• Skrollan16

Föräldrarpenning

Hej

En fråga om fp. Jag jobbar 75 idag men har 100 i botten. Jag har inte använt dagar för att fylla ut till heltid. Kan man helt plötsligt börja göra det? Mitt barn är fött 2011 hur många sjukpenning grundande dagar måste jag ta ut innan jag får ta de på lägsta nivå? Är julledig o tar fp kan jag ta 7 dagar k veckan eller är det 5som gäller? Tänkte ta sommarledigt o undrar om de har lättare att neka om man tagit fp innan på året? Hur stor chans är det att man blir nekad?

• Svar på tråden Föräldrarpenning
  • TreSolrosor

Du kan börja fylla ut till heltid, dvs ta fp de dagar eller del av dagen du inte jobbar. Du får dock inte tillbaka din SGI på heltid som förmodligen ligger på 75% eftersom du inte fyllt ut med fp tidigare.

Du kan ta fp 7 dagar i veckan om du inte arbetar. Du måste först ta ut 180 s-dagar innan du kan ta lägstadagar.

Enligt föräldraledighetslagen är det ett visst antal perioder per år arbetsgivaren behöver godkänna föräldraledighet, tror det är tre eller fyra perioder. Så har du redan varit föräldraledig från jobbet fyra gånger på våren så kan de neka under sommaren. Kolla vad din arbetsgivare säger, för FKs del får du ansöka hur många ggr du vill.

Hoppas du fått lite klarhet :)

Svar på tråden Föräldrarpenning