Natulcien skrev 2016-01-02 09:31:08 följande:
Fast att låsa ett rum där man har ömtåliga saker eller annat som förstörs är ju inte uteslutning. Däremot - om mamma och pappa också går in i rummet och låser om sig och inte låter barnet komma in - då är det uteslutning. Stor skillnad.
För övrigt håller jag med dig: uteslutning och bestraffning hör inte hemma i en trygg familj.
sextiotalist skrev 2016-01-02 09:24:53 följande:
Min tonåring låser om sig. Här har vi rätt att låsa om sig. Vi har en trygg relation men vi är tre individer med hög integritet och det respekteras. Vår son har alltid varit den som har haft högst integritet och hade vi inte respekterat detta så hade troligen kommunikationen varit noll och intet.
Sedan har jag fortfarande svårt att se likheten mellan uteslutning och att man inte har rätt till allas personliga områden.
Tyvärr är det många som inte lärt sig detta och blir väldigt gränslösa mot andra.
Hm, ja kanske har ni rätt. Jag vet inte. Min tanke utgår mycket från egen erfarenhet från min egen uppväxt, där vi jämt stängde dörren och uteslöt varandra. Det slutade med att vi allihop slutade prata med varandra och levde i våra egna bubblor. Det är min mardröm att mina barn ska växa upp på det här sättet.
Men det kanske har att göra med mycket annat än runt omkring bara att låsa en dörr. Samtidigt så skulle jag fortfarande inte låsa sovrumsdörren om vårt barn hoppade i vår säng utan tillåtelse utan försöka hitta andra lösningar först. Jag tycker ändå att det signalerar att man ska låsa dörren till sig för att andra är inte välkomna in dit av olika skäl. Det är så lätt för små barn att misstolka och läsa in fel saker.
Sedan får alla familjer göra som de vill och man gör det man tror att ens barn mår bäst av, självklart. Men jag vet inte om just låsa dörr är att respektera integritet? Jag tänker att om man respekterar andra så ska du inte behöva låsa dörren. Då ska det räcka med att säga "jag vill vara ifred en stund nu, så att ni vet" och att man då stänger dörren. Den som vill personen något sedan får självklart då knacka och vänta tills hen öppnar. Det tycker jag är att respektera varandra i en familj.