• dinosaurbehaviour

Illamående som bara blir värre :/

Hej, känner att jag måste in och gnälla av mig lite här innan jag blir tokig :p

Är i vecka 14, 15 på måndag, och mår så jäkla dåligt!!! Det började i v8-9 och det blir bara värre för varje vecka. Fick Lergigan utskrivet för några veckor sedan men tycker det hjälper så där :/ spyr inte som tur är (än iallafall, men väldigt nära) men går runt här som en zombie och lider.

Även fått nån knäpp i sömnen och kan bara sova 3-4 timmar i sträck, sedan vaknar jag helt pigg och är uppe lika länge ungefär innan jag blir extremt trött och det börjar om igen. Det driver mig snart till vansinne, plus att jag ska börja jobba på måndag igen, nattskift (såklart mår jag värst efter ca 21) utan möjlighet att byta skift.

Jaja nog gnällt nu, det jag vill veta är ifall någon haft det likadant och vad ni isåfall gjorde för att "överleva"? :)

Som tur är så är jag ensamstående och det är mitt första barn så jag behöver inte ta hänsyn till någon mer än katten och hunden än så länge ????

Mvh /desperat preggo

• Svar på tråden Illamående som bara blir värre :/
  • Trassel14

Kan tyvärr inte ge några tips alls mer än små ät var tredje timme och se om det blir bättre. Jag spydde och mådde dåligt dagligen ifrån vecka 9 till vecka 15 sen avtog det efter en rejäl magsjuka. Spytt två gånger efter det. Men det som hjälpte mig när jag mådde som sämst var att småäta.

• Väntande

Jag lider med dig! Jag har också illamående sedan vecka 8 och är nu i vecka 13 ... Har i princip haft nedräkning till vecka 12 då det "ska" gå över men jag börjar ge upp den tanken nu. Jag har mått bra 3 dagar de senaste 3,5 veckorna, så att jag tom minns "åh den där måndagen innan julafton". Jag spyr inte heller, men det är som att va jävligt bakis hela jävla tiden. Jag är hungrig men mår illa av å äta ... Och att inte äta. Å känner att jag skulle vilja stoppa fingrarna i halsen för att bli av med det, men så långt har jag inte sjunkit ännu! Jag mår bra när jag vaknar å fram till efter frukost, sen går det bara utför resten av dagen.

Grinar flera ggr i veckan över att jag mår så här å har missat två kurser på programmet jag läser på högskolan för jag kan bara ligga ned. Fattar fan inte hur ngn kan jobba med den här skiten!!!

• Väntande

Jag fick också lergigan förresten å kör alla de knep du räknat upp, funkar inte på mig heller. Den enda gången jag faktiskt mår liiiite bättre är just medan jag äter, men det är svårt att börja och jag mår apa efteråt.

Jag upplever det som att maten inte smälts i magen, den bara ligger kvar där i evigheter. Och fylls på ... Så får man upp lite i halsen ett par hundra ggr om dagen.

• dinosaurbehaviour
    Trassel14 skrev 2016-01-01 23:14:47 följande:

Kan tyvärr inte ge några tips alls mer än små ät var tredje timme och se om det blir bättre. Jag spydde och mådde dåligt dagligen ifrån vecka 9 till vecka 15 sen avtog det efter en rejäl magsjuka. Spytt två gånger efter det. Men det som hjälpte mig när jag mådde som sämst var att småäta.

Ja småäta hjälpte i början, nu går det knappt det heller, känns bra hopplöst faktiskt men lever på hoppet :)
  • dinosaurbehaviour
    Väntande skrev 2016-01-02 01:55:28 följande:

Jag fick också lergigan förresten å kör alla de knep du räknat upp, funkar inte på mig heller. Den enda gången jag faktiskt mår liiiite bättre är just medan jag äter, men det är svårt att börja och jag mår apa efteråt.

Jag upplever det som att maten inte smälts i magen, den bara ligger kvar där i evigheter. Och fylls på ... Så får man upp lite i halsen ett par hundra ggr om dagen.

Men hua, låter som vi har det exakt likadant :( hatar att äta och hatar att vara hungrig. Önskar det fanns mat på piller faktiskt! Kommer knappast oroa mig för att gå upp i vikt iallafall, mer än all denna vätska som gör magen så svullen :p

haha tänker faktiskt också på att köra fingrarna i halsen men håller mig gärna, har sån kräkreflex också så jag slutar aldrig hulka heller!! Eller jo om jag skallar toaletten, det har hänt nångång :')

Nä min bm ville nog gärna sjukskriva mig i onsdags hon tyckte så synd om mig, men jag har redan dåligt samvete att jag nog måste gå hemma/krångla till det åt chefen när jag börjar på "vanliga" jobbet om nån månad, jobbar på tung/farlig industri i vanliga fall och det går ju inte sen :( det är ju fan att man ska behöva känna så men det är väl kanske normalt.

