• 5847Alexandra

Fräga till alla som har gjort vul!

Jag gjorde ett vul för att ta reda på hur långt gången jag var då jag inte hann få tillbaka mensen efter att jag slutat med p-piller (slutade med p-piller 3 månader innan vul)

Nu till saken, jag undrar hur mycket datumet skilde sig mellan bf datumet ni fick och det riktiga datumet då ert barn ploppade ut :)

Kan det vara så att dom tagit fel på en hel månad i vissa fall? Alltså att bebisen egentligen är en hel månad äldre än vad gynekologen säger?

• Svar på tråden Fräga till alla som har gjort vul!
  • Milleman

Det skilde 2-3 dagar. Är rätt säker på att de absolut inte kan se fel på en hel månad.

• nnnnnnnn

skiljer det så mycket (att barnet är mindre än det borde vara) så kan det bero på massor av saker, de vanligaste är nog att ni tror fel - barnet blev till 1 månad senare än ni tror eller att det inte växer som det ska.
    Som tidigare sagt - det skiljer oftast bara någon eller några dagar

• Loriyana

Enligt senaste mens så skulle barnet vara i vecka 7-8, enligt VUL var barnet i vecka 3-4. Barnet föddes sedan 5 dagar efter BF.

• Eleonor01

Ett tidigt vul är säkrare datering än rul. Alla foster växer lika mycket i början å fel marginalen att de inte ser allt är mindre än när barnet är större i livmodern

• 5847Alexandra

Föddes bebisen 5 dagar efter vul bf eller eran uträkning?

Loriyana skrev 2016-01-02 20:00:07 följande:

Enligt senaste mens så skulle barnet vara i vecka 7-8, enligt VUL var barnet i vecka 3-4. Barnet föddes sedan 5 dagar efter BF.

• modesty74

Tidiga vaginla ultraljud v: 7-8 ger en säkrare datering än RUL i v: 18-20. Har alltid stämt på dagen för mig med alla 5 barnen.

• 5847Alexandra

Okej! så jag kan vara 100 på att jag inte blev gravid av ett samlag den 6e september, när gyn säger att jag ska ha blivit gravid i början/mitten på nov?

modesty74 skrev 2016-02-24 11:20:35 följande:

Tidiga vaginla ultraljud v: 7-8 ger en säkrare datering än RUL i v: 18-20. Har alltid stämt på dagen för mig med alla 5 barnen.

• modesty74

Ja, du kan vara 110% säker på det. Spermier lever max 5 dygn. Släpp detta och njut av att du är gravid med "rätt" kille;0)

• Bennijenni

Va konstigt min barnmorska sa att vi inte skulle ändra några datum pga det tidiga vaginala ultraljudet, att det bara blir rörigt med massa onödiga datum och att det är bättre att vänta till RUL och sen ändra datum efter det istället.. Haha va olika dom säger

• 5847Alexandra

Ja alltså det verkar vara 50/50 som säger att det är säkrare med rutin ul och vaginala ul.. När är du beräknad enligt Vul? Har du varit på något mer ultraljud efter det?

Bennijenni skrev 2016-03-03 20:57:04 följande:

Va konstigt min barnmorska sa att vi inte skulle ändra några datum pga det tidiga vaginala ultraljudet, att det bara blir rörigt med massa onödiga datum och att det är bättre att vänta till RUL och sen ändra datum efter det istället.. Haha va olika dom säger

• Bibi84

jag fikk ändrat en helt månad, detta med mitt 4:e barn. Var på ul enligt mens i v. 18, men då sa dom på rul att jag var i v. 14. så jag är väldigt nyfiken på när barnet egentligen kommer. Har tidigare inte gått över tiden, men fött innan.

• Bennijenni
    5847Alexandra skrev 2016-03-03 23:28:10 följande:

Ja alltså det verkar vara 50/50 som säger att det är säkrare med rutin ul och vaginala ul.. När är du beräknad enligt Vul? Har du varit på något mer ultraljud efter det?

