• Anonym (Qwerty)

Ni som fått hjälp med boende av socialtjänsten

Ni som har fått boende av socialtjänsten. Vad har ni sagt? Hur lång tid tog det? Vad har dom för krav?

Jag är i akutbesök av boende. Jag är 26 år och har ett barn på 4 månader. Min boendesituation just nu är totalt ohållbar och jag bara måste bort härifrån innan det är försent. Men då jag har ett missbruk bakom mig så är jag LIVRÄDD för att dom ska ta mitt barn ifrån mig om jag går dit och ber om hjälp. Jag har haft stödlägenheter förut via socialen men då var det liksom att jag var placerad på ett hvb-hem som i sin tur hade lägenheter. Så det var ju mer behandling. Men vad ska jag säga nu för att få hjälp? Jag har föräldrapenning och har ju ett tak över huvudet. Känns inte som dom kommer prioritera mig särskilt mycket, men det är ju helt omöjligt att få tag på en andrahands lägenhet med min inkomst. Inte verkar det vara lättare i andra städer heller...

Ska jag kanske säga att jag skulle vilja bo på något sådant hvb-hem igen så är jag så rädd att dom kommer ta det som att jag inte kan ta hand om mitt barn. Suck, hatar mitt liv just nu....

• Svar på tråden Ni som fått hjälp med boende av socialtjänsten
  • Anonym (jag fick hjälp)

Det beror självklart på vilken situation man är i och varför man har hamnat där.

Socialen finns där för att hjälpa till i svåra situationer. Prata med dem. Du behöver ju inte uppge ditt namn om du bara ringer och frågar.

Jag flyttar själv till en lägenhet på "socialt kontrakt" inom kort och jag har fler än ett barn.

Skriver mer sen men du ska inte lyssna så mycket på människor som har noll koll. Folk dömer jävligt fort här inne.

Googla på "socialt kontrakt" så får du fram en hel del nyttig information.

• Anonym (Sara)

Gällande hvb-placering så kan man bara ansöka om det om man har ett pågående missbruk. Annars är det öppna bostadsmarknaden som gäller.

• Anonym (123)

Hej! Först o främst, skit i alla de innan som skrivit. De har nog aldrig varit i en utsatt position själva, därav allt dömande.

Vilken stad bor du i?

Jag bor i västerås o har nyligen (för 6 månader sen) fått hjälp av soc att få en egen lägenhet. 1 handskontrakt.

Kravet va att jag försökt med allt jag kunnat själv för att hitta bostad själv. Har skuld hos kronis. Att jag tog tag i mina skulder. Har nu inlett skuldsanering. Samt bearbetade tidigare problem så jag inte hamna i skuld igen Bla.

Har barn (vilket va anledningen till att de hjälpte mig me eget boende)

från att jag sökte hjälpen tills jag fick lägenhet tog de ca 9 mån. 3 månader utredningstid inkluderat.

Du skrev att du e rädd att soc tar ditt barn för att du hade missbruks problem tidigare? Om du inte har problem längre o e ren nu så finns de där för att hjälpa dig. tror inte de kommer ta barnet ifrån dig bara för att du vill förbättra eran boende situation.

hoppas du fick några svar på dina frågor.

kontakta mig gärna om du vill prata mer.

Jag vet hur de känns o gå igenom den här skiten. Va bostadslös i 2 år med mitt barn. Bodde inneboende hos olika vänner o familj. 2 värsta åren i mitt liv. Men soc hjälpte verkligen mig.

du förlorar inget på att prova iallafall.

Lycka till!

Anonym (Sara) skrev 2016-01-03 22:59:27 följande:
     Annars är det öppna bostadsmarknaden som gäller.

Det där är bara delvis sant. För folk med en relativt vårdad bostadssituation utan psykiska och fysiska problem så kan man generalisera på det där sättet.

• Anonym (jj)

Jag blev beviljad egen lägenhet när jag var 17 pga situationen hemma. Jag var rädd för

att brinna inne. Min mamma är missbrukare. fick lägenhet så jag kunde fokusera på mina studier. Att få egen lägenhet var det bästa som kunde hända mig.

• Isabelle95

Ursäkta. Insåg nu att det jag skrivit kan låta väldigt fel. Vad jag menade var att, trots att du har en giltig anledning så kanske inte soc anser det. Jag vet hur det var för min syster när hon letade bostad pga problem med hennes dåvarande pojkvän. Hon har två barn, och soc ansåg att hon inte kunde få egen lägenhet då hon kunde bo hos oss (mamma och pappa) trots det faktum att de inte hade eget rum utan var tvungna att dela(och trängas) med mina föräldrar och lillasyster. Både min äldre syster och hennes barn.

Min kompis som sagt fick dock beviljat bostadsbidrag efter att hon hittat en lägenhet utan större anledning till varför.

Det här med vilka som får och inte får kankse beror på vart man är skriven, min syster är skriven hos soc i en småstad och min kompis är skriven i en större stad. Jag har hört att det kan vara väldigt olika Men jag vet inte riktigt.

Som sagt, Ursäkta om det jag skrev lät fel, menade inte att låta dömande, ville bara hjälpa.

Hoppas allt löser sig för dig!

Det beror inte bara på vart man bor utan personliga omständigheter också. Jag har inga föräldrar att flytta med till med mina ungar.

• Kerubmamman
    Anonym (jag fick hjälp) skrev 2016-01-03 23:59:19 följande:
    Det beror inte bara på vart man bor utan personliga omständigheter också. Jag har inga föräldrar att flytta med till med mina ungar.
    Det har du rätt i. Det var mer information till de som utgick ifrån deras hemmakommuners förutsättningar gäller över hela riket. 

Kommunernas lägenhetsbestånd varierar sannolikt från 0 till oändligheten i riket. Sedan ska en bedömning, av den sökandes livssituation samt möjlighet att på egen hand få ett hyreskontrakt, göras också. osv
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (anhörig)

En jag känner har fått förtur i bostadskön, det tog 9 månader för honom att få en lägenhet EFTER att förturen var beviljad. Handläggningstiden och väntetiden var runt ett halvår, så 15 månader ungefär. Under tiden bodde han på olika flyktingboenden.

Han hade ansökt om förtur två gånger men blivit nekad, då är han utvecklingsstörd och bodde med sin alkoholiserade pappa som misshandlade honom. De hade inget vatten, ingen el och ingen fungerade toalätt och huset var svårt mögelskadat. Då nekades han alltså.

Jag har mycket svårt att tro att du blir beviljad, men söka kan man alltid göra.

För mig tog det nog ett antal månader från beslut till att något blev ledigt

och då var jag prioriterad och först i soc egna lilla kö

• Anonym (Qwerty)
    Anonym (jag fick hjälp) skrev 2016-01-04 02:26:02 följande:

och då var jag prioriterad och först i soc egna lilla kö

Hej!

Tack för dina svar. Vad sa du till socialen när du tog kontakt med dom? Ifrågasatte dom din lämplighet som mor (blev det utredning eller dyl.)

Funderar på att gå dit och be om hjälp för även om jag är drogfri så känner jag att jag behöver stöd i att komma tillbaka till det normala livet med allt vad det innebär. Men är så rädd! Vilken stad bor du i? Hur ofta måste du gå på möte/ha kontakt med dom?
  • Rabel

Hej jag undrar hur är det med din situation just nu? Har du fått hjälp av soc??

• Anonym (I)

Varför kan du inte bo där du bor?

Svar på tråden Ni som fått hjälp med boende av socialtjänsten