• Anonym (Molly)

Han saknar sexlust

Hej, jag behöver verkligen lite råd och vägledning!

Jag lever ihop med en kille sedan 2,5 år tillbaka. Vi är båda 25 år gamla och älskar varandra mycket. MEN, sexlivet har aldrig fungerat. Jag kommer från relationer där sex har varit en viktig del som förekommer 2-3 gånger i veckan. Spontanitet, sexuella och passionerade smekningar i vardagen är viktigt för mig, likaså att bli bekräftad med blickar och ord. För mig är det viktigt att båda kan visa åtrå för varandra och ta initiativ till sex.

I den relationen jag lever i nu fungerar inte detta. Min partner har bara haft ett förhållande tidigare och inte så många sexuella kontakter utöver det. Hans förra flickvän var inte snäll, hon kunde säga taskiga saker som säkert drog ner hans intryck av sex. Men han påstår samtidigt att han aldrig, vare sig före eller efter det förhållandet, har haft någon större sexlust. Han har aldrig tagit initiativ till sex och gör det inte med mig heller.

Vi har sex 1-2 gånger i månaden som bäst och då är det alltid på mitt initiativ och jag upplever att han går med på det för att han vet att det har gått lång tid och för att behålla "husefriden". När vi väl har sex så är det bra, med undantag att han inte tycker att det hör till "vardagssexet" att g oralsex (vilket är en sorg i sig för mig).
    Har gör aldrig egna närmanden och uppskattar heller inte när jag gör spontana försök till att mysa till det.
    Han har problem med närhet och kan ibland tycka att det är obehagligt när jag tar i honom.
    Han säger att han älskar mig och tycker att jag är fin men för mig betyder handling mer än ord. Jag känner mig ständigt obekräftad, otillfredsställd och kärlekstörstande (på det sexuella planet).
    Han är en jättefin kille på alla sätt och vis, allt annat mellan oss är så bra det kan bli men sexlivet fungerar inte. Han tycker att jag lägger över skulden på honom och tycker inte att han kan jobba med något som han inte saknar, för han saknar ju inte att ha mer sex eller närhet...

Vi har gått i familjeterapi men jag tyckte inte att vi fick någon hjälp för detta problemet utan för andra saker som inte handlar om detta.

Vi har planer på att försöka bli med barn nästa år men jag känner en stor oro för att vi inte ska kunna lösa vårt problem, jag är rädd att vi bara skjuter det framför oss. Hur stark kärleken än är, hur ska vi kunna kompromissa om en sån här sak? Och hur ska vi en lyckas bli gravida när vi knappt har sex!

Snälla, vad ska jag göra nu när våra samtal med varandra inte räcker till? Vi står i en återvändsgränd och kommer ingen vart. Snälla ge mig råd, för jag vill verkligen vara tillsammans med den här killen. Kärleken är för stark för att lämna.

• Svar på tråden Han saknar sexlust
  • Anonym (Utreda)

Frågan är varför hans sexlust är så jättelåg?I den åldern brukar ju män vara kåta som kaniner! Ni borde kunna reda ut varför. Är orsaken rent av fysisk kanske? Det går åtgärda. Övervikt,rökning,alkohol,anabola,vissa mediciner t.e.x påverkar. Psykisk? Nåt ouppklarat med gamla relationer/sexerfarenheter? Känslomässig-tendens till depression kanske? Rädsla för att ge sig hän? Några skamkänslor kopplade till just sex? Oavsett måste ni prata och komma fram till nåt. För bådas era välbefinnande och framtiden och även med tanke på barnaskaffandet.

• Anonym (Fundera)

Swxlusten kommer även avta ju äldre han blir

Tror du ska fundera en och två gånger om ni ska göra slut...

Förr eller senare kommer du finna bekräftelsen från annat håll om du inte kan få det hemma.
    Det är en ren naturlag inget du kan stoppa

• Andrew fairless

Av erfarenhet från andra så blir det svårt att ändra din killes sexlust. Du kan lyckas, i perioder och efter en diskussion/tjat/gråt, se förbättringar men de kommer ebba ut och de sexuella inviterna uteblir igen. Du kommer ständigt känna dig kärlekstörstande och du kommer ständigt undra när nästa tillfälle till sex kan tänkas bli. De hinder, som din kille borde hjälpa till att röja undan, hamnar på den med mer sexlust, alltså dig och du serverar hela tiden ett dukat bord. Tillslut kommer du bära ansvar för både din egen och din killes sexualitet. Jag förstår att du känner dig osedd och obekräftad. Mitt råd till dig är att fundera, väldigt länge, på relationens värde. Kommer du kunna leva i ett förhållande där sex är en bristvara och där sexuella bekräftelser, av olika slag, uteblir? Ni har bara varit tillsammans i 2,5 år och redan så har sexet bleknat. Att du saknar oralsexet kan vara något som i framtiden äter dig inifrån och ut. Så tänk länge.

