• AnnaB90

Föräldrapenning och student?

Har sett liknande trådar men de har inte helt gett mig de svar jag söker, så jag hoppas att här finns någon som har koll och har lust att svara :)

Fråga är: Om man studerar på heltid (YH med schemalagda skoldagar mån-fre) och tar ut både bidrag och lånedelen av CSN, har man då rätt att ta ut föräldrapenning under helgerna?

• Svar på tråden Föräldrapenning och student?
  • AnnaB90
    TreSolrosor skrev 2016-01-03 20:35:30 följande:

Om man inte arbetar, tex är studerande på heltid eller arbetssökande heltid, så får man ta fp enbart på helgen, även s-dagar.

Arbetar man så stämmer det att man måste ta fp en dag i anslutning till normalt lediga dagar om man vill ta på s-nivå (ex arbetar man mån-fre så måste man ta fp fre eller mån för att kunna ta lör-sön).

Tack! Så du menar att studerar man heltid så kan man ta ut föräldrapenning på SGI-nivå lördag och söndag? :) Låter ju bra i så fall! Har du fått infon från försäkringskassan?
  • AnnaB90
    Josefine1991 skrev 2016-01-03 18:10:50 följande:

Hejsan. Detta vet jag! Min sambo tar ut föräldraledigt lördag o söndag. Men måste då ta fredag eller måndag i samband för att få de på SGI så han har även fredag. så det går inte att bara ta helgen. Om man får ta lägstanivå kan jag däremot inte svara på :-/

Tack för svaret! Okej, hm jag blir lite förvirrad för Tresolrosor verkar säga något annat om jag inte har missuppfattat det hela :)
    Menar du att din sambo som pluggar heltid måste ta ut fredag, lördag och söndag eller lördag, söndag och måndag för att få fp på sgi-nivå? Tar han alla tre dagarna då?
  • TreSolrosor

Detta står på FK:s hemsida och är även infon jag fått många ggr från dem:

"Kan jag ta ut föräldrapenning för helger eller andra dagar jag inte skulle ha arbetat?
    -
    Ja, på lägstanivå.
    Du kan ta ut föräldrapenning på lägstanivå även om du inte skulle ha arbetat den dagen, till exempel helger eller om du brukar vara ledig någon annan dag i veckan. Men du kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester.

Ja i vissa fall på sjukpenningnivå.
    Om du har en arbetsfri period på minst fem dagar så går det bra att ta föräldrapenning för dessa dagar. Om den arbetsfria perioden är 1-4 dagar kan du bara ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå om du också tar ut föräldrapenning i samma omfattning dagen direkt före eller direkt efter de arbetsfria dagarna."

Eftersom man studerande har en arbetsfri period på minst 5 dagar (man är ju arbetsfri hela tiden, samma gäller arbetssökande), så får man ta fp alla dagar man vill (som man tar hand om barnet såklart).

• Tyrfing
    TreSolrosor skrev 2016-01-03 22:29:21 följande:
    Detta står på FK:s hemsida och är även infon jag fått många ggr från dem: "Kan jag ta ut föräldrapenning för helger eller andra dagar jag inte skulle ha arbetat? - Ja, på lägstanivå. Du kan ta ut föräldrapenning på lägstanivå även om du inte skulle ha arbetat den dagen, till exempel helger eller om du brukar vara ledig någon annan dag i veckan. Men du kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester. Ja i vissa fall på sjukpenningnivå. Om du har en arbetsfri period på minst fem dagar så går det bra att ta föräldrapenning för dessa dagar. Om den arbetsfria perioden är 1-4 dagar kan du bara ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå om du också tar ut föräldrapenning i samma omfattning dagen direkt före eller direkt efter de arbetsfria dagarna." Eftersom man studerande har en arbetsfri period på minst 5 dagar (man är ju arbetsfri hela tiden, samma gäller arbetssökande), så får man ta fp alla dagar man vill (som man tar hand om barnet såklart).
    Det som gällde på min tid (5-10 år sedan) var att (distans)studenter som hade "rumslig kontakt" med sitt barn kunde ta ut fp samt fullt csn. (Men tänk på inkomsttaket hos csn)

Arbetssökande som stämplar kan ta ut fp, men då måste de även uppge det på kassakorten så man får inte dubbel ersättning. 