Nu har jag lyckats sova två timmar så nu mår jag bra, håller säkert i sig en timme om jag har tur xD tur det finns Youtube alltså!
  • Sälma Riit

Usch vad hemskt! Själv mår jag också illa, även om det har blivit lite bättre nu i v 21. Men jag kräks och gör det fortfarande med jämna mellanrum. Jag får kräkreflexer av tandborstning och ibland kommer hela middagen eller hela frukosten upp. Har fått lergigan comp, men det hjälper inte. 

• dinosaurbehaviour
    Sälma Riit skrev 2016-01-10 11:13:21 följande:

Usch vad hemskt! Själv mår jag också illa, även om det har blivit lite bättre nu i v 21. Men jag kräks och gör det fortfarande med jämna mellanrum. Jag får kräkreflexer av tandborstning och ibland kommer hela middagen eller hela frukosten upp. Har fått lergigan comp, men det hjälper inte. 

Men hua, jobbigt att det kan sitta så länge :( lider med dig!

Har också börjat kräkas men inte så ofta som tur är. Var till läkaren på mvc och fick sjukskrivning tre veckor iallafall så det var skönt :) måste du jobba och må sådär?

Tycker inte heller lergigan fungerar men äger dom plikttroget ändå, och har mina seaband, blir säkert inte värre av det iallafall :)
  • Sälma Riit
    dinosaurbehaviour skrev 2016-01-17 03:38:29 följande:
    Men hua, jobbigt att det kan sitta så länge :( lider med dig!

Har också börjat kräkas men inte så ofta som tur är. Var till läkaren på mvc och fick sjukskrivning tre veckor iallafall så det var skönt :) måste du jobba och må sådär?

Tycker inte heller lergigan fungerar men äger dom plikttroget ändå, och har mina seaband, blir säkert inte värre av det iallafall :)
    Jag skulle nog kunna få sjukskrivning om jag vill, men har haft den lite jobbiga situationen att jag är projektanställd och gärna vill göra ett bra jobb så att jag ev kan bli aktuell igen efter årsskiftet när jag tänkte vara tillbaka på arbetsmarknaden. Förra grav var jag sjukskriven en månad och även om det är värre denna gång, eller iaf mer konkret, så har jag valt att härda ut. Nu är det så ironiskt att jag mår bättre på jobbet än på helgen hemma. Kanske har rutiner en större påverkan än jag trott. Jag vet inte. 

Glömde lergigan en dag och insåg då vad det gjorde. De tar bort ett konstant illamående och när jag tar dem mår jag bara illa vissa tider på dagen. Sea-banden har jag kastat all världens väg ;)
  • dinosaurbehaviour
    Sälma Riit skrev 2016-01-17 10:40:55 följande:

Jag skulle nog kunna få sjukskrivning om jag vill, men har haft den lite jobbiga situationen att jag är projektanställd och gärna vill göra ett bra jobb så att jag ev kan bli aktuell igen efter årsskiftet när jag tänkte vara tillbaka på arbetsmarknaden. Förra grav var jag sjukskriven en månad och även om det är värre denna gång, eller iaf mer konkret, så har jag valt att härda ut. Nu är det så ironiskt att jag mår bättre på jobbet än på helgen hemma. Kanske har rutiner en större påverkan än jag trott. Jag vet inte. 

Glömde lergigan en dag och insåg då vad det gjorde. De tar bort ett konstant illamående och när jag tar dem mår jag bara illa vissa tider på dagen. Sea-banden har jag kastat all världens väg ;)

Ja kanske det är så med rutiner. Jag kan knappt åka och handla utan att må hemskt, verkar få hålla mig så stilla det går. Såååå tråkigt!

Nej huh inte glömma, dom tar udden av det värsta åt mig också men inte förens man glömmer dom inser man det haha. Jag mår värst ca 21-06, så typiskt att jag jobbar nått just nu så det är mitt i den perioden. Men men, så länge bebis mår bra får jag väl vara fattig ;)
  • Vinterliljan

Jag är i vecka 15, snart 16 och har idag ansökt om en tredje sjukskrivningsperiod. Jag har mått illa och kräkts 2-4 ggr om dagen sedan cirka vecka 8. Det är jättejobbigt! Nu igår på morgonen vart jag även så yr att jag var tvungen att lägga mig ner men allt bara snurrade omkring mig och det är likadant idag. Jag mår så dåligt, först av alla besvär men sedan även för att jag inte kan arbeta. Sambon är inte speciellt förstående heller, vilket gör att jag även känner en press på att jag måste jobba, vilket inte går. Suck!

