Vickisen skrev 2015-12-30 00:52:00 följande:
Nu när jag diskuterat med sambon har vi kommit fram till kyckling i ugn (något jag trodde HAN avskydde), men tydligen var detta perfekt vid just deta tillfälle... Tänker mig en stor majskyckling (färsk) som smörjs in med kryddor (vilka? timjan? citronsaft? vitlök? curry?). Får ligga i ugnen i ca 4-6h på 125 grader Celsius och vila ca en halv timme minst i folie. Med VAD? Klyftpotatis? Kokt potatis? Ris?
Jag föreslog fördrinkar med färskpressade frukter (i mixer eller färdigköpt juice) men svaret var "de dricker alkohol!!", så får väl bli något mousserande vin antar jag ?? Sambon hade även tänkt sig någon förrätt (vilket vi inte skulle ha? Men nu plötsligt?). Kan göra minipiråger med fyllning i förväg, tunnbrödsrullar med något som skivas kanske och något färdigt-smördegs-mojäng som blir gott...? Efterrätt får väl bli en stor kladdkaka med extra chokladtopping. Men? Detta skulle ju inte vara avancerat med fokus på käket sa han först??!
Har ni förslag för typ en trerätters lev det helt plötsligt....? Med kyckling som huvudrätt..
Smidig trerätters utan att komplicera det, då skulle jag göra följande:
Plock till förrätt, då kan man med fördel kombinera med bubbel. Prosecco kanske? Vi har en förkärlek för Garants antipastoplatta med två sorters salami och lufttorkad skinka hemma, den är både prisvärd och jättegod. Komplettera med mozzarella, tapenade, pesto och crostini så har ni en homerun direkt. Tar ett ögonblick att förbereda.
Säger som andra, tror inte en kyckling räcker. Men själv skulle jag göra en balsamicokyckling, detta är ett toppengott recept:
www.arla.se/recept/kyckling-med-parmaskinka-och-balsamsas/
Jag brukar dock använda bacon, mer lättarbetat och lika gott. Till det brukar jag steka haricot verts tillsammans med halverade körsbärstomater och vitlök, olivolja, peppar och flingsalt.
...och kladdkaka till efterrätt kan ju inte bli fel.