• Anonym (Hundägare)

Ni får inte fira med fyrverkerier i år. Min hund blir rädd

Jag går alltid ut med min hund vid 12 slaget på kvällen. Imorgon är det nyårsafton igen. En dag som jag hate eftersom det firas med fyrverkerier och min stackars hund får lida pga av det!

Han måste Hanson prommenad vid 12 tiden på natten då det är hans rutiner! Han blir orolig och irriterad annars. Ni som firar med fyrverkerier får sluta led det genast. Jag bor i Gränna, nära centrum. Inga fyrverkerier där i år tack! Nu blir jag väldigt irriterad! Ni får faktiskt ta och visa lite respekt. Min hund blir rädd och skräckslagen!

• Svar på tråden Ni får inte fira med fyrverkerier i år. Min hund blir rädd
  • Marie 1
    Anonym (Madde) skrev 2015-12-31 00:16:36 följande:

Hahahaha lite så känner jag med! Speciellt till de äckelhundägare som inte plockar upp skiten efter sina hundar!

Så det är ok att plåga djur till döds för att du stör dig på lite hundskit?! Ska du plåga och döda rökare också som slänger äckliga fimpar överallt?

Betydligt fler djurarter än hundar har ett helvete på nyår och många djur dör denna kväll i olyckor eller av skräck.

Varsågod och smäll på. Hopppas ni njuter av effekterna.
  • Marie 1
    Griseknoen35 skrev 2015-12-31 09:35:48 följande:

Eller varför inte ett förbud mot att ha husdjur?

Det är för kännedom inte bara husdjur som lider! Hur ska vi göra med alla vilda djur? Förbjuda dem också?
  • Ego Lovers
    Marie 1 skrev 2015-12-31 09:42:20 följande:
    Så det är ok att plåga djur till döds för att du stör dig på lite hundskit?! Ska du plåga och döda rökare också som slänger äckliga fimpar överallt?

Betydligt fler djurarter än hundar har ett helvete på nyår och många djur dör denna kväll i olyckor eller av skräck.

Varsågod och smäll på. Hopppas ni njuter av effekterna.
    Räcker det inte att rökare plågar sig själva till döds fast iof de plågar andra till döds också. Så visst att plåga dom till döds fortare hade sparat väsentligt massa pengar på sjukvården tex
  • hejnina

Det här är ju uppenbarligen ett sätt att driva med hundägare, men det faller liksom på en grej. Det smäller inte bara vid tolvslaget. Det smäller HELA dagen och det är OMÖJLIGT att avgöra när det kommer smälla. Hade det bara smällt mellan 23:30 och 00:30 så hade problemet varit väldigt litet. Jag går naturligtvis inte ut vid den tiden. Men jag måste gå ut kvällstid med min hund så jag får gå ut när det verkar lugnt och hålla tummarna för att det håller i sig under en kissrunda iaf. Sen smäller det inte bara idag utan åtminstone hela december och en bit in i januari på helt random tider.. det är ett problem. Att det smäller lite vid tolvslaget en gång om året är ett väldigt litet problem i sammanhanget.

• Deceree1

Detta måste va hittepå! Vem faan har så restriktiva rutiner att hunden måste ut exakt 12:00. Detta är bara nån som vill reta upp folk.

• Loriyana

Ok, jag LOVAR att inte smälla raketer i Gränna ikväll :)

• Marie 1
    Deceree1 skrev 2015-12-31 11:48:32 följande:

Detta måste va hittepå! Vem faan har så restriktiva rutiner att hunden måste ut exakt 12:00. Detta är bara nån som vill reta upp folk.

Det pågår hela dec, iaf i städerna. Vart bor du där det bara smäller kl 12 på nyårsafton?

Det är inte bara när man går ut med hunden. Självfallet är hunden minst lika rädd inomhus. Det hörs ju liksom in Suck...
  • Themis
    Anonym (Z) skrev 2015-12-31 00:02:15 följande:

Det är en kväll på hela året.. Kommer smälla av många i Gränna imorgon.

Men det är ju inte alls en kväll, idioterna har redan börjat smälla här för två dar sen och kommer inte att sluta förrän 7 januari. Detta smällande är bara irriterande, extremt miljöförstörande, och både tama djur och vilt blir halvt ihjälskrämda.

Fyrverkerier borde förbjudas utom i offentlig regi eller på speciellt anvisad plats, och de som bryter mot det borde ådömas dagsböter och 24 h samhällstjänst som levande måltavla på närmsta paintballbana.

Skratta aldrig åt din partners livsval. Du är ett av dem. /RottenE-cards
  • Aspie

Det är mer än bara hundar som lider av smällarna... Och ja, det pågår vid fler tillfällen än just vid 12-slaget...

• Deceree1
    Marie 1 skrev 2015-12-31 12:12:17 följande:

Det pågår hela dec, iaf i städerna. Vart bor du där det bara smäller kl 12 på nyårsafton?

Det är inte bara när man går ut med hunden. Självfallet är hunden minst lika rädd inomhus. Det hörs ju liksom in Suck...

Fast de va inte det som ja menade va hittepå. Trådstarten i sig menad jag. Klart det smäller hela agen/kvällen. Det gör det här med. Man behöver inte ta ut hunden exakt klockan tolv då det smäller som värst. Missförstånd är tydligen vanligt på FL
  • Ego Lovers

Är du tanten med den lilla foxterriern?

• Pentra

Har inga större problem med att avhålla mig från att tända fyrverkerier. Hakar isf hellre på återvinnings-trenden ...och eldar sprayflaskor... Förenar därmed nytta med nöje, och slår så ett slag för miljön eftersom gasresterna i flaskorna då aldrig når atmosfären.

• Nenne666

Fler och fler butiker och återförsäljare lägger ner. Tack och lov. Det kommer bli en ändring till förmån för djur och natur framöver. Folk som tjafsar emot kan inte se utanför sin Box och känna empati. Men jag skäller inte på folk som inte fattat just mitt beslut för 15 år sen, jag gläds mest över att det ändå går i rätt riktning .

• defo

Någonsin slagit dej att man kan skotträna 99.9% av alla hundar relativt enkelt?
    Jag kan förstå vissa djur, framförallt vilda, men hundar som husdjur som blir skräckslagna är hundägarens misslyckande.
    /Mvh hundägare.

• Nenne666
    defo skrev 2016-01-01 03:01:27 följande:

Någonsin slagit dej att man kan skotträna 99.9% av alla hundar relativt enkelt?
    Jag kan förstå vissa djur, framförallt vilda, men hundar som husdjur som blir skräckslagna är hundägarens misslyckande.
    /Mvh hundägare.

Det vilda återstår även om man kan underlätta våra tama djur genom div träning. Igelkottar vaknar ur sin vinterdvala , fåglar ramlar av pinn, en häst slet sig förra året ut på en is och drunknade. Vad som händer av resten av det vilda djurlivet får vi inte reda på alla ggr. Tyvärr!
  • defo
    Nenne666 skrev 2016-01-01 03:05:11 följande:
    Det vilda återstår även om man kan underlätta våra tama djur genom div träning. Igelkottar vaknar ur sin vinterdvala , fåglar ramlar av pinn, en häst slet sig förra året ut på en is och drunknade. Vad som händer av resten av det vilda djurlivet får vi inte reda på alla ggr. Tyvärr!
    Mmm, därför raden "Jag kan förstå vissa djur, framförallt vilda" i föregående.
Svar på tråden Ni får inte fira med fyrverkerier i år. Min hund blir rädd