• Greifing

Lågt liggande moderkakan/blödningar

Är det nån som har erfarenheter av lågt liggande moderkaka som haft blödningar? Mina blödniningar startade i v 12 (11+4) och har gjort 8 ultraljud hittills. Legat in lagd på sjukhuset i v 17 (16+5) och är nu i v 19.

Blött färskf vid 2 tillfällen. I börja i 2 dagar sen vistelsen på sjukhuset..Sen jag kom hem från sjukhuset är det enbart gamla blödningar. Har ett stort hematom.

RUL om 10 dagar.. Har så många frågor.

• Svar på tråden Lågt liggande moderkakan/blödningar
  • Bjoork

Följer!

Har också lågt liggande moderkaka. Började med en blödning i v.10 (9+1), besökte akuten och fick göra ett ultraljud som visade att blödningen kom från moderkakan och att den låg långt ner, inga mer blödningar än så länge (v.11). Läkaren sa att moderkakan oftast flytta sig när magen växer senare men inte alltid den gör det.

• Greifing

Vad bra att du inte blöder nu. Jag har haft binda/trosskydd i 8 veckor snart. Nu är det bara 4 dagar kvar till RUL. Går in i v 20 idag. Är så nervös och förväntasfull samtidigt.. Hoppas den flyttat sig. Min låg inte för helt som jag förstod det.

Låg din i fram eller bakvägg? Fick veta efter flera UL varför jag blödde. Dom ville inte kolla först. Så i v 16 fick jag svaret.

Puffar för erfarenheter!   

• Bjoork
    Greifing skrev 2016-01-01 18:53:25 följande:

Vad bra att du inte blöder nu. Jag har haft binda/trosskydd i 8 veckor snart. Nu är det bara 4 dagar kvar till RUL. Går in i v 20 idag. Är så nervös och förväntasfull samtidigt.. Hoppas den flyttat sig. Min låg inte för helt som jag förstod det.

Låg din i fram eller bakvägg? Fick veta efter flera UL varför jag blödde. Dom ville inte kolla först. Så i v 16 fick jag svaret.

Puffar för erfarenheter!   

Håller tummarna på att den har flyttat sig! :) du får gärna uppdatera efter RUL! Allt kommer gå bra ska du se.

Jag vet inte ännu, får reda på det den 12/1. Jag åkte ju in till akuten i v.10 pga av blödning och fick då reda på varifrån blödningen kom och så, annars hade jag nog fått vänta till kub eller rul. Gick in i v.12 idag, lite mer än 1 vecka kvar tills ultraljudet för oss.
  • Seemlan

Jag vill inte dra ner era förhoppningar men ni ska nog inte ha för höga förväntningar på att få svar på RUL.. Jag har inte haft blödningar men fick på RUL ändå konstaterat att moderkakan ligger för lågt och då gör man nästa kontroll i v32 för det är för tidigt att se nu var den kommer hamna sen, iofs har jag den dessutom även i framvägg så om ni har i bakvägg kanske det är lättare att se..

Håller förstås tummarna att ni får några svar men ville bara höra er beredda på att det kan dröja ytterligare några veckor

Lycka till!

• Greifing

Jag vill veta om den flyttat sig.. Hur stort mitt hematom är.. Om fostret växer som den ska.. Då jag har haft blödningar så länge. Om den inte flyttat sig så har jag 3 UL till att gå på så jag är säker jag får svaren jag vill ha. Sen om dom är bra eller dåliga är det mest nervösa..

Min moderkakan ligger i bakvägg. Ligger den i framvägg är det lättare för den att växa ifrån ingången har jag fått till mig. Håller tummarna för oss! Ovissheten är värst.

Seemlan skrev 2016-01-01 22:36:57 följande:

Jag vill inte dra ner era förhoppningar men ni ska nog inte ha för höga förväntningar på att få svar på RUL.. Jag har inte haft blödningar men fick på RUL ändå konstaterat att moderkakan ligger för lågt och då gör man nästa kontroll i v32 för det är för tidigt att se nu var den kommer hamna sen, iofs har jag den dessutom även i framvägg så om ni har i bakvägg kanske det är lättare att se..

Håller förstås tummarna att ni får några svar men ville bara höra er beredda på att det kan dröja ytterligare några veckor

Lycka till!