Studier och arbetssökande ses som arbete, tänk på vad som krävs för att skydda sgi.n.
  • AnnaB90
    TreSolrosor skrev 2016-01-03 22:29:21 följande:

Detta står på FK:s hemsida och är även infon jag fått många ggr från dem:

"Kan jag ta ut föräldrapenning för helger eller andra dagar jag inte skulle ha arbetat?
    -
    Ja, på lägstanivå.
    Du kan ta ut föräldrapenning på lägstanivå även om du inte skulle ha arbetat den dagen, till exempel helger eller om du brukar vara ledig någon annan dag i veckan. Men du kan inte ta ut föräldrapenning samtidigt som du har semester.

Ja i vissa fall på sjukpenningnivå.
    Om du har en arbetsfri period på minst fem dagar så går det bra att ta föräldrapenning för dessa dagar. Om den arbetsfria perioden är 1-4 dagar kan du bara ta ut föräldrapenning på sjukpenningnivå om du också tar ut föräldrapenning i samma omfattning dagen direkt före eller direkt efter de arbetsfria dagarna."

Eftersom man studerande har en arbetsfri period på minst 5 dagar (man är ju arbetsfri hela tiden, samma gäller arbetssökande), så får man ta fp alla dagar man vill (som man tar hand om barnet såklart).

Tack då förstår jag! Så studerar man så räknas det som att man är "arbetsfri" enligt den infon du har fått? :)
  • TreSolrosor
    AnnaB90 skrev 2016-01-04 15:53:13 följande:
    Tack då förstår jag! Så studerar man så räknas det som att man är "arbetsfri" enligt den infon du har fått? :)
    Precis :)
  • Tyrfing
    AnnaB90 skrev 2016-01-04 15:53:13 följande:

Dubbelkolla med försäkringskassan så du inte åker dit på bidragsfusk.
  • AnnaB90
    Tyrfing skrev 2016-01-04 17:15:59 följande:

Dubbelkolla med försäkringskassan så du inte åker dit på bidragsfusk.
    Ja absolut, det är alltid bäst! Men tycker det är bra att höra andras erfarenheter först :)
  • Tyrfing
    AnnaB90 skrev 2016-01-04 17:27:17 följande:
    Ja absolut, det är alltid bäst! Men tycker det är bra att höra andras erfarenheter först :)

Som jag skrev tidigare så har jag och TreSolrosor olika erfarenhet. Min erfarenhet är att studier räknas som arbete, men att man kan ta ut fp om man har rumslig kontakt med barnet.
  • TreSolrosor
    Tyrfing skrev 2016-01-04 17:36:21 följande:

Som jag skrev tidigare så har jag och TreSolrosor olika erfarenhet. Min erfarenhet är att studier räknas som arbete, men att man kan ta ut fp om man har rumslig kontakt med barnet.
    Jag tror vi pratar om olika situationer också :) Ts fråga var om man kan ta ut fp på helgen om man studerar och svaret är ja (om man är med barnet självfallet).

Det du skriver om är också riktigt och handlar om man får ta ut fp samtidigt som man studerar och det kan man om man samtidigt som studierna vårdar barnet :) i det avseendet räknas studier som arbete eftersom man i regel inte kan ta hand om barn samtidigt som man studerar heltid (möjligtvis vid distans-studier)
  • Tyrfing
    TreSolrosor skrev 2016-01-04 19:01:07 följande:
    Jag tror vi pratar om olika situationer också :) Ts fråga var om man kan ta ut fp på helgen om man studerar och svaret är ja (om man är med barnet självfallet). Det du skriver om är också riktigt och handlar om man får ta ut fp samtidigt som man studerar och det kan man om man samtidigt som studierna vårdar barnet :) i det avseendet räknas studier som arbete eftersom man i regel inte kan ta hand om barn samtidigt som man studerar heltid (möjligtvis vid distans-studier)
    Nja. Jag har förvisso tagit upp studier under arbetsveckan. Men jag har även sagt att min erfarenhet är att studier och arbetssökande likställs med arbete. 
  • Tyrfing
    Tyrfing skrev 2016-01-04 19:10:40 följande:
    Nja. Jag har förvisso tagit upp studier under arbetsveckan. Men jag har även sagt att min erfarenhet är att studier och arbetssökande likställs med arbete. 
    Hjälp, jag har visst inte vaknat ännu. Skäms FP under arbetsveckan ska det ju vara. 
  • TreSolrosor
    Tyrfing skrev 2016-01-04 19:17:27 följande:
    Hjälp, jag har visst inte vaknat ännu. Skäms FP under arbetsveckan ska det ju vara. 
    Stämmer att det likställs med arbete i många avseenden såsom skydd av SGI m.m. Men i avseendet att man får ta s-dagar under arbetsfri period om minst fem dagar så ses studier som att man är arbetsfri :)
Svar på tråden Föräldrapenning och student?