• Anonym (Orolig)

Helt plötsligt skulle han ha barnen

Jag har tre barn tillsammans med en kille. Barnen är 8, 4 och 2år ! Han har aldrig varit speciellt involverad i barnens liv. När minsta dottern födes valde han att lämna livet som pappa helt. Jag kämpa och kämpa för att han skulle kontakta å behålla relationen till barnen.

Jag hitta en ny kille och jag och valde att starta om livet helt tillsammans med mina barn. Då han vägra skriva på papper om skol och dagis byte valde jag att göra en stämning . Och då först kom han på att han ville strida om att ha barnen varannan vecka ! Han har varken jobb eller bostad. Han bor hos sina föräldrar. Varannan vecka är omöjligt då vi bor i olika komuner och jag ej har körkort. Sen känner inte våran yngsta honom alls. Rätten kan väll inte tillåta varannan vecka då han inte har någon bostad ?

• Svar på tråden Helt plötsligt skulle han ha barnen
  • Anonym (m)

han vill nog testa och se vad som sker. Jag kan tycka han gör rätt i sak, sen låter det ju rent praktiskt ganska svårt för honom att plötsligt vara den där bra föräldern. Kanske hans föräldrar har sagt att de ska hjälpa honom? 

Min gissning är att de inte skulle tycka barnen ska bo varannan vecka om ni dessutom bor en bit ifrån varandra, bostadsfrågan, jobbfrågan osv. Men han har naturligtvis rätt att prova sin sak. 

• Anonym (hh)

Vad spelar det för roll att du saknar körkort? Du kommer väl bo kvar på samma ställe även om barnen skulle bo växelvis.

• Christi38

Det är väl iofs bra att han vill ta sitt ansvar och testa på varannanveckas-liv. Så länge han gör det för sig o sina barns skull och inte för något så barnsligt som att straffa dig vill säga.

Hur långt är det mellan era kommuner? Det går väl buss om inte annat? Barnen är skrivna på din kommun antar jag?

• Brumma

Om han menar allvar med att vilja vara i barnens liv så är det ju faktiskt en positiv sak.

Men det kommer ju inte bli vv med en gång utan om det skulle bli så kommer umgänget öka successivt.

För små barn rekommenderar man inte växelvis boende så för tvååringen skulle det inte bli aktuellt på ngt eller några år.

Jag förstår inte riktigt vad ditt körkort har med saken att göra? Barnen kommer ju att fortsätta gå på den skola de tillhör och det är ju isåfall pappan som kommer att behöva ta sig till er kommun. Men vissa kommuner erbjuder skolskjuts för barn med växelvis boende.

Han har ju bostad, även om det är hos föräldrarna?

Antar att ni redan börjat med umgänge (annars är det ju hög tid)? Hur ofta träffar pappan barnen?

Svar på tråden Helt plötsligt skulle han ha barnen