• Kasperina

Jag fick en störtblödning med stora klumpar i v9, men på gynakuten kunde de inte se var blödningen kom ifrån. Fostersäcken var rund och fin med ett pickande hjärta inuti. Det besked jag fick var att det såg bra ut men det var omöjligt att veta hur det skulle sluta. Jag blödde sedan som kraftig mens fram till v13 och sedan lite mer sporadiskt fram till v15-16, hela tiden färskt blod.
    På RUL v18 konstaterades att moderkakan satt lågt men inte för öppningen, och antagandet är att det var den som blödde hela tiden.
    Under dessa 6 veckor jobbade jag som vanligt, men undvek lyft och stress på eget initiativ. Gyn sa att jag kunde bli sjukskriven om jag ville men att det förmodligen inte skulle göra någon som helst skillnad, så jag valde att jobba.

Efter v15 blödde jag inte mer i graviditeten, men tappen började öppnas i v27 och jag var inlagd på antenatal några dagar i v28 och blev sedan helt sjukskriven med ansträngningsförbud fram t v37+0. Dottern valde till slut att komma på bf+4  
    Jag tror inte att det finns någon koppling mellan blödningarna och senare problem, men man vet aldrig.

• Kasperina

Min moderkaka låg i bakvägg. Jag fick aldrig ett definitivt besked att blödningen kom från moderkakan, det var bara en hypotes från BM. Till mig sa de att man inte kunde se moderkakan så tidigt och att det var därför de inte kunde säga säkert, men att då de inte såg var blödningen kom ifrån så var lågt liggande moderkaka den troligaste orsaken

• MeEmmA

Jag hade blödningar tidigt i graviditeten, det rann ur mig hela tiden. Pga blödningarna gjorde jag ett tidigt ultraljud och läkaren sa att det berodde på moderkakan som låg för livmodersmunnen. Vid rul låg den fortfarande för och i bakvägg, men annars såg allt med bebis bra ut. Fick ett nytt ul i v 32, satt då fortfarande lågt men inte för längre. Har bf om ett par dagar nu.
    Tycker att det är lite dåligt att de inte ger så mycket information på rul om moderkakan, har fått googla mig till det mesta själv. Men som jag har förstått det så är det ganska vanligt i början och att den faktiskt brukar flytta på sig en aning till v 32. Den enda informationen jag fick från början var att ringa så fort det kom större blödningar.

• Greifing

Min har legat lågt och blött. Varpå jag fått ett stort hematom i magen som jag blödit ifrån. Var på RUL och allt såg bra ut. Hemtomet hade minskat och moderkakan låg lågt men inte för. Kände mig så glad när jag gick därifrån. Några timmar sedan började jag blöda färskt blod och fick onda onda sammandragningar. Fick åka in och blev inlagd. Fick bricanyl och cyklorapron (?) mot blödningen. På onsdag morgon kom en stor tennisboll stor klump ut. Fick åka hem samma dag då kroppen troligtvis bara ville stöta ut det där. Dock fick jag åka tillbaka.. Blöder kraftigt. Ytligare klumpar kommer ut. Blir hemskickad. Några timmar senare blöder jag kraftigt igen och ytligare av hematomet kommer ut Läkaren vill lägga in mig igen men jag går med på att stanna i 3 h och se att blödningen åtminstone minskar lite. Jag får medicin igen. Får med mig 9 tabletter att ta varje dag i 1 vecka och hoppas nu att blödningen ska sluta. Inga onda SD men blöder lite lite grann fortfarande. 

Nu hoppas jag att vi slipper åka in nå mer och att moderkakan snabbar sig därifrån. Ser inte ut som den ska ge mig några problem framöver.. Och kroppen har förhoppningsvis gjort sig av med det som inte ska vara därinne. Mini mår bra. Tappen är inte påverkad, tack och lov. 

Det kan verkligen se olika ut för alla när det gäller lågt liggande moderkaka. Vissa har inga problem medans andra har massa.. 

• Greifing

Uppdaterar såhär lite mer 1,5 år senare. Jag gick bara till v 23+1 (29 jan)  då dom fick göra ett akut kejsarsnitt då jag den dagen blödde extremt mycket. Ut kom en flicka på 650 gram som idag är 11 månader korrigerad ålder och 15 månader korr. Hon mår jätte bra och har precis börjat gå  

En mycket omtumlande graviditet som ändå slutade bra trots tidig förlossning. 

?

Svar på tråden Lågt liggande moderkakan/blödningar