• Anonym (hansa)

Bråk om Kalla Anka på jul...

Nyss hemkommen efter längre bortavaro (och mediafrånvaro) på jul med släkt och diverse andra.

Har enligt tradition sett Kalle Anka på julafton så länge jag kan minnas och hade tänkt mig det även i år. Problemet var att en av mina släktingar hade med sina två flickor på 6 och 8 år som först skulle se på något annat precis innan tre (Disneychannel?) sen när deras föräldrar sa åt dem att det kan ni se när ni är hemma... ja då skulle de minsan gå runt och stoja, prata och höll på med sina mobiler.

När jag påpekade att de störde så blev hållningen annorlunda, då skulle jag minsan sitta och vara tyst. Jag hade ju dessutom redan sett Kalle så många gånger menade de att jag borde ju veta vad som händer.

Blev en väldigt olustig stämning mellan oss därefter som höll i sig några timmar.

Tycker ni att jag överreagerade?

Visst har de rätt i att jag sett det många gånger men själva poängen är väl att man ska sitta och titta när det visas och inte stoja och ha sig. Hade jag fört liv då hade jag väl varit boven i dramat istället...

• Svar på tråden Bråk om Kalla Anka på jul...
  • The one in Blue

Nja... Överreaktionen ligger väl kanske mest i att du fortfarande går och tänker på detta.

Försök se det så här, julen är till för barnen. Klart vi vuxna också har känslor kring traditioner men jag tror inte sånt där är viktigare än vad vi gör det. Däremot verkar det som att det skurit sig lite mellan dig och de här barnen och att de verkar ha svårt att respektera dig, men det är ju en annan fråga.

• Anonym (nja)

Frågan är ju för vems skull man tittar. Vi har på Kalle men våra barn leker i tv-rummet utan att bry sig så mycket. Vi vuxna tycker det är lite mysigt och nostalgiskt, men interagerar ju även med barnen under programmet samtidigt som det tittas sporadiskt. Det finns väl inget "ska", utan allt får bestämmas gemensamt utifrån intressen hos de som firar jul tillsammans. Jag tycker nog att barn skall få stoja och prata när det är jul - barnens högtid liksom.

• Långbenopluto

Jaha, jag tänkte svara nåt "riktigt", men nu ser jag vart tråden ligger.....jag orkar inte leka just nu.....

• Sandra8978
    The one in Blue skrev 2016-01-01 22:13:28 följande:

Försök se det så här, julen är till för barnen. 

Och barn ska bete sig som vem som helst och visa hänsyn.
    Inte heller borde TS vuxna släktingar vara otrevliga när någon uppmärksamar att personer pratar högt och beter sig odrägligt.

Synd att du har otrevlig släkt TS.
Svar på tråden Bråk om Kalla Anka på jul...