• levande charader

Tillbehör till porterstek?

Jag skulle vilka ha tips på gods tillbehör som passar till porterstek. Vill ha det där lilla extra och gärna några olika som man kan ta av så ös på med era bästa tips

Allt från hur om det ska vara kokt, ugnsrostad, mosad potatis eller annat till olika goda grönsakstillbehör som tex en god sallad, kokta grönsaker (vilka?) eller tex en god kryddning/smaksättning till grönsakerna.

Det som är givet är självklart köttet, såsen och gelé. Sen funderar jag på sparris men hur ska jag tillaga och smaksätta den? Men boll som sagt ha en god sallad (vilka ingredienser?) ovh något mer tillbehör. Tycker att det känns lite tråkigt med "bara" kokt potatis, även om det är gott, så bad ska jag göra istället... Kan det passa med potatis och blomkålsmos?

Många funderingar kring en enkel porterstek men jag vill att det ska bli bra en minisammankomst med de som inte kan träffas på nyår...

• Svar på tråden Tillbehör till porterstek?
  • Tonårsmamman1

Mandelpotatis och rotgrönsaker lagade i  ugn är gott, tycker jag. Välj grönsaker med lite olika färger så det det godare ut. Du kan lägga på någon färsk krydda vid serveringen.

Hasselbackspotatis är också festligt.

• Aniiee

Pommes duchess. Det är för tusan nyår. Hasselbackspotatis kan man ta på en vanlig söndag =P

Lätt blacherad eller rostad sparris, morötter och sockerärtor.

Stor gemensam sallad på avocado, gurka, tomat, rödlök och färsk koriander (eller färsk dill) (svartpeppar, flingsalt, citronsaft och olja)

Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • johannaa9

Åh, porterstek är min paradrätt, har gjort det så många gånger! Jag har provat massvis med olika tillbehör men har ofta återkommit till vanlig pressad kokt potatis som blir perfekt till den goda såsen som blir. Gelén är som du säger en självklarhet till och jag brukar tycka kokta eller smörstekta grönsaker blir fint till denna höst/vinterstek. Brukar bli haricot verts, broccoli, skivade morötter osv till. Själv tycker jag inte det behövs så mycket tillbehör till för köttet och såsen har så mycket av den goda smaken i sig ;)

• Sobel
    Aniiee skrev 2015-12-28 22:41:21 följande:

Pommes duchess. Det är för tusan nyår. Hasselbackspotatis kan man ta på en vanlig söndag =P

Lätt blacherad eller rostad sparris, morötter och sockerärtor.

Stor gemensam sallad på avocado, gurka, tomat, rödlök och färsk koriander (eller färsk dill) (svartpeppar, flingsalt, citronsaft och olja)

Fast Hasselbackspotatis är väl rätt vanligt just till lyxigare måltider?
Svar på tråden Tillbehör till porterstek?