• Styvmamman123

Underhåll 10 åring, hur mycket ska vi betala?

Hej!

Min sambo har en 10-årig som som mestadels bor hos sin mamma.

Mamman får hela barnbidraget och bostadsbidraget för barnet. Hur mycket betalar ni i underhåll och vad är skäligt för pappan att betala?

Tacksam för svar.

• Svar på tråden Underhåll 10 åring, hur mycket ska vi betala?
  • Nenne666

Om barnet bor hos sin mamma på heltid och er varannan helg så ska pappan betala fullt underhåll.

• Styvmamman123

Hur mycket är det?
    /Ts

• fantasy06

Går man efter försäkringskassans underhållsstöd är summan 1573kr per månad.

• FusionStrawberry

1573:- är standard. Det ska mamman ha. Men om ert hushåll inte har råd att betala mamman det totala underhållet på 1573:-, så kan FK gå in och betala mellanskillnaden.

Om ert hushåll däremot har hög ekonomisk standard, så kan mamman stämma för högre underhåll.

Jag gjorde så, och får 4555:- i underhåll av mitt barns pappa.

• Styvmamman123

Oj det låter galet mycket, vi räknade på att barnet kostar ca 3.000kr i månaden och har betalat 1500kr, vi är inte höginkomsttagare. Hur mycket tjänar ditt barns pappa?

• FusionStrawberry
    Styvmamman123 skrev 2016-01-04 13:44:01 följande:

Oj det låter galet mycket, vi räknade på att barnet kostar ca 3.000kr i månaden och har betalat 1500kr, vi är inte höginkomsttagare. Hur mycket tjänar ditt barns pappa?

Ja, det är mycket. Bra mycket mer än vad barnet kostar (har fått denna summa sedan barnet var 1,5 år). Rätten menade dock på att barnet ska ha möjlighet till samma standard som barnet hade haft om barnet bodde hos pappan.

Jag vet inte exakt vad han tjänar (exakta beloppet har jag bland alla papper, men jag orkar inte kolla det nu), men han tjänar bra och summan (4555) var det inte jag som kom fram till. Så det är helt legitimt.
  • Styvmamman123

Okej, tack för ditt svar Glad / Ts

• Velmaja

1573 kronor. Har ni inte råd kan försäkringskassan gå in och betala mellanskillnaden.

• FusionStrawberry

Får man vara extremt nyfiken och fråga varför du undrar hur mycket ni ska betala?

Summan 1573:- är ny. Tidigare har det varit 1273:-, men har ändrats ganska nyligen.

• Styvmamman123

Tidigare har barnet bott varannan vecka så underhåll har inte varit aktuellt men nu av flera olika anledningar vill han mest vara hos sin mamma. Att försöka räka ut underhållet är en djungel så ville kolla lite överlag hur mycket andra föräldrar betalade. Om mamman fick bestämma skulle hela pappans lön gå till henne Flört

• Filiplopp

Min son är 10. Har honom på heltid. Får underhållsbidrag genom försäkringskassan( pappan får räkning). Får också barnbidrag. Har inget bostadsbidrag. Men självklart behöver man bo större med barn än utan. Jag lovar att jag betalar mer än det som pappan