• pippidora

Vad är det som gör att vissa blir man gravid direkt med och vissa inte?

Ja jag har funderat på det länge nu, vad är det som gör att vissa blir man gravid med direkt och vissa inte?
    Vilka slags gener är det ? utseendet? inuti ?? ev sjukdomar osv?

Jag har varit gravid två gånger och tyvärr gjort abort.
    Både dessa killar blev jag gravid med direkt, den ena hade jag bara sex med en gång och han drog dessutom ut den när han kom, men hann väl inte riktigt,
    Sedan har jag haft förhållanden där jag först använt p piller, men även kört säkra perioder och med dessa har inget hänt.

NU vill jag verkligen verkligen ha barn och är så orolig för att min kille och jag inte ska matcha och det inte ska ta sig.
    Vad är det som gör att det tar sig så fort med en del och en del inte alls?

Jag var omogen förr och hade aldrig ens tänkt på att jag ville ha barn, men nu vill jag det mest i världen och är nervös för karman, att det inte ska bli något nu när jag har en snäll kille och förr har gjort abort=(

• Svar på tråden Vad är det som gör att vissa blir man gravid direkt med och vissa inte?
  • BCH52

Att du har gjort abort tidigare har ingen betydelse, det på verkar inte din förmåga att bli gravid igen. Om det var så så skulle alla som får missfall få svårt att bli gravida.

Det som kan påverka är din ålder, fertiliteten sjunker med ökande ålder. Din sambo kan ha slöa spermier. Nu är det inte alltid då lätt att bli gravid trots dina erfarenheter. Kolla upp när du har ägglossning och synka era samlag efter det.

Lycka till, det kommer att gå alldeles utmärkt.

• Cyanea

Till större delen är det ren och skär slump. Människor är extremt känsliga för minsta lilla kromosomavvikelse, vilket lätt uppstår när ägg eller spermier bildas. Inget konstigt, inget onormalt, inget sjukligt, det är bara så enormt mycket som ska klaffa. Saknas någon gen blir det inget barn, och det är enorma mängder gener som ska kodas rätt i varje enskild könscell. 

Man brukar säga att man har 20-40% chans att lyckas när man träffas ägglossningen. Denna siffra beror framförallt på ålder. Därför är det bra om man inte blir stressad om det inte fungerar omedelbart, det är inget konstigt och ingenting behöver vara fel. Fokusera på att ha mysigt tillsammans så kommer förhoppningsvis plusset så snart som möjligt :) 

Måla inte fan på väggen förrän du vet att något är knas ;) Det kan gå på en gång. Det kan ta några månader. Bebis blir det med allra största sannolikhet förr eller senare. Lycka till! 

• pippidora
    Cyanea skrev 2016-01-02 17:56:01 följande:

Till större delen är det ren och skär slump. Människor är extremt känsliga för minsta lilla kromosomavvikelse, vilket lätt uppstår när ägg eller spermier bildas. Inget konstigt, inget onormalt, inget sjukligt, det är bara så enormt mycket som ska klaffa. Saknas någon gen blir det inget barn, och det är enorma mängder gener som ska kodas rätt i varje enskild könscell. 

Man brukar säga att man har 20-40% chans att lyckas när man träffas ägglossningen. Denna siffra beror framförallt på ålder. Därför är det bra om man inte blir stressad om det inte fungerar omedelbart, det är inget konstigt och ingenting behöver vara fel. Fokusera på att ha mysigt tillsammans så kommer förhoppningsvis plusset så snart som möjligt :) 

Måla inte fan på väggen förrän du vet att något är knas ;) Det kan gå på en gång. Det kan ta några månader. Bebis blir det med allra största sannolikhet förr eller senare. Lycka till! 

<oj ja, det känns så tydligt bara att vissa verkligen klickar direkt,och andra tar det längre tid för.
    Tack :) Jag hoppas det går bra, är inte lastgammal än:)
  • pippidora
    BCH52 skrev 2016-01-02 17:41:03 följande:

Att du har gjort abort tidigare har ingen betydelse, det på verkar inte din förmåga att bli gravid igen. Om det var så så skulle alla som får missfall få svårt att bli gravida.

Det som kan påverka är din ålder, fertiliteten sjunker med ökande ålder. Din sambo kan ha slöa spermier. Nu är det inte alltid då lätt att bli gravid trots dina erfarenheter. Kolla upp när du har ägglossning och synka era samlag efter det.

Lycka till, det kommer att gå alldeles utmärkt.

Tack tack:)
  • Loriyana

Fertilitet är en skala och vissa människor är mer kompatibla än andra. Har hört att människor ofta dras till de som de är kompatibla med genom doften. Så ta ett stort andetag och sniffa doften på din kille...om du blir tänd, ja då är ni nog rätt kompatibla ;)

• SecretlyMe

Åh, jag har alltid undrat samma sak!

Jag hade oskyddat med min pojkvän efter att jag slutat med piller, då de rubbade min menscykel avsevärt. Blev aldrig gravid.

Hade sedan oskyddat en enda gång med en annan och blev gravid direkt (slutade i missfall).

Haft oskyddat med min sambo i snart 4 år och försökt aktivt i snart 2, men ingen graviditet..

• pippidora
    Loriyana skrev 2016-01-02 20:31:11 följande:

Fertilitet är en skala och vissa människor är mer kompatibla än andra. Har hört att människor ofta dras till de som de är kompatibla med genom doften. Så ta ett stort andetag och sniffa doften på din kille...om du blir tänd, ja då är ni nog rätt kompatibla ;)

Hoppas det stämmer för jag tycker han luktar jävligt gott =D
  • pippidora
    SecretlyMe skrev 2016-01-02 20:34:54 följande:

Åh, jag har alltid undrat samma sak!

Jag hade oskyddat med min pojkvän efter att jag slutat med piller, då de rubbade min menscykel avsevärt. Blev aldrig gravid.

Hade sedan oskyddat en enda gång med en annan och blev gravid direkt (slutade i missfall).

Haft oskyddat med min sambo i snart 4 år och försökt aktivt i snart 2, men ingen graviditet..

jamen visst är det märkligt !!! och vad tråkigt för er =(
    De två jag bev gravid med, den ena låg jag med ett par gånger , och den andra en gång där han dessutom drog ut den, så jag blev gravid på försats typ.

Två jag varit tillsammans med har vi kört avbrutet och inte alltid varit så himla noga i och med att jag då kunde tänka mig barn, men där hände aldrig något ...

Har kompisar som också blivit gravida med en kille på ett försök.
    En kompis hade oskyddat sex i flera år med olika killar utan att bli gravid, sen låg hon med en kille en gång och blev gravid igen.
    LIkadant med en annan kompis, massor sex med sina ex, sen träffa hon en ny och blev gravid på ett samlag.

Man blir tokig, jag är så himla nojjig att det inte ska gå nu !!!
  • Loriyana
    pippidora skrev 2016-01-02 20:39:07 följande:
    Hoppas det stämmer för jag tycker han luktar jävligt gott =D
    Då har du nog ingenting att oroa dig över!
  • pippidora
    Loriyana skrev 2016-01-02 20:48:17 följande:
    Hoppas du har rätt :)
  • pippidora
    Hoppas du har rätt :)
  • s88blomman

Jag tror på slumpen! Vår dotter kom till efter ett halvår av aktivt försökande. Jag var även sjuk på hormonnivå. (Graves). Vilket verkar vara helt borta nu. 
    Nu när vi vill ha syskon så fungerar kroppen inte alls. Har inte haft en endaste Äl sedan dess(oktober 2013). Nu har vi hjälp genom ÄL-stimulerande hormon och inget verkar vilja fungara för oss. Vi fortsätter givetvis att försöka med alla medel vi kan få! 

Det känns dock skönt att veta att jag kan bli gravid. Jag hoppas du också ser lite glädje i det! Vi kan inte mer än att hålla tummarna för att vi alla lyckas att få till en bebis under 2016. Många kan behöva försöka i flera år utan att det är något fel. Det är vårat problem, med vårat menar jag oss, vi kvinnor som är impulsiva!! Det ska ske nuuuuuu!

• SecretlyMe

Han jag blev gravid med luktade inte så jäkla gott då hans typ av "parfym" var 7dagars svett Varför vi låg med varann? Rebound!
  • Aprildimma

Vissa är väl med fertila helt enkelt. Om en tjej är jättefertil och mannen likaså, då blir det barn bara de tittar på varandra typ ;) 
    Om samma tjej träffar någon med sämre spermier tar det längre tid. 
    Om både kvinnan och mannen har lägre fertilitet eller hur man ska uttrycka det, så kanske det tar riktigt lång tid.
    Borde bero på kvaliteten på spermierna och äggen typ..

• SecretlyMe
    Aprildimma skrev 2016-01-02 21:42:43 följande:

Vissa är väl med fertila helt enkelt. Om en tjej är jättefertil och mannen likaså, då blir det barn bara de tittar på varandra typ ;) 

Om samma tjej träffar någon med sämre spermier tar det längre tid. 

Om både kvinnan och mannen har lägre fertilitet eller hur man ska uttrycka det, så kanske det tar riktigt lång tid.

Borde bero på kvaliteten på spermierna och äggen typ..

Haha, ja du har så rätt så Det är ju så, att mannen kan ha få och/eller slöa spermier. Kvinnan kan ha dåliga ägg. Sen är det ju faktiskt så att bli gravid trots allt inte är så lätt, ett tips är att kolla in The Great Sperm Race på Youtube
Svar på tråden Vad är det som gör att vissa blir man gravid direkt med och vissa inte?