• trilskas

Resa själv med tre småbarn?

Jag kommer, som alltid på somrarna, få tillbringa mycket tid själv med barnen då maken kommer jobba borta. Ofta perioder om 8 dagar, och nu blir det minst 5-6 omgångar mellan slutet maj - slutet augusti.... 

Jag har då tänkt resa till mina föräldrar, de bor 110 mil norrut. MEN, klarar man resa kollektivt med tre små? (De kommer vara 6 månader, 2 år och 3 år gamla)... Skulle troligtvis bli tåg hela vägen.... 

• Svar på tråden Resa själv med tre småbarn?
  • IsDimma

Jag hade helst sett så få byten som möjligt. Och allra helst nattåg om det går såna. Men framförallt få (helt inget) byte.

• Milleman

Oj vilken pärs. Sitter två av dem i vagn?

Så lite byten som möjligt är ju klart det bästa, men att sova på nattåg är inte helt lätt heller. Ni får dela kupé med andra, det låter och rycker och det vore väl en katastrof om barnen inte sover någonting på hela natten. Fördel med sovvagn är att ni kan röra er lite mer, ligga ner och läsa och yngsta kan sova när hen vill.
    Ladda upp med MYCKET mat och fjäsk ;) pizzabullar, tunnbrödsmackor, Festis, frukt och russin. Små påsar/burkar så ni kan ta upp pö om pö.
    Jag hade köpt nya pixiböcker och nått annat de gillar så det blir små överraskningar under resan.

Och även om det låter hemskt hade jag haft med någon form av sele till de barn som går. Hemska hemska tanke om ett barn skulle försvinna eller springa iväg på en tågstation.

• trilskas
    Milleman skrev 2016-01-03 16:20:57 följande:

Oj vilken pärs. Sitter två av dem i vagn?

Så lite byten som möjligt är ju klart det bästa, men att sova på nattåg är inte helt lätt heller. Ni får dela kupé med andra, det låter och rycker och det vore väl en katastrof om barnen inte sover någonting på hela natten. Fördel med sovvagn är att ni kan röra er lite mer, ligga ner och läsa och yngsta kan sova när hen vill.
    Ladda upp med MYCKET mat och fjäsk ;) pizzabullar, tunnbrödsmackor, Festis, frukt och russin. Små påsar/burkar så ni kan ta upp pö om pö.
    Jag hade köpt nya pixiböcker och nått annat de gillar så det blir små överraskningar under resan.

Och även om det låter hemskt hade jag haft med någon form av sele till de barn som går. Hemska hemska tanke om ett barn skulle försvinna eller springa iväg på en tågstation.

Hittills sitter även äldsta (just nu 2,5 år gammal) i vagn. Har planer på att bära yngsta som i sommar kommer vara 6 månader (BF om 5 dagar..!) i bärsjal så mycket som möjligt, men kommer ju ta med liggdelen till vagnen, och har på så sätt två sittdelar och en liggdel till den vagnen med mig (sittdelen är alltid fastmonterad!). 

Och lättast är väl egentligen att ta en vandringsryggsäck till all packning, att köpa blöjor på plats sedan - och bara ta med så det räcker för resan så sett. 
  • Carla300

Allt går bara man är inställd på det :) Reste själv 50 mil med tåg med mina barn nyss. De är 5, 3 och 2 år gamla och vi hade bara en sittplats, men bra gick det! Bärsele är att rekommendera och så få väskor som möjligt. Och så få byten som möjligt då. Vi hade bara ett byte men det var under 10 minuter tid vi hade på oss. Gick bra ändå som sagt.

• Carla300

Allt går bara man är inställd på det :) Reste själv 50 mil med tåg med mina barn nyss. De är 5, 3 och 2 år gamla och vi hade bara en sittplats, men bra gick det! Bärsele är att rekommendera och så få väskor som möjligt. Och så få byten som möjligt då. Vi hade bara ett byte men det var under 10 minuter tid vi hade på oss. Gick bra ändå som sagt.