Han kommer, precis som han säger, inte sakna någon sex och närhet. Den längtan som du har - är inte samma hos honom. "Felet" som du (och många andra gör) är att du ständigt är redo för signaler och inviter. Eftersom du är, just nu, svältfödd och hungrig på sex så tas varje tillfälle till närhet. Din kille saknar aldrig sex eller närhet eftersom du ger honom det i megadoser hela tiden. Din kille kan inte förstå att du kan sakna något som han har i överflöd av. Hans längtan till sex finns inte alls på samma sätt som hos dig. Han har svårigheter att koppla ihop detta.

Tänk dig om du skulle bo i en godisaffär 7 dagar i veckan, var du än tittar så ser du godis. Skulle du då ha en stark längtan till godis? Nej... kanske 1-2 ggr i månaden tar du dig en bit. Din kille bor just nu i godisaffären och du står utanför och tittar in. Där måste du ändra. Tillgången måste drastiskt ändras så att det uppstår en efterfråga.

Du behöver skaka om din killes värld. Du måste stå emot flera inviter nu i rad. Du kan behöva säga att du har tröttnat lite och att du gärna kramas en stund men inget sex. Prata aldrig sex och föreslå aldrig sex. Någon gång kommer han tänka, vill hon inte längre ? Du behöver börja bli besvärlig för honom. Det ska inte vara enkelt och du ska inte alltid vara redo, han måste kämpa varje gång - även i framtiden. Om du inte tränar så börja med det eller utöka med flera dagar i veckan, gör lite egna upptåg med kompisar, köp dig någon doft, ny kläder och försök skapa space. Visa att du lever ett liv med eller utan honom på dina villkor. Du har bara ett liv - one shot. 

• AnnaZL

Gör slut. Ni är inte sexuellt kompatibla. Han kommer inte att få mer lust och du kommer att bli urgröpt av detta. Hitta någon att bilda familj med som har mer kompatibel sexlust. Det kommer inte att bli bättre.

• Anonym (Filippa)

Ojojoj, TS skaffa inte barn med din kille. Det kommer inte att bli bättre, snarare tvärtom!

Ni är för olika sexuellt och du blir olycklig av det här. Innerst inne vet du nog det, eller hur?

• Anonym (Filippa)
    Andrew fairless skrev 2015-12-27 18:05:52 följande:

Av erfarenhet från andra så blir det svårt att ändra din killes sexlust. Du kan lyckas, i perioder och efter en diskussion/tjat/gråt, se förbättringar men de kommer ebba ut och de sexuella inviterna uteblir igen. Du kommer ständigt känna dig kärlekstörstande och du kommer ständigt undra när nästa tillfälle till sex kan tänkas bli. De hinder, som din kille borde hjälpa till att röja undan, hamnar på den med mer sexlust, alltså dig och du serverar hela tiden ett dukat bord. Tillslut kommer du bära ansvar för både din egen och din killes sexualitet. Jag förstår att du känner dig osedd och obekräftad. Mitt råd till dig är att fundera, väldigt länge, på relationens värde. Kommer du kunna leva i ett förhållande där sex är en bristvara och där sexuella bekräftelser, av olika slag, uteblir? Ni har bara varit tillsammans i 2,5 år och redan så har sexet bleknat. Att du saknar oralsexet kan vara något som i framtiden äter dig inifrån och ut. Så tänk länge.

Han kommer, precis som han säger, inte sakna någon sex och närhet. Den längtan som du har - är inte samma hos honom. "Felet" som du (och många andra gör) är att du ständigt är redo för signaler och inviter. Eftersom du är, just nu, svältfödd och hungrig på sex så tas varje tillfälle till närhet. Din kille saknar aldrig sex eller närhet eftersom du ger honom det i megadoser hela tiden. Din kille kan inte förstå att du kan sakna något som han har i överflöd av. Hans längtan till sex finns inte alls på samma sätt som hos dig. Han har svårigheter att koppla ihop detta.

Tänk dig om du skulle bo i en godisaffär 7 dagar i veckan, var du än tittar så ser du godis. Skulle du då ha en stark längtan till godis? Nej... kanske 1-2 ggr i månaden tar du dig en bit. Din kille bor just nu i godisaffären och du står utanför och tittar in. Där måste du ändra. Tillgången måste drastiskt ändras så att det uppstår en efterfråga.

Du behöver skaka om din killes värld. Du måste stå emot flera inviter nu i rad. Du kan behöva säga att du har tröttnat lite och att du gärna kramas en stund men inget sex. Prata aldrig sex och föreslå aldrig sex. Någon gång kommer han tänka, vill hon inte längre ? Du behöver börja bli besvärlig för honom. Det ska inte vara enkelt och du ska inte alltid vara redo, han måste kämpa varje gång - även i framtiden. Om du inte tränar så börja med det eller utöka med flera dagar i veckan, gör lite egna upptåg med kompisar, köp dig någon doft, ny kläder och försök skapa space. Visa att du lever ett liv med eller utan honom på dina villkor. Du har bara ett liv - one shot. 

