• Anonym (Ann)

Cancer? Ni som har erfarenhet, skulle ni kunna se hit lite?

Har sedan i juni haft lite mellanblödningar någon gång i månaden. I maj gjordes cellprov (det vanliga då jag blev kallad) och det visade inget. Nu har det blivit mera. Har värk i ryggen, konstant mensvärk, täta urinträngningar (kissar, känd som att jag är klar, reser mig upp och måste kissa mera. Kan hålla på så upp till tio gånger på rad!), mensen har blivit jättekonstig och börjar som brun flytning, brunt blod i fyra dagar innan den riktiga kommer som håller på mellan 8-12 dagar. I övrigt inga flytningar förutom vid ÄL. Otroligt trött.

Gift sedan 10 år och har aldrig haft några könssjukdomar, maken är även han oskyldig.

Var till en gynekolog i september som missade att jag tydligen var gravid trots att jag påtalade att jag trodde att jag var det (var därför som jag var där!). Han tog inga tester alls förutom kollade med ultraljud. Fick ett tidigt missfall ca fyra dagar senare. Efter detta började det knöla såhär på riktigt. Har en gyntid först i slutet på januari, var fullt innan. Receptionisten nämnde cancer i samtalet!

Vad kan detta vara tror ni? Någon som känner igen detta? Är småbarnsmamma och börjar nojja upp mig ordentligt nu! Tänk om jag inte får se dem växa upp!

Alla svar är välkomna!

• Svar på tråden Cancer? Ni som har erfarenhet, skulle ni kunna se hit lite?
  • Anonym (åk til akuten)

Åk till gyn-aktien istället om det är helt omöjligt att få tid tidigare. Det låter som allvarliga symptom om till och med receptionisten nämnde cancer. 

• Anonym (Ta det lugnt)

Jag vet att det är svårt men försök ta det lugnt. Har du tagit cellprov skulle det vara märkligt med tex livmoderhalscancer.

Jag vet inte hur gammal du är men annan cancer i underlivet är ganska ovanligt och mkt troligare är en godartad knuta eller tom ev förtida klimakterie även om det inte är så kul kanske.

Var det en receptionist eller sjuksköterska du pratade med? En receptionist har ingen aning...

Men om jag varit du hade jag som skrivits ovan absolut åkt till akuten. Det du då måste trycka på (oavsett om du behöver modifiera sanningen) är att problemen förvärrats så enormt att du behöver få hjälp akut; alltså just dagen för besöken. Tex extrema smärtor just nu. Vet att det är fult men ett extremt psykiskt lidande är också akut även om gynakuten inte tycker det.

Tänk positivt. Problemen är mer sannolikt ngt annat än cancer och så länge du inte fått ngt annat besked får du försöka utgå från det. Vet att det är svårt men försök.

Stor kram

• Anonym (Annis)

Receptionisten får ju inte säga att du kanske har cancer, utan hon måste ju sagt nåt i stil med viktigt med undersökning för att utesluta vissa saker, inklusive cancer. Eller hur.

När jag började få mellanblödningar visade det sig att jag hade en cysta på ena äggstocken och även flera små myomer i livmodern. Det var cystan som var orsaken till blödningarna. Och den fick jag ta bort några månader efteråt eftersom den inte försvann av sig själv.

Varför tror du att det måste vara cancer? Cystor är mycket, mycket mer vanligare. Och det är nästan omöjligt att hinna utveckla cancer i livmodertappen om man går på regelbundna cellprov.

Cancer i underlivet är ganska ovanligt under 40 års ålder, tex cancer i livmodern börjar i regel runt 60. Visst finns det undantag men det är ju därför man går på regelbundna kontroller.

Det finns som ovan nämnde även en chans att du hamnat i förklimakteriet, då det är vanligt att mensen förändras, hoppar över eller ger mellanblödningar.

Slappna av lite och låt dig utredas. Cancer ligger ganska lågt på listan av orsaker.

• Anonym (Ann)

Jag är 37 år. Receptionisten är barnmorska och bor granne med mig. Hon sa helt klart att jag måste kollad snarast då det låter som cancer. Detta är en mycket soft kvinna annars så därför tog jag det lite allvarligare än jag hade gjort annars. På gynbesöket i sep gjorde han ultraljud och det fanns varken cystor eller annat bös då. Det där med förklimakterie ska jag googla lite på. Tack snälla söta för era svar!

• Påven Johanna

Tror också på klimakteriet snarare än cancer.

• Anonym (Annis)
    Anonym (Ann) skrev 2015-12-31 15:08:05 följande:

Jag är 37 år. Receptionisten är barnmorska och bor granne med mig. Hon sa helt klart att jag måste kollad snarast då det låter som cancer. Detta är en mycket soft kvinna annars så därför tog jag det lite allvarligare än jag hade gjort annars. På gynbesöket i sep gjorde han ultraljud och det fanns varken cystor eller annat bös då. Det där med förklimakterie ska jag googla lite på. Tack snälla söta för era svar!

Men om dom redan gjort UL så kan dom ju inte ha sett nåt på det som ser ut som cancer heller. I så fall hade dom ju sagt det och du hade utretts redan i september. Tumörer syns också på UL, både på äggstockar och i livmodern. Cystor kan tex vara "komplexa" eller halvt-som-halvt komplexa och då kan man få göra biopsi.

Vart sa barnmorskan att du kunde ha cancer nånstans då?
  • Anonym (H)

Tänker att du skulle kunna besöka akuten med orsak av att du behöver kissa så ofta. Då utreder de om du har uvi och då kan du ta upp dina övriga problem, överdriv lite. De kanske skickar dig vidare till gyn då så går processen snabbare.

• Anonym (Ann)

Hon sa att det kunde vara cancer i livmodern. Har testat för uvi och har det inte. Den här kvinnan som är min granne har själv haft cancer där och sa att hon hade samma symtom. Jag tänkte att hon kanske överdrev lite men jag har alltid varit som en klocka förut, ända sedan första mensen kom.

• Anonym (TiaMaria)
    Anonym (Ann) skrev 2016-01-02 01:58:18 följande:

Hon sa att det kunde vara cancer i livmodern. Har testat för uvi och har det inte. Den här kvinnan som är min granne har själv haft cancer där och sa att hon hade samma symtom. Jag tänkte att hon kanske överdrev lite men jag har alltid varit som en klocka förut, ända sedan första mensen kom.

Men det borde dom ha sett på ditt UL i så fall. Cancer i livmodern syns nämligen på en sån undersökning.
  • Anonym (Jossi)

Hej! Ann (du som startade tråden) hur gick det för dig? Fick du svar? Jag har exakt liknande symptom och är orolig. Har fått en tid bokad till gyn.

Svar på tråden Cancer? Ni som har erfarenhet, skulle ni kunna se hit lite?