• Anonym (Alkoholistman och medberoende jag , så jävla trött på livet .)

Min alkoholistman och jag , medberoende .

Jag , min man och våra barn . Vill inte säga hur många barn eller ge alltför många detaljer från vårt liv då jag vill vara anonym . Vi har allt på G för oss , båda har jobb vi trivs med och har bra lön , ska köpa eget i nära framtid har mycket planer . Min man dricker . Har gjort några år och är alltså alkoholist . Tillochfrån skaffat hjälp och är medveten om sitt problem , bara för svag inför det , försöker inte tillräckligt enligt mig men jag är ju också fruktansvärt trött på hans offerkofta och gråtande , är så jävla medberoende själv så jag letar efter flaskor och burkar , alltid stressar och är bara spyfärdig på hela jävla dramat that is our life .drömmer om en man utan detta problem , helt vanlig kille utan någonslags problematik kring alkohol eller ngt annat alls , stabilt tillvaro kärlek trygghet passion .. Om han bara kan sluta med hjälpen han har så kan vi gå vidare med våra planer men om inte så vill jag inte längre , orkar inte .. Sopar allt under mattan och emellan dessa fasoner så är allt så bra och vanligt . Sen kommer det igen .. Och sen förlåter jag . För jag är så rädd . Rädd för livet utan honom . Orkar inte med dömande kommentarer , vill bara ventilera mig .. Hur min underbara kloka vackra man kan efter lite alkohol bli någon som är helt tvärtom . Gud vad svårt detta är . Finns det andra där som är i liknande situation? Behöver stöd . Tack .

• Svar på tråden Min alkoholistman och jag , medberoende .
  • Anonym (Tess)

Det är svårt. Mannen du älskar sviker dig ständigt. Du städar men det hjälper inte. Jag vet inte om du sökt dig till någon grupp för anhöriga? Brukar vara bra. Du behöver lära dig att hjälpa är att stjälpa. Och att ditt liv kommer att se ut som nu framöver. Eller ja det kan ju förståss eskalera. Om din man inte ändrar sig så bör du välja det bästa för dig och barnen.

Inte lätt som sagt. Men i slutändan har man inget val. Bättre att vara ärlig med hur han är och vad han gör. Om han smygdricker och beter sig illa får han väl stå för det.

Jag lämnade mitt ex och det ångrar jag inte. Han är nykter idag och det är jag glad för. Dessvärre hade min respekt för honom försvunnit under resans gång.

• Anonym (hm)

fast du måste oxå tänka att det inte är han ts, det är missbrukaren"diffe" du vet..
    det är därför du stannar,, än så länge är diffe mindre än honom. 

separera de båda från varandra kanske du får en klarare syn på det, dela upp det i % i personligheten så att säga. du kommer även se att diffe finns i honom även som nykter han tar sig uttryck i små saker hela tiden.. de små lögnerna, de vita. den där skörheten, ovissheten den där instabila opålitliga. ja du vet.
    konstigt och svårt på nåt vis att alfahannen delar kropp med den där diffe

med facit i hand kommer du se mönstret och ångra att du stannade. ja om ni inte genomgår behandling illa kvickt då..
    med facit i hand kommer du oxå se att du möjliggjort det hela 

så.. -sök hjälp, ordentlig hjälp snarast. gå till botten med det hela. innan vågskålen väger över, för det är så svååårt att återvända då till hur det var.
    söker man hjälp i tid och tar emot den tillsammans så bibehålls balansen

han KAN bli den där vanliga killen du drömmer om- vi har vart där och det gick

varför ska jag ha behandling kanske du tänker nu. ja för att du behöver det dels för att förstå honom och dels för att du antagligen har lika stora om inte större problem än honom. varför tror du att du gör det möjligt varför tror han att det är möjligt att bete sig trots att du mår dåligt, varför stannar du
    ja listan är lång och du har lika stort om inte större behov än honom att få hjälp

Den meningen gick rakt i hjärtat , mannen jag älskar sviker mig ständigt .. Det är precis det han gör , och så skäms han ngt otroligt .. Men nu har det hänt så många ggr så att han inte ens orkar be om ursäkt längre , han vet själv att det inte längre betyder någonting , att det är bara ord . Jag brukar bara bli arg , men det var en händelse då vi var barnfria , bara för att det blev övertid på bådas arbete .. Barnen sov kvar där dom varit den dagen . Jag var så glad och så trött , vi skulle äta gott och slappa med en film . Han skulle iväg och hämta någon takeout . Jag kom hem , plockade , tände ljus och väntade . Och väntade . Inte kom han . Han hade fastnat i en pub på vägen och blivit så packad så hans cykel blev stulen . Jag var så arg så besviken och hade så ont i hjärtat . Varför tar man allt ? Han trampar in och ur mig , känns som att jag inte längre vet mina egna gränser..

Jag har haft hjälp och stöd förut , har också gått på alanon och att det fungerar och känns bra . Kommer återuppta all stöd . Han är själv väldigt trött på sitt problem , säger att det är pesten i hans liv , att han orkar inte längre med ångesten som medföljer .. Han har sj sagt att han behöver ännu mera stöd för att kunna sluta helt , och att han ska ta upp detta på sin nästa tillfälle med sin handläggare på mottagningen . Jag såå önskar att han ska ta sig igenom detta .. Älskar han så mycket .

