• RosaSvamp

Sköldkörteln - Tunt hår, vuxenacne och välmåendet

Hej, 
    Jag är en kvinna på 24 år som blev diagnostiserad med sköldkörtelinflammation (brist på hormon) för ca 6 månader sedan. Jag har nu ätit Levaxin sedan dess och känner en klar förbättring. Symptomen för sköldkörtelinflammation har jag haft i över 10 års tid så det känns skönt att få detta mysterium löst.

Jag är dock intresserad över vilka vitaminer och mineraler som jag bör få i mig och i vilka mängder för just sköldkörtelbrist och för det allmänna välmåendet? Jag tror nämligen att jag äter för dålig kost och får i mig för lite av det jag egentligen behöver. Jag har alldeles för dålig koll på vilken kost jag bör äta och vilka tillskott jag bör inta och behöver hjälp.

Jag gjorde en del blodprov för olika vitaminer och mineraler för ca ett halvår sedan och läkarna ansåg att nivåerna var bra men jag misstänker dock att jag inte får i mig tillräckligt och jag tror att jag skulle behöva få i mig mer järn, magnesium och liknande då jag har symptom för just brist av dessa och äter dåligt. Det blir mycket skräpmat och färdig mat just på grund av att jag är trött när jag kommer hem från jobbet och att sådan mat är enkel att slänga ihop och detta vill jag självklart ändra på. 

Det finns tre anledningar till att jag vill få i mig mer vitaminer och mineraler:
    1) Min hälsa
    2) Mitt hår
    3) Min hud

Mitt hår har sedan de 10 senaste åren blivit hälften så tunt. Jag vet inte om jag tappar mer hår än vanligt och jag kan INTE hitta partier i mitt hår som har lossnat i klasar - men mitt hår har blivit väldigt tunt och det tycker jag är jättetråkigt. Det kan absolut vara ärftligt då mamma var med om samma sak men jag vill försöka göra vad jag kan för att få tjockare hår.

Jag vet just att sköldkörtel kan orsaka tunnare hår. Jättenattljusolja ska vara bra har jag hört? Några andra vitaminer och mineraler jag behöver inta? Andra produkter som inpackningar? Känner spontant att mitt hår är livlöst, torrt och skört. Gjorde några avfärgningar på mitt hår för några månader sedan och sedan dess har det varit värre. Det känns som håret aldrig har varit så tunt som det är just nu - som jag fått inom de närmsta månaderna.

Jag lider också av acnehud trots min ålder på 24 år. Finnar dyker upp på pannan, mellan ögonbrynen, på ryggen och på hakan. Inte i jättemängder men det stör mig och jag vill bli av med det. Vinterhalvåret är mycket värre än sommarhalvåret. Jag smörjer in mig med krämer och har precis inhandlat en luftfuktare ifall om min hud är torr och får för lite fukt. 

Sammanfattningsvis: Vilka mineral- vitamintillskott och andra produkter bör jag inhandla för just sköldkörtel-problem samt allmänna för välmåendet, mitt hår och min mina hud-problem? Vilka kost bör jag äta mer av? Tacksam för svar och hjälp!

• Svar på tråden Sköldkörteln - Tunt hår, vuxenacne och välmåendet
  • blomman 2

Hej! Jag har haft samma problem som dig,har också problem med sköldkörteln. Gå in på FB,där finns flera grupper om sköldkörteln. Tex sköldkörtelforummet. Gå även in på Eva Renner fd Övferström och läs hennes resa mot tillfrisknad. Hon har skrivit en broschyr om kosten,vitaminer och mineraler,mycket läsvärt!!! Kan beställas för endast 125kr. Jag har tagit till mig hennes råd och har fått så mycket bättre livskvalité och jättefint hår och hud. Stort lycka till!

• blomman 2
    blomman 2 skrev 2015-12-29 11:46:21 följande:

Hej! Jag har haft samma problem som dig,har också problem med sköldkörteln. Gå in på FB,där finns flera grupper om sköldkörteln. Tex sköldkörtelforummet. Gå även in på Eva Renner fd Övferström och läs hennes resa mot tillfrisknad. Hon har skrivit en broschyr om kosten,vitaminer och mineraler,mycket läsvärt!!! Kan beställas för endast 125kr. Jag har tagit till mig hennes råd och har fått så mycket bättre livskvalité och jättefint hår och hud. Stort lycka till!

Ps. Jag är INTE sponsrad. Jag vill bara så hjärtligt rekommendera Evas så otroliga kunskap. Hon har även varit med i Malou efter tio. Helt seriöst det hon berättar och delger. Vi är flertalet personer som är behjälpta av hennes råd.
  • RosaSvamp
    blomman 2 skrev 2015-12-29 11:46:21 följande:

Hej! Tack för ditt svar. Jag gick in och tittade på Evas hemsida och det låter mycket intressant. Har du detta häfte själv? Om du har det - skulle du kunna berätta lite närmare på vad för slags kost och vilka vitaminer och mineraler hon rekommenderar? Menar inte att du ska skriva av allting, men bara en kort översikt i några meningar vilka vitaminer/mineraler och kost det rör sig om? :) Tack!
  • blomman 2
    RosaSvamp skrev 2015-12-29 13:21:13 följande:
    Hej! Tack för ditt svar. Jag gick in och tittade på Evas hemsida och det låter mycket intressant. Har du detta häfte själv? Om du har det - skulle du kunna berätta lite närmare på vad för slags kost och vilka vitaminer och mineraler hon rekommenderar? Menar inte att du ska skriva av allting, men bara en kort översikt i några meningar vilka vitaminer/mineraler och kost det rör sig om? :) Tack!
    Bl.a. Zink magnesium multivitaminer..., kosten påminner om paleo. Jag skulle absolut beställa häftet om jag borde dig,det finns SÅ mycket läsbart där. Det är inte vara vad man äter utan HUR man blandat kosten mm. Den är så billig och värt att köpa. Har själv häftet och har haft/levt efter den till 99% i snart 4 år. Det bästa jag har gjort!
Svar på tråden Sköldkörteln - Tunt hår, vuxenacne och välmåendet