TreSolrosor skrev 2016-01-03 22:29:21 följande:
Detta står på FK:s hemsida och är även infon jag fått många ggr från dem: "Kan jag ta ut föräldrapenning för helger eller andra dagar jag inte skulle ha arbetat? - Ja, på lägstanivå. Du kan ta ut föräldrapenning på lägstanivå även om du inte skulle ha arbetat den dagen, till exempel helger eller om du brukar vara ledig någon annan dag i veckan. Men du kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester. Ja i vissa fall på sjukpenningnivå. Om du har en arbetsfri period på minst fem dagar så går det bra att ta föräldrapenning för dessa dagar. Om den arbetsfria perioden är 1-4 dagar kan du bara ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå om du också tar ut föräldrapenning i samma omfattning dagen direkt före eller direkt efter de arbetsfria dagarna." Eftersom man studerande har en arbetsfri period på minst 5 dagar (man är ju arbetsfri hela tiden, samma gäller arbetssökande), så får man ta fp alla dagar man vill (som man tar hand om barnet såklart).
Det som gällde på min tid (5-10 år sedan) var att (distans)studenter som hade "rumslig kontakt" med sitt barn kunde ta ut fp samt fullt csn. (Men tänk på inkomsttaket hos csn)
Arbetssökande som stämplar kan ta ut fp, men då måste de även uppge det på kassakorten så man får inte dubbel ersättning.
Studier och arbetssökande ses som arbete, tänk på vad som krävs för att skydda sgi.n.