• levande charader

Vad ska jag laga på nyår?

Blev sista minuten ändringar för oss på nyår. De vi skulle vara hos har blivit sjuka såistället ska alla vem till oss. Vi blir ca 10 st blandat barn och vuxna. Förrätt och efterrätt är klart men jag kommer inte på någon varmrätt... Jag vill inte ha för avancerat, inte för dyrt, vill inte stå i köket hela dagen/kvällen, gärna kött av något slag och gärna goda grönsakstillbehör. Inga allergier eller nån som inte äter något så allt är ok... Men det står helt still för mig så hjälp mig gärna med förslag

Just det, ingen potatisgratäng

• Svar på tråden Vad ska jag laga på nyår?
  • hellothere87

En stor bukkakefest, kanske?

• Scoops

Tråkigt kansk, men istället för potatisgratäng kanske rotsaker i ugn? Med smält ost på kan det se riktigt bra ut. Eller hasselbackspotatis?

• BCH52

Tjälknöl med potatisgratäng till. Lättlagat och mycket gott. Det finns många recept på nätet, man kan välja fint och köpa innanlår men jag brukar välja fransyska istället. Det blir ett mycket mört kött ned den tillagningsmetoden.

• levande charader

Tack för era svar!

Bukkakkefest blir det definitivt inte

Hjortstek har jag aldrig lagat..

Tjällnöl är jag lite för sent ute för att hinna med eftersom den ska frysas innan och jag hinner inre handla förrän på nyårsafton.

Rotsaker i ugn är ett gott tillbehör

Hmm, får fundera lite till tror jag

• kajsaemma

Nån gryta eller stek, typ porterstek?
    Fylld fläskfile/kycklingfilé? Med något potatistillbehör och en god sås?

• kajsaemma
    kajsaemma skrev 2015-12-29 23:45:41 följande:

Nån gryta eller stek, typ porterstek?
    Fylld fläskfile/kycklingfilé? Med något potatistillbehör och en god sås?

Smashed potatoes är jättegott och enkelt att göra! Jag brukar toppa med riven västerbottensost

www.kokaihop.se/recept/smashed-potatoes
  • levande charader

Tack alla

Just nu lutar det åt lammstek med ugnsrostade grönsaker, gräddsås gjord på skyn, sparris, en grönsallad och ev vitlökssås

• Velmaja
    Indiansommar skrev 2015-12-29 23:58:04 följande:

vardag.nu/enkel-kycklinggratang-med-mango-chutney/

Den här kycklingrätten gör jag ofta och den är riktigt uppskattad och lätt att göra till många :D Jag brukar inte ha nötter i, men däremot kan jag om jag har lägga i purjolök.

åh vad gott! Måste jag testa :)
Svar på tråden Vad ska jag laga på nyår?