• emeliek1991

AKUT - är det dags för förlossningen?

Jag har en dräktig katt här hemma och igår märkte jag att hon var lite blöt och rosafärgad där bak och då tänkte jag att det kanske var slemproppen som lossnat men jag var inte säker och detta är min första kull någonsin så allt är helt nytt för mig och även om jag läst allt jag kan hitta kring dräktighet och förlossning så känns det som att jag vet varken in eller ut i denna situationen.

Nu ikväll såg hon ut såhär där bak, hon har slickat sig ganska mycket idag och lyckats att tvätta rent en del av det, efter de här fotot togs. Hon jamar väldigt mycket och vill ha sällskap, gärna att man ligger med henne och klappar magen samtidigt, men hon somnar bara då. Hon verkar inte ha värkar dock, och hon verkar inte må dåligt heller. Det är ungefär 5 dagar kvar om jag har räknat rätt.

Någon som vet om detta är normalt att de ser ut såhär när en förlossning börjar sätta igång? Veterinären sa att det kan komma lite blod och så ibland, så även om jag känner mig rätt lugn så gör jag samtidigt inte det.

Detta fotot är dock taget från magens sida, om man kan säga så, så de visar längst ner på magen, mellan hennes ben typ.

• Svar på tråden AKUT - är det dags för förlossningen?
  • viseversa

Ser ut som ganska mycket blod för att "inte vara något" på gång, jag hade nog hållet extra koll på henne och varit beredd på att ringa vet om inget mer händer snart.

• emeliek1991

Mjo, min svärmor sa att det kan va att de händer inatt. Men jag är ändå orolig att något ska vara fel.. Det känns lite konstigt.. men det kanske är vattnet som gått..?

• emeliek1991

Idag ser det mycket bättre ut där bak på henne. Det är lite skitigt i rumpan (vid analen) men jag tror det är för att hon inte lyckats tvätta sig där, hon har ju magen ivägen haha. Hon har droppat lite här och där på golvet, förmodligen inatt. Men annars ser hon ganska ren ut där bak och har inte slickat sig särskilt mycket tror jag.

Det kanske bara var lite blodblandade flytningar och sånt som visade att det är dags snart. Hon verkar ha varit ganska lugn idag, går runt och jamar lite ibland och vill antagligen fortfarande ha sällskap och gos.

Hur som helst, inga bebisar än och det verkar faktiskt inte riktigt vara igång än. Men å andra sidan, om jag har räknat rätt så är det 4 dagar kvar tills de är beräknat, så de kan ju va att de startar på riktigt vilken dag som helst. Hon mår i alla fall bra än så länge.

• BortaIdetBlå

Låter som det är dags snart!.

Spännande!.

Så länge hon verkR må bra behöver du inte oroa dig. Håll koll så hon inte går över tiden allt för mycket.

Får man fråga var du bor?.

• emeliek1991

Jo, det ska jag göra, åtminstone försöka. Jag vet inte exakt vilken dag hon är på, tappade räkningen då jag trodde att hon inte var dräktig ett bra tag, tills en dag då jag kände på magen och man fick en liten spark i handen. Men som sagt, har jag räknat rätt så är det ca 4 dagar kvar.

Ja, hon mår ju bra, men det är väldigt lugnt i magen. Kanske normalt dock och kanske svårt att känna rörelser, magen är även väldigt mjuk i jämfört med vad den har varit förut. Är det något tecken?

Hon verkar i alla fall inte "blöda" längre. Jag hoppas verkligen att allt går bra, jag vill så gärna slippa åka in till veterinären med tanke på priserna.

• BortaIdetBlå

Har magen "sjunkit"?

Om den har blivit mjuk låter de som att hon ska dem närmaste dagarna/timmarna

Du kan ju rådfråga en veterinär så får du bättre svar.

• emeliek1991

Hon ser fortfarande lite bred ut på sidorna, tror inte att magen har sjunkit men den är mjuk och inte så mycket liv där inne just nu. Men det kan ju vara för att de lugnar ner sig dagarna före har jag fått sagt till mig. Hon är en ganska smal kisse, så man borde ju se skillnad om magen sjunker liksom, då blir dom väll ganska smala?

Jag pratade med en veterinär, dom sa att det oftast inte brukar komma blodblandade flytningar om det inte är så att det är igång, eller ska komma igång. Men idag ser hon ju jättefin ut där bak, och sen sa dom bara att de dom kan göra är ju att göra ett ultraljud om de är så att jag vill komma in med henne, annars sa dom bara att jag ska hålla koll och att jag kunde ringa om det händer något typ..

Svar på tråden AKUT - är det dags för förlossningen?