Det är inte fel på oss!
Nej, det är inget som helst fel på oss styv-/bonusföräldrar som anser att barnen är föräldrarnas ansvar.
Det är inget fel på oss som inte skulle sakna bonusbarnet om vi aldrig träffade dem igen.
Det är inget fel på oss som hellre ägnar vår tid till roligare saker när bonus är här.
Det är inget fel på oss som ser bonusbarnet som en människa vi inte behöver göra annat mot än att vara trevliga och uppföra oss väl emot.
Vi har bara en annan prioritering i livet mot er som ger er hän med liv och lust och tar en föräldraroll fullt ut.
Varför är det en nagel i ögat på er som tycker att det är fel på oss? Är det för att ni innerst inne önskar att ni sagt ifrån från början istället för att ställa upp och ta ett föräldraansvar ni nu har tröttnat på? Eller är ni av den åsikten att er partner inte duger till rollen själva och tar för givet att alla andras partners är likadana?
Eller vad? Jag är genuint intresserad.
Barnperspektivet köper jag inte. Barn far inte illa av att ha två föräldrar som älskar dem högt även om de inte bor ihop. De far inte illa av att mammas/pappas nya partner inte tar föräldraansvar så länge mammas/pappas partner uppför sig väl mot dem.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2015-12-31 10:42
Jag måste väl tillägga att med fara illa så menar jag att de inte lider mer av skilsmässan än de som har en partner som tar en föräldraroll. En skilsmässa är sällan något barn önskar och givetvis är det jobbigt för dem.