Klokt sagt. Håller med dig i allt. Fullständigt.
  • Anonym (Molly)
    Andrew fairless skrev 2015-12-27 18:05:52 följande:

Tack för ditt kloka inlägg. Jag känner igen mig i allt du skrev och du beskriver verkligen den situationen jag befinner mig i.
    Min kille bor definitivt i godisbutiken och har ständig tillgång till min kärlek och närhet medans jag söker efter minsta lilla halmstrå... Det är oerhört påfrestande för det sexuella självförtroendet. Jag har tidigare försökt att göra mig mindre tillgänglig för honom men det har nästan gjort mig mer olycklig, det är ju inte sån jag är! Jag vill ge av mig själv, jag vill åtrå och uppleva passion. Men jag vill ju samtidigt att det är ömsesidigt, vad annars är vitsen?

Jag känner att jag fortfarande är så ung och har så mycket fysisk kärlek att ge och jag vissnar lite varje dag och varje gång jag blir avvisad. Problemet är att jag har hittat killen som känns 100 procent rätt i alla andra avseenden, men när det kommer till sex är vi helt klart väldigt olika. Jag har otroligt svårt att se mig lämna denna relationen när jag älskar honom så mycket, samtidigt så finns ju orosmolnen inför framtiden. Mardrömmen är att vi gör slut längre fram, när saker och ting är mer komplicerade med barn etc. Men älskar man någon så där riktigt ordentligt så vill man ju kämpa in i det sista och försöka lösa de problemen vi har på något sätt. Hur är fortfarande oklart, men jag ska nog prova att vara mindre tillgänglig en tid fram över och se om det kan tända en gnista hos honom.
  • Andrew fairless
    Anonym (Molly) skrev 2015-12-28 00:36:39 följande:
    Tack för ditt kloka inlägg. Jag känner igen mig i allt du skrev och du beskriver verkligen den situationen jag befinner mig i.
    Min kille bor definitivt i godisbutiken och har ständig tillgång till min kärlek och närhet medans jag söker efter minsta lilla halmstrå... Det är oerhört påfrestande för det sexuella självförtroendet. Jag har tidigare försökt att göra mig mindre tillgänglig för honom men det har nästan gjort mig mer olycklig, det är ju inte sån jag är! Jag vill ge av mig själv, jag vill åtrå och uppleva passion. Men jag vill ju samtidigt att det är ömsesidigt, vad annars är vitsen?

Jag känner att jag fortfarande är så ung och har så mycket fysisk kärlek att ge och jag vissnar lite varje dag och varje gång jag blir avvisad. Problemet är att jag har hittat killen som känns 100 procent rätt i alla andra avseenden, men när det kommer till sex är vi helt klart väldigt olika. Jag har otroligt svårt att se mig lämna denna relationen när jag älskar honom så mycket, samtidigt så finns ju orosmolnen inför framtiden. Mardrömmen är att vi gör slut längre fram, när saker och ting är mer komplicerade med barn etc. Men älskar man någon så där riktigt ordentligt så vill man ju kämpa in i det sista och försöka lösa de problemen vi har på något sätt. Hur är fortfarande oklart, men jag ska nog prova att vara mindre tillgänglig en tid fram över och se om det kan tända en gnista hos honom.
    Hur är kärleksrelationen mellan er förutom sexet? Kan han vara spontan med kramar och pussar? Tar han i dig när ni är ute och går. Vill han att du ligger i hans knä när ni ser på tv, duschar ni ihop, etc..?  Handlingar som inte är sexuella - finns de? Jag utgår från att han inte är helt avstängd utan det är det sexuella som saknas.

Om du känner att du har hittat rätt och vill verkligen dela livet med honom så får du aldrig klandra dig själv när sexet uteblir. Du måste landa i en acceptans. Du kan bara acceptera att situationen ser nu ut så här och förmodligen kommer du behöva upprepa dig många gånger i framtiden också. Gamla uttjatade klyschor säger att du kan aldrig förändra en människa utan bara dig själv. Men han måste också acceptera att du är en fysisk person. Att försöka minska på ditt behov och trycka undan känslor kommer tillslut att kväva hela förhållandet och du kommer känna dig mer och mer obekräftad. Förhållandet blir bara praktiskt. N behöver istället hitta ventiler som han och du kan använda dig utav. 

Jag gissar att den stora saknaden du har är nog inte sexet i sig, utan hans brist på initiativ till närhet. Du vill känna dig sedd och att han visar en åtrå till dig. Han behöver förstå att intimitetskapande inte behöver leda till sex men ändå ge dig (och han) sexuell energi. Men det verkar som han inte alls har ett sexuellt intresse, i alla fall väldigt lågt, eftersom du har tagit initiativet varje gång? Kan det vara så att han är asexuell? 
  • Sommarman42

Tyvärr TS så låter det inte som det kommer fungera långsiktigt! Undrar också varför ni gick i familjeterapi, ni är unga och relativt nykära, borde mao inte komma längre än hallgolvet .... Det blir inte bättre om 15 år om han redan är ointresserad!

Du kommer alltid vara missnöjd och han kommer inte vara lycklig heller. Tar det inte slut nu så är det barna en tidsfråga. Ta tjuren i hornen, gör slut och hitta en livskamrat som är kompatibel med dina lustar och behov.

Svar på tråden Han saknar sexlust