• Anonym (fråga)

Är det rätt eller fel av Sverige att strama åt flyktingmottagningen?

Vad tycker du och varför?

• Svar på tråden Är det rätt eller fel av Sverige att strama åt flyktingmottagningen?
  • seriösanvändare

Rätt och rätt. Vad har vi för val? Vi har tagit emot överlägset flest per capita i hela EU, trots att vi ligger nästan längst norrut. Många flyktingar reser bara igenom andra EU-länder för att komma hit, trots att de egentligen ska registrera sig och få sin sak prövad i första ankomstland. Och nu har vi inte ens tak över huvudet till alla längre. Det säger sig självt att den här situationen inte är hållbar. Och nej, vi bryter inte mot asylrätten om vi begränsar inflödet. Det finns 27 andra EU-länder att söka asyl i. (26 om vi räknar bort Tyskland, som också har tagit ett stort ansvar.)

Om du alltid är seriös, lever du bara ditt liv till hälften.
  • Världsmedborgare

Ja vi har tyvärr inget val som det ser ut nu, så vi måste få till ett gemensamt avtal inom EU, som reglerar hur flyktingar ska fördelas.
    Vi har inte de praktiska möjlöigheterna att klara ett omhändertagande på ett värdigt sätt, men det har många andra av EU:s länder, så dom måste tvingas att ta sitt ansvar.
    Vi måste sätta stopp för russinplockandet som vissa länder ägnar sig åt.

Kan vi/EU inte enas, utan några länder sätter sig på tvären, då tycker jag EU ska använda sig av möjligheten att tvinga fram det genom röstning och majoritetens beslutsrätt.

Jag vet inte om det är möjligt i den här frågan, men hoppas det, för ett beslut är ett måste, då Dublin förordningen är överspelad och död i praktiken.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Anonym (Anders)

Ja, det är det nog. Och det tycker ju majoriteten av väljarna också.

• Anonym (Japp)

Helt rätt,bör stramas åt ännu mer och borde gjorts tidigare. Det kan aldrig bli rätt att folk som passerat genom massor med länder som kunnat passa väljer oss för här får de det mycket bättre. Mycket bättre än många svenskar dessutom. Ändå gnälls det på boende,mat,närhet till ditt och datt och jag vet inte vad. Vi får inte ens kalla jul för jul längre för de kan ta illa upp.

• Anonym (Anders)
    Anonym (Japp) skrev 2015-12-27 16:59:50 följande:

. Vi får inte ens kalla jul för jul längre för de kan ta illa upp.

Ha ha, jag tycker synd om dig. Tror och hoppas att de nyanlända är mer upplysta än dig.
  • Anonym (Japp)
    Anonym (Anders) skrev 2015-12-27 17:05:43 följande:
    Ha ha, jag tycker synd om dig. Tror och hoppas att de nyanlända är mer upplysta än dig.
    Men herregud,jag är läskunnig sen typ 40 år. Det finns shoppinggallerior som inte fick kalla det julhelg,julmarknader som fått byta namn till högtidsmarknad eller vad fjoll det nu var och ännu fler exempel. Vi ska anpassa oss in absurdum för deras skull, men vi får minsann finna oss i alla deras påfund om vi besöker deras länder. Men prova själv gå in i en moske´med skor och shorts eller om du nu är man skicka ut din kvinna på sta´n i Iran med kort kjol och se sen hur bra det funkar. Jag tycker synd om dig. Du har gått på islamprpagandan vilket är deras mål och regeringen har hakat på. Tills nu,nu verkar de ju fått lite vett. Måtte det bara inte vara för sent.
  • Världsmedborgare

Å så spårade den här tråden ur precis som vanligt, med idioti om invandringen, lär väl som vanligt vara SD anhängare som bara inte kan hålla sig att sprätta runt sina ruttna rasistiska åsikter.

Stödtelefon för att bekämpa extremism. Nummret går till Röda Korset. Tel.nr. 020-100 200
  • Anonym (Anders)
    Anonym (Japp) skrev 2015-12-27 17:10:38 följande:
    Men herregud,jag är läskunnig sen typ 40 år. Det finns shoppinggallerior som inte fick kalla det julhelg,julmarknader som fått byta namn till högtidsmarknad eller vad fjoll det nu var och ännu fler exempel. Vi ska anpassa oss in absurdum för deras skull, men vi får minsann finna oss i alla deras påfund om vi besöker deras länder. Men prova själv gå in i en moske´med skor och shorts eller om du nu är man skicka ut din kvinna på sta´n i Iran med kort kjol och se sen hur bra det funkar. Jag tycker synd om dig. Du har gått på islamprpagandan vilket är deras mål och regeringen har hakat på. Tills nu,nu verkar de ju fått lite vett. Måtte det bara inte vara för sent.
    Visst är det så...det stod väl på Avpixlat, landets nya bibel Glad för sekten.
  • Världsmedborgare
    Anonym (Anders) skrev 2015-12-27 17:57:07 följande:
    Visst är det så...det stod väl på Avpixlat, landets nya bibel Glad för sekten.
    Å fan, jag trodde det var landets nya koranen, eftesom den citeras så ofta.
  • Blue Cross

Rätt och rätt,verkligheten hann ikapp till slut och vi tvingades dra i nödbromsen därför att asylexpressen var ett hårsmån från att spåra ur.

Det intressanta är dock varför man väntande till vi befann oss i en situation där asylanter bokstavligt talat förpassades till att sova på gatan eftersom boenderna var slut istället för att sätta stopp så fort man insåg att utvecklingen som den såg ut skulle bli ohållbar inom en snar framtid.

• Anonym (Nexus)

Frågan kvarstår vilka effekter åtstramningarna kommer att få. Det brukar vara en nedgång i antalet asylsökande under vintermånaderna, för att sedan åter stiga framåt sommaren och hösten. Sannolikt blir det väl så även nästa år. Det enda som kan stoppa är väl åtgärder som turkiet och eu:s gränsländer vidtar.

Det som ytterligare måste till är en gemensam mekanism för att få de som saknar asylskäl att återvända till sina hemländer. Sverige har ju visat sig helt oförmöget att hantera detta. Där tror och hoppas jag att det går att hitta en samsyn inom eu eftersom det ligger i alla medlemsstaters intresse.

I gengäld kan man hoppas på att antalet kvotflyktingar (dvs kvinnor/barn/barnfamiljer) som verkligen behöver komma ifrån flyktinglägren får skydd. Samt, naturligtvis, en ökning av bistånd och humanitär hjälp till drabbade områden. Gärna i form av pengar som på lång sikt kan hjälpa regionerna ur fattigdom.

Svar på tråden Är det rätt eller fel av Sverige att strama åt flyktingmottagningen?