• Anonym (Hmrpf)
    Anonym (hm) skrev 2015-12-26 20:05:29 följande:

fast du måste oxå tänka att det inte är han ts, det är missbrukaren"diffe" du vet..

det är därför du stannar,, än så länge är diffe mindre än honom. 

separera de båda från varandra kanske du får en klarare syn på det, dela upp det i % i personligheten så att säga. du kommer även se att diffe finns i honom även som nykter han tar sig uttryck i små saker hela tiden.. de små lögnerna, de vita. den där skörheten, ovissheten den där instabila opålitliga. ja du vet.

konstigt och svårt på nåt vis att alfahannen delar kropp med den där diffe

med facit i hand kommer du se mönstret och ångra att du stannade. ja om ni inte genomgår behandling illa kvickt då..

med facit i hand kommer du oxå se att du möjliggjort det hela 

så.. -sök hjälp, ordentlig hjälp snarast. gå till botten med det hela. innan vågskålen väger över, för det är så svååårt att återvända då till hur det var.

söker man hjälp i tid och tar emot den tillsammans så bibehålls balansen

han KAN bli den där vanliga killen du drömmer om- vi har vart där och det gick

varför ska jag ha behandling kanske du tänker nu. ja för att du behöver det dels för att förstå honom och dels för att du antagligen har lika stora om inte större problem än honom. varför tror du att du gör det möjligt varför tror han att det är möjligt att bete sig trots att du mår dåligt, varför stannar du

ja listan är lång och du har lika stort om inte större behov än honom att få hjälp

Vad är diffe?

I mitt förhållande är det jag som har/har haft missbruksproblem men den som är opålitlig och alltför ofta ljuger om stort och smått är inte jag utan min partner!

Hur ser missbruket ut ts? Hur ofta och på vilket sätt förändras han av alkoholen?

Sköter han arbete, hemmet och andra åtaganden?

Har han någon diagnos och om så får han hjälp för den?
  • Anonym (hm)
    Anonym (Hmrpf) skrev 2015-12-26 20:29:13 följande:
    Vad är diffe?

I mitt förhållande är det jag som har/har haft missbruksproblem men den som är opålitlig och alltför ofta ljuger om stort och smått är inte jag utan min partner!

Hur ser missbruket ut ts? Hur ofta och på vilket sätt förändras han av alkoholen?

Sköter han arbete, hemmet och andra åtaganden?

Har han någon diagnos och om så får han hjälp för den?
    alla missbrukare vet vem diffe är. -missbrukaren som bor på axeln

Han sköter sitt arbete , är en ambitiös och effektiv person som har mycket planer för sig själv och oss och får saker hända . Han dricker inte varje dag , ibland inte ens varje vecka .. Sen kommer det en dag då han tar , aldrig framför oss utan har gömt alkoholen nånstans och jag märker skillnaden i honom .. Går på en jakt runt huset och från någonstans hittar jag en ölburk eller vodkaflaska . Idag kom vi från semester , jag la barnen och kom ut till vardagsrummet och han hade druckit igen . Han är packad som bara den . Jag orkar inte mer .. Imorgon får han gå . Nån jävla måtta får det vara . Hur han förändras ? Antingen inte alls som idag och är bara tyst .. Eller som värst så blir han elak , aggressiv och misshandlar mig psykist .

Ingen diagnos har han ej , iaf inte vad vi vet om änsålänge .

• Anonym (hur)

hur gamla är barnen?

• Anonym (Hmrpf)
    Anonym (hm) skrev 2015-12-26 23:52:18 följande:

Nej "alla" vet inte det eftersom exempelvis jag inte vet!
  • Anonym (nykter)
    Anonym (hm) skrev 2015-12-26 23:52:18 följande:

Nej. Är detta ngt nytt uttryck i behandling? Aldrig hört.
  • Anonym (Hmrpf)
    Anonym (nykter) skrev 2015-12-27 09:25:40 följande:

Nej. Är detta ngt nytt uttryck i behandling? Aldrig hört.

Tack, har heller aldrig hört det uttrycket.
  • Anonym (Tess)
    Anonym (Alkoholistman och medberoende jag , så jävla trött på livet .) skrev 2015-12-27 00:12:31 följande:

Han sköter sitt arbete , är en ambitiös och effektiv person som har mycket planer för sig själv och oss och får saker hända . Han dricker inte varje dag , ibland inte ens varje vecka .. Sen kommer det en dag då han tar , aldrig framför oss utan har gömt alkoholen nånstans och jag märker skillnaden i honom .. Går på en jakt runt huset och från någonstans hittar jag en ölburk eller vodkaflaska . Idag kom vi från semester , jag la barnen och kom ut till vardagsrummet och han hade druckit igen . Han är packad som bara den . Jag orkar inte mer .. Imorgon får han gå . Nån jävla måtta får det vara . Hur han förändras ? Antingen inte alls som idag och är bara tyst .. Eller som värst så blir han elak , aggressiv och misshandlar mig psykist .

Tråkigt att höra. Men ts jag förstår hur det är. De där gångerna de dricker förstör så mycket. Även om det inte är jämnt. Och man orkar tillsist inte längre. Det är oerhört knäckande att leva med någon man inte kan lita på. Och jag lovar att livet kommer bli så mycket lättare för dig.

Sen är det svårt eftersom man tycker synd om honom och har känslor. Man tänker på barnen osv. Men för barnen är det ju också bättre i längden och de kan ju ändå träffa pappa.

Du har fått nog och det är helt förståeligt. Ta hand om dig och umgås med människor som får dig att må bra. Det är du värd. Och du klarar mer än du tror.
  • Anonym (nykter)
    Anonym (Hmrpf) skrev 2015-12-27 10:49:52 följande:

Tack, har heller aldrig hört det uttrycket.

Är visst ngt behandlingshemslang för "dysberoendepersonlighet". Får lite sekteristiska aningar att "alla" ska använda samma uttryck som vissa behandlingshem. Det låter ju otroligt löjligt med sådan slang och gick utmärkt att bli nykter utan sådan behandlingsjargong.
Svar på tråden Min alkoholistman och jag , medberoende .