• trilskas
    Carla300 skrev 2016-01-03 16:27:00 följande:

Har för mig att man kan boka specifikt så man får säten till barnen för billig peng med. Men som sagt, kanske bra med nattåg så man får en sovkupé...
  • hon mot strömmen

Från sj:s sida. Egen sovkupé i klass 1 vore lämpligt för Ts Lite dyrare men kanske värt för att slippa ta hänsyn till andra resenärer.

1 klass egen eller delad sovvagnskupé

Du har kupén för dig själv och sover i en säng där kudde, örngott, underlakan, påslakan och täcke ingår. Reser ni två personer kan ni dela kupén som har två färdigbäddade sängar. I kupén finns dusch och wc; fullt utrustad med handdukar och tvål. Det finns också garderob och bagagehylla samt eluttag.

På morgonen ingår frukost om du kommer fram till din ankomstort eller disponerar din sovplats mellan klockan 06:30 och 09:00. Om det finns bistro på tåget kan du äta frukost ombord om din resa fortfarande pågår under denna tid. Annars du äta frukost på vissa utvalda frukostställen på orten, mot uppvisande av 1 klassbiljett. Stiger du av tidigare än klockan 06.30 ingår inte frukost i din biljett. 

När du reser i 1 klass har du tillgång till SJ Lounge på Göteborg C och Stockholm C

• trilskas
    hon mot strömmen skrev 2016-01-03 17:09:10 följande:

Från sj:s sida. Egen sovkupé i klass 1 vore lämpligt för Ts Lite dyrare men kanske värt för att slippa ta hänsyn till andra resenärer.

1 klass egen eller delad sovvagnskupé

Du har kupén för dig själv och sover i en säng där kudde, örngott, underlakan, påslakan och täcke ingår. Reser ni två personer kan ni dela kupén som har två färdigbäddade sängar. I kupén finns dusch och wc; fullt utrustad med handdukar och tvål. Det finns också garderob och bagagehylla samt eluttag.

På morgonen ingår frukost om du kommer fram till din ankomstort eller disponerar din sovplats mellan klockan 06:30 och 09:00. Om det finns bistro på tåget kan du äta frukost ombord om din resa fortfarande pågår under denna tid. Annars du äta frukost på vissa utvalda frukostställen på orten, mot uppvisande av 1 klassbiljett. Stiger du av tidigare än klockan 06.30 ingår inte frukost i din biljett. 

När du reser i 1 klass har du tillgång till SJ Lounge på Göteborg C och Stockholm C

Då är man ju nästan uppe i vad en flygbiljett kostar.. Och vill undvika höga kostnader. Kommer ändå få betala hotell, mat och nöje på plats.
  • Carla300

Jag bor i Finland och åker med studierabatt så fick tågbiljetter väldigt billigt när vi bara tog en sittplats eftersom barnen åker gratis. Men vi hade lekvagn större delen av resan så det underlättade! Men som du säger så är väl nog sovkupé att föredra i ditt fall :) Lycka till!

• Ful Anka
    trilskas skrev 2016-01-03 15:57:43 följande:
    Varför det? Jag bor ju väldigt bra till härnere så bussarna går väldigt bra, inget jag saknat direkt här så sett. :D 
    Kan bli lite jobbigt att "bussa" tre ungar till tre olika aktiviteter när de blir större. Vilket de blir väldigt fort.
    This is my life and I don't care
  • Dixie

jag skulle säga att det är modigt att ge sig iväg på resa med 3 så små barn själv....... och svårt att genomföra praktiskt - tex vad gör du om en behöver gå på toaletten, du kan ju inte ta med alla in på tågtoaletten, samtidigt som du inte kan lämna någon kvar....... 

kan inte din man resa med er, sedan åka hem för att jobba och därefter komma och hämta er? 

Svar på tråden Resa själv med tre småbarn?