• Tredjekommer

Familjehund som man känner sig trygg med på promenader?

Hej!!

Jag har tre barn och bor i villa i en trevlig Stockholmsförort. Dock är jag så otroligt mörkrädd och inbrottsrädd så jag vill köpa en hund för att känna mig trygg i vardagen. Självklart är det inte endast tryggheten jag vill åt, utan det är snarare så att jag vill välja ras så att jag även får en trygghet med på köpet.

Har själv växt upp med hund så har full koll på vad en hund kräver.

Vill lägga en lång promenad per dag samt flertalet kortare. Motionerar gärna mer på helger. Men vill inte ha en hund man behöver öva och träna med konstant.

Har själv funderat på schäfer, men vad kräver en schäfer i form av tid?

Suger på en labrador, men skulle jag möta en våldtäktsman på kvällen så är jag osäker om labradoren skulle rädda mig,

• Svar på tråden Familjehund som man känner sig trygg med på promenader?
  • Nenne666

Det är svårt att rekommendera raser till andra. Men själv älskar jag gårdshundar, molosser, stora pälsiga, vaktar tyst, lugna och sävliga. Leonberger, new foundland, landseer, Berner sennen, st Bernhard osv är lite av vad jag gillar.

• Annika31

Hej! Har haft labrador och han försvarade mig i mörkret ett par gånger, fast oftast var han glad i människor. Det är ingen mesig hund utan verkar passa bra in i det liv du beskriver att du har. Dock tog det lång tid från valp till lydig bra hund. Väldigt lång unghundstid. Nu har vi bytt ras, främst på grund av storleken. Ville ha liten hund.

• Dexter dot com

Vill du verkligen att hunden tar egna initiativ och "räddar" dig genom att fysiskt ge sig på folk? Har du kunskapen att träna en hund inom skydd så du kan kontrollera hunden så den inte attackerar folk när den känner sig trängd dvs i fel situationer? 

• mammamattefru

Kangal :) dock inget jag rekommenderar om ni inte kan se till hundens behov. Men en hund som skulle gå i döden med sina 70 kg iallafall :)

• Godistjejen

Vet inte exakt tiden som krävs för en schäfer har en själv plus en samojed. OBS samojed är ingen vakthund eller en hund som någon visar rädsla för !
    Det är så olika på hur individen är. Ni kan få en schäfer som är med på noterna direkt eller så en som kräver Hur mycket tid som helst. Men i snitt så kräver en schäfer ändå rätt mycket tid för att vara nöjd och bli en fin hund.

Svar på tråden Familjehund som man känner sig trygg med på promenader?