Jag har bara gjort vul, går in i vecka 11 imorgon. Beräknad till 30e september.

Var inne på gynakuten pga en störtblödning därav jag gjorde vul och då ville den läkaren flytta tillbaka mig en vecka, när jag sen berättade det på min nästa träff med barnmorskan sa hon att vi skulle ignorera det och gå efter rul sen då de blir bättre :)
  • 5847Alexandra

Oj är inte en hel månad ganska mycket? Växer inte alla ungefär likadant den första tiden? För dom går väl utifrån mått när dom beräknar bebisens ålder? Tänk om du går över tiden med en hel månad om dom kollat fel?

Bibi84 skrev 2016-03-04 09:00:48 följande:

jag fikk ändrat en helt månad, detta med mitt 4:e barn. Var på ul enligt mens i v. 18, men då sa dom på rul att jag var i v. 14. så jag är väldigt nyfiken på när barnet egentligen kommer. Har tidigare inte gått över tiden, men fött innan.

• Bibi84
    5847Alexandra skrev 2016-03-04 10:46:59 följande:

Oj är inte en hel månad ganska mycket? Växer inte alla ungefär likadant den första tiden? För dom går väl utifrån mått när dom beräknar bebisens ålder? Tänk om du går över tiden med en hel månad om dom kollat fel?

Ja, dom går utifrån mått. Så vi får se. Jag har inte gått över tiden med mina 3 barn som jag har, så tvivlar på att jag gör det denna gången också. :) Jag säger bara att jag har bf i maj/juni när folk frågar mig. Men klart att man tänker ibland att det hade varit skönt att fått ett barn i maj.  :)
  • 5847Alexandra

Ja okej! :) men jag i och med att jag utgår från deras beräkningar, skulle jag då kunnat bli gravid 2 månader innan? Eller är det omöjligt? Dom beräknar utifrån mått att jag ska ha blivit befruktad runt den 20e nov. Måste med säkerhet veta att jag inte blivit gravid av en man jag hade samlag med den 6e september!

Bibi84 skrev 2016-03-05 10:38:12 följande:

Ja, dom går utifrån mått. Så vi får se. Jag har inte gått över tiden med mina 3 barn som jag har, så tvivlar på att jag gör det denna gången också. :) Jag säger bara att jag har bf i maj/juni när folk frågar mig. Men klart att man tänker ibland att det hade varit skönt att fått ett barn i maj.  :)

• Bibi84
    5847Alexandra skrev 2016-03-05 13:03:20 följande:

Ja okej! :) men jag i och med att jag utgår från deras beräkningar, skulle jag då kunnat bli gravid 2 månader innan? Eller är det omöjligt? Dom beräknar utifrån mått att jag ska ha blivit befruktad runt den 20e nov. Måste med säkerhet veta att jag inte blivit gravid av en man jag hade samlag med den 6e september!

Tror inte att dom tar fel på 2 månader. 
  • 5847Alexandra

Hmm.. Jaa hoppas inte!

Bibi84 skrev 2016-03-06 11:25:06 följande:

• 5847Alexandra

Jaa.. Gjorde ett Vul i vecka 6, sedan ett ul i vecka 12. Som stämde bra in (vart flyttad 2 dagar).. Känns konstigt om dom skulle ta fel på ålder 2 gr med 2 mån..

5847Alexandra skrev 2016-03-06 14:01:59 följande:

Hmm.. Jaa hoppas inte!

• 5847Alexandra

Jaa.. Gjorde ett Vul i vecka 6, sedan ett ul i vecka 12. Som stämde bra in (vart flyttad 2 dagar).. Känns konstigt om dom skulle ta fel på ålder 2 gr med 2 mån..

Bibi84 skrev 2016-03-06 11:25:06 följande:

Svar på tråden Fräga till alla som har gjort vul!