• Vickisen

Middagsbjudning casual - VAD bjuda på????

Hjälp! Vi ska bjuda en annan familj på middag snart och jag har INGEN aning om vad! Vi bjuder i princip aldrig folk på middag förutom typ nyår (p.g.a. stressig vardag med massa jobb).

Vi blir både vuxna och barn, ca 8 pers. Jag och sambon vill inte göra något snoffsigt, alltså ingen oxfilé eller hummer, utan tänkte mer vällagad husmanskost. Fokus ska ändå ligga på att umgås, inte på att berömma maträtter. Bra och billiga råvaror men som man lägger ner tid och kärlek på. Vad ska vi bjuda på?!

Jag kommer laga maten och jag är ganska händig i köket dock. Förslag någon vänlig själ?

• Svar på tråden Middagsbjudning casual - VAD bjuda på????
  • Plärtan

En god lasagne eller lite lyxigare pasta med köttfärssås hade jag lagat! Då kan man fixa en god sallad till, baka( eller köpa) ett bröd och ställa fram tillsammans med en bit parmesan! Enkelt och gott för både vuxna och barn.

• husetsfru

En köttgryta kokt från grunden kan bli hur god som helst. Hembakat bröd till så blir det ännu bättre

• IsDimma
    husetsfru skrev 2015-12-29 20:27:11 följande:

En köttgryta kokt från grunden kan bli hur god som helst. Hembakat bröd till så blir det ännu bättre

Köttgryta säger jag med!
  • Vickisen

Jag kanske är out of my mind, men det enda jag kom på själv var... kåldolmar.. Men det äter kanske inte alla? Gryta är kanske bättre (och framförallt smidigare) ?

• Vickisen
    Butterscotch skrev 2015-12-29 20:48:40 följande:
    Det här receptet brukar jag använda + svarta oliver: www.tasteline.com/Recept/boeuf_bourguignon_2
    Kollade på receptet och det vattnas redan i munnen Tungan ute Blir nog detta.. Får jag fråga, blir det bäst med svarta oliver som är "färgade" eller riktiga kalamata oliver (de ger ju viss smak efter sig...)? Förlåt för dum fråga.
  • Butterscotch
    Vickisen skrev 2015-12-29 21:06:41 följande:

Kollade på receptet och det vattnas redan i munnen  Blir nog detta.. Får jag fråga, blir det bäst med svarta oliver som är "färgade" eller riktiga kalamata oliver (de ger ju viss smak efter sig...)? Förlåt för dum fråga.

Jag brukar köra "vanliga" svarta urkärnade oliver, det är enda sorten mina barn äter. Jag lägger i dem på slutet, de ska inte koka med, så de ger inte någon särskild smak till själva grytan så att säga.
  • Grävling 75

Hade också kört på det! Komplettera med bröd och sallad så finns det något för alla.

• Vickisen

Tack! För alla tips! Har inte pratat med mannen än, men det blir nog perfekt!

• Vickisen

Nu när jag diskuterat med sambon har vi kommit fram till kyckling i ugn (något jag trodde HAN avskydde), men tydligen var detta perfekt vid just deta tillfälle... Tänker mig en stor majskyckling (färsk) som smörjs in med kryddor (vilka? timjan? citronsaft? vitlök? curry?). Får ligga i ugnen i ca 4-6h på 125 grader Celsius och vila ca en halv timme minst i folie. Med VAD? Klyftpotatis? Kokt potatis? Ris?

Jag föreslog fördrinkar med färskpressade frukter (i mixer eller färdigköpt juice) men svaret var "de dricker alkohol!!", så får väl bli något mousserande vin antar jag ?? Sambon hade även tänkt sig någon förrätt (vilket vi inte skulle ha? Men nu plötsligt?). Kan göra minipiråger med fyllning i förväg, tunnbrödsrullar med något som skivas kanske och något färdigt-smördegs-mojäng som blir gott...? Efterrätt får väl bli en stor kladdkaka med extra chokladtopping. Men? Detta skulle ju inte vara avancerat med fokus på käket sa han först??!

Har ni förslag för typ en trerätters lev det helt plötsligt....? Med kyckling som huvudrätt..

• niiilla

En majskyckling till åtta pers låter lite. Skulle inte valt kyckling alls...

Två lasagne med god sallad och bröd till skulle jag satsat på.

Skulle hellre göra några blandade snittar att bjuda på till välkomstbubblet än en förrätt som äts vid bordet. Lätt att förbereda och variera till både barn och vuxna.

Kladdkaka till efterrätt blir väl toppen!

Kom nu på en bra rätt att bjuda på: Paolo Robertos stora köttbullar i tomatsås så himla gott! Googla Paolo Roberto polpette så får du receptet. Baka ngt gott italienskt bröd till med rosmarin eller oliver i!

• Anonym (Paulun)

Ska du göra kyckling har jag ett favoritrecept från Pauluns GI-månad; kyckling (ben eller fileer) som du marinerar i olivolja, citronsaft, flytande honung, gurkmeja, mineralsalt och svartpeppar. Till detta serverar jag rotfrukter, också i ugn (potatis, sötpotatis, palsternackor, rödbetor med olivolja, timjan, havssalt, svartpeppar.) Tzatziki till detta = mums!

• Palestrina

Absolut inte EN kyckling till 8 pers!!

Inte trerätters med drinkar heller, om tanken var som i trådstarten. Jag skulle satsa på rustikt och generöst och tillagat i förväg, enligt något av förslagen i tråden.

Köttgryta på högrev är toppen, antingen boeuf bourguignon eller en texas chili-gryta. Texas chili kan ätas ungefär som tacos, så en variant kunde vara att steka tacofärs till och servera allt med tacotillbehör. Kanske blir populärare hos barnen än köttgrytan (i alla fall om barnen är det minsta lika mina egna barn). Lasagne funkar också jättebra.

Till efterrätt skulle jag bjuda på köpeglass med hemkokt chokladsås och valfria tillbehör, t ex bär och maränger. Inte för snofsigt, alla gillar det.

• Palestrina

Jo, och så givetvis generöst med rödvin till maten ifall det nu är så att de vuxna dricker alkohol... barnen får julmust. Alla är nöjda.

• ventilera mera
    Vickisen skrev 2015-12-30 00:52:00 följande:

Nu när jag diskuterat med sambon har vi kommit fram till kyckling i ugn (något jag trodde HAN avskydde), men tydligen var detta perfekt vid just deta tillfälle... Tänker mig en stor majskyckling (färsk) som smörjs in med kryddor (vilka? timjan? citronsaft? vitlök? curry?). Får ligga i ugnen i ca 4-6h på 125 grader Celsius och vila ca en halv timme minst i folie. Med VAD? Klyftpotatis? Kokt potatis? Ris?

Jag föreslog fördrinkar med färskpressade frukter (i mixer eller färdigköpt juice) men svaret var "de dricker alkohol!!", så får väl bli något mousserande vin antar jag ?? Sambon hade även tänkt sig någon förrätt (vilket vi inte skulle ha? Men nu plötsligt?). Kan göra minipiråger med fyllning i förväg, tunnbrödsrullar med något som skivas kanske och något färdigt-smördegs-mojäng som blir gott...? Efterrätt får väl bli en stor kladdkaka med extra chokladtopping. Men? Detta skulle ju inte vara avancerat med fokus på käket sa han först??!

Har ni förslag för typ en trerätters lev det helt plötsligt....? Med kyckling som huvudrätt..

Smidig trerätters utan att komplicera det, då skulle jag göra följande:

Plock till förrätt, då kan man med fördel kombinera med bubbel. Prosecco kanske? Vi har en förkärlek för Garants antipastoplatta med två sorters salami och lufttorkad skinka hemma, den är både prisvärd och jättegod. Komplettera med mozzarella, tapenade, pesto och crostini så har ni en homerun direkt. Tar ett ögonblick att förbereda.

Säger som andra, tror inte en kyckling räcker. Men själv skulle jag göra en balsamicokyckling, detta är ett toppengott recept: www.arla.se/recept/kyckling-med-parmaskinka-och-balsamsas/

Jag brukar dock använda bacon, mer lättarbetat och lika gott. Till det brukar jag steka haricot verts tillsammans med halverade körsbärstomater och vitlök, olivolja, peppar och flingsalt.

...och kladdkaka till efterrätt kan ju inte bli fel.
  • Mandel

Är det en vardagsmiddag så fungerar det utmärkt med hemgjort potatismos och olika sorters korv eller köttbullar med lingonsylt.

Ugnsrostad potatis med ugnslax klarar sig självt utan en massa fix och trix vid spisen.

Den vise talar om vad han ser, dåren om vad han hört.
Svar på tråden Middagsbjudning casual - VAD bjuda på????