Cyanea skrev 2016-01-04 17:49:10 följande:
Jättetråkigt med missfall, jag beklagar.
I regel får man inte missfall på grund av hur man mår psykiskt. En "normal" depression är generellt sett inte ett hinder för att bli gravid eller att lyckas behålla en graviditet, det är oftast en skröna. Sen beror det självklart på hur allvarligt det var. Det som kan påverka graviditeter genom att leda till missfall är t.ex. plötsliga dödsfall inom familjen eller något annat stort trauma, inte vanliga depressioner, stress eller liknande. Långvarig stress som t.ex. utbrändhet kan göra att ägglossning uteblir, vilket då gör det omöjligt att bli gravid tills ägglossningen kommer igång igen.
Missfall beror i ca 99,9% av fallen på att det var något fel på embryot. Så tidigt i graviditeten måste varje enskild celldelning bli perfekt, annars klarar det sig inte. Finns det minsta lilla avvikelse på kromosomer (utom det som ger Turners- eller Downs syndrom) klarar det sig oftast inte heller, och det är mycket som ska klaffa.
Tyvärr finns inga bra "mirakelkurer" för att bli gravid, åtminstone inga för hemmabruk. Det finns diverse naturläkemedel som sägs ha god effekt, men läser man den forskning som finns inom området kan man se att de lika gärna kan ge motsatt effekt, alltså försämrad fertilitet. Kudde under rumpan och benen i vädret är också en skröna. Eventuellt kan det hjälpa att ha sex varannan till var tredje dag istället för dagligen, men det hjälper sannolikt bara om det är lite för få spermier. Har han normal spermakvalitet ska inte det heller spela så stor roll.
Du kan inte påverka din fertilitet med dina tankar. Man kan må ganska ordentligt dåligt psykiskt utan att det påverkar chansen att bli med barn, så lägg inte det ansvaret på dig själv.
Hur länge har ni försökt? De flesta landsting kan göra en fertilitetsutredning om man försökt aktivt i mer än ett år.
Jag rekommenderar dig dock att ta all hjälp du kan få med ditt mående. Det är bättre för er som familj om du mår så bra du kan och det kan bli en tuff period. Blir du gravid kommer hormonerna att leva rövare och för många blir det ännu tuffare psykiskt än det varit innan. Skulle ni behöva hjälp att bli med barn är det inte heller en så enkel resa, och då är det bra att må så bra man bara kan innan den prövningen drar igång.
Mitt råd i korta drag är alltså: ta hand om dig själv så mycket du bara kan och skuldbelägg dig inte för att det inte funkar. Det finns inte mycket du kan göra för att lyckas snabbare, utan det kan ta tid. Tids nog kommer det förhoppningsvis funka, men du måste hålla psykiskt fram till dess (och även efter, då du kommer ha ett litet barn att ansvara för).
Stort lycka till!
Hej!
Ja det är det verkligen, oavsett hur tidigt det är i graviditeten är det ändå super jobbigt..
Min deprition va ingen vanlig, men ingen familjemedlem dog. Allvarliga saker hände men ja..
Jag tror det där med ägglossningen kan sitta i just nu. Vissa dagar när jag mår bra och tar det lungt så kan jag känna när jag får ägglossning för det gör lite små ont, men vissa månader känner jag inte av det och det är när jag är som mest stressad och orolig av mig.
Jo, det där med hemma-kurer på att lätt bli gravid har jag förstått att det är en skröna nu när jag läst igenom lite trådar och så,
Men har läst att akupunktur kan hjälpa lite på travet för att få en normalare menstruation då min nu endast ligger mellan 3 till 5 dagar, lite mycket info kanske men haha..
Vi har försökt i några månader till o från i ett år, någon månad har vi inte sexat så jätte mycket så då har vi inte direkt försökt.
Men så till o från i ett års tid.
Tack för ditt svar, helt underbart. Blir varm om hjärtat och tårögd! <3