• LHUF

vätskeersättning vid enbart lös mage?

Sonen blev sjuk i onsdags förra v med feber som varade i 3,5 dag, kanske 3 dagarsfeber eller influensa? Fler i familjen har varit sjuka. Men har samtidigt varit lite lös i magen 1 till Max 2 ggr om dagen. Men ätit ok och druckit. Nu är febern borta sedan i förrgårkväll. Men han är irriterad och verkar ha lite ont i magen, har bajsat 2 ggr idag.

Min fråga är om man behöver ge vätskeersättning om dom bara är lösa i magen och inte kräks? Eller bara se till att dom får i sig extra vätska ? Gissar att magen är orolig då han haft feber så länge och fått massa alvedon/Ipren.

Tilde 080319, Hugo 110203
  • Svar på tråden vätskeersättning vid enbart lös mage?
  • Vickan I

Man blir mer uttorkad av "riktig" diarré än av att kräkas. Men om han äter och framförallt dricker ok behövs ingen vätskeersättning. Bättre med snäll mat och vanligt vatten.

• LHUF

Tack för svar. Det har varit 1-2 om dagen men inte riktigt vattnigt men vet inte om det hänger ihop med febern? Vi har inte träffat några andra på hela veckan utom mina föräldrar som inte varit sjuka. Så tror inte på magsjuka. Vet inte om man vågar sig och träffa folk.. Får se hur det är i eftermiddag

• Minza83

Vätskeersättning ska ges vid diarré jo. Även om barnet äter och dricker ok.
    Ca 2-3dl ersättn per diarré

• LHUF

Tack för svar, blir det fler gånger så ger jag lite gran. Nu har det inte varit riktig diarré enligt min mening utan lös mage. Men blir det mer så får jag väl ge lite ersättning. Men han har varit lös i magen så många dagar men bara 1-2 gånger så gissar att det hänger ihop med övrig sjukdom

Svar på tråden vätskeersättning vid enbart lös mage?