förutsättningar?