• dinosaurbehaviour
    Vinterliljan skrev 2016-01-19 08:40:26 följande:

Jag är i vecka 15, snart 16 och har idag ansökt om en tredje sjukskrivningsperiod. Jag har mått illa och kräkts 2-4 ggr om dagen sedan cirka vecka 8. Det är jättejobbigt! Nu igår på morgonen vart jag även så yr att jag var tvungen att lägga mig ner men allt bara snurrade omkring mig och det är likadant idag. Jag mår så dåligt, först av alla besvär men sedan även för att jag inte kan arbeta. Sambon är inte speciellt förstående heller, vilket gör att jag även känner en press på att jag måste jobba, vilket inte går. Suck!

Men fy sjutton :( jag har precis börjat spy för någon vecka sedan och det är förjäkligt!! Kan inte tänka mig vad åtta såna veckor gör med psyket.

Vissa dagar vill jag bara skrika rakt ut alltså, muttrar och gnäller väldigt högljutt här hemma men jag bor ju själv så det är ingen förutom katterna som kollar snett på mig iaf ;)

Gjorde precis köttbullar och makaroner då jag vaknade vrålhungrig, kom ju upp lika fort som ner, fan va less man blir!!

Tycker sambon ska tycka synd om dig, vafan du bakar ju bebis!! Inte vårt fel att bara kroppar inte tycker om allt som händer i oss! Du borde få ligga på soffan och få fotmassage och milkshake och hör sen!

Jobb ångest har jag med så inni....... Men vad ska man göra då, spy på alla på jobbet och snorgråta där istället? Nä tack!

Styrkekramar!!
  • Anonym (Usch)
    dinosaurbehaviour skrev 2016-01-01 23:05:06 följande:

Hej, känner att jag måste in och gnälla av mig lite här innan jag blir tokig :p

Är i vecka 14, 15 på måndag, och mår så jäkla dåligt!!! Det började i v8-9 och det blir bara värre för varje vecka. Fick Lergigan utskrivet för några veckor sedan men tycker det hjälper så där :/ spyr inte som tur är (än iallafall, men väldigt nära) men går runt här som en zombie och lider.

Även fått nån knäpp i sömnen och kan bara sova 3-4 timmar i sträck, sedan vaknar jag helt pigg och är uppe lika länge ungefär innan jag blir extremt trött och det börjar om igen. Det driver mig snart till vansinne, plus att jag ska börja jobba på måndag igen, nattskift (såklart mår jag värst efter ca 21) utan möjlighet att byta skift.

Jaja nog gnällt nu, det jag vill veta är ifall någon haft det likadant och vad ni isåfall gjorde för att "överleva"? :)

Som tur är så är jag ensamstående och det är mitt första barn så jag behöver inte ta hänsyn till någon mer än katten och hunden än så länge ????

Mvh /desperat preggo

Vet hur det är. Man skulle ju må bra efter vecka 12, den veckan kom och gick utan förändring. Nästa mål var vecka 15, samma sak. I vecka 19, då mådde jag bra igen.

Precis som du var mina kvällar värst. Kan du byta ett tag så att du jobbar dag? Eller bli sjukskriven?
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Usch) skrev 2016-01-20 06:03:19 följande:

Vet hur det är. Man skulle ju må bra efter vecka 12, den veckan kom och gick utan förändring. Nästa mål var vecka 15, samma sak. I vecka 19, då mådde jag bra igen.

Precis som du var mina kvällar värst. Kan du byta ett tag så att du jobbar dag? Eller bli sjukskriven?

Såg att du nog blivit sjukskriven. Hoppas du och ni andra i tråden snart mår bättre!
  • Limpan nr2

Här är en till som mår illa, KONSTANT!! Spyr inte än men det är bra nära ibland. Är i v 9 nu och förra graviditeten började det bli bättre runt v 17. Vet inte hur i hela världen jag ska stå ut i typ två månader till!!??

Och så denna trötthet! Sover ca 4 timmar varje dag och ändå orkar jag inget annat än att ligga på soffan.

Har så dåligt samvete mot sonen på 4 år och mot sambon. Klarar inte av att handla, laga mat eller vara nära dem. Allt luktar och får mig att vilja spy. Bara tanken på mat kan ge mig kväljningar.

Ah, nu fick jag häva ur mig lite. Sorry för allt gnäll.

Stor kram till alla er som kämpar med hemskt illamående. Det är fruktansvärt!!

Väntar barn nr 2 :)
  • Sälma Riit

Man vet att man mår riktigt illa när man efter en kräkning på fastande mage på morgonen tänker: Så bra att det blev före frukost så blev det inte så äckligt ;)

• annieh897

Det enda som hjälpte mig litegrann var Zofran (Ondansetron) som jag fick utskrivet efter att ha blivit inlagd en natt på sjukhus. För mig minskade illlamåendet successivt under v 16-19. Är i v 21 nu och mår lite småilla ibland, särskilt om jag slarvar med maten.

Svar på tråden Illamående som bara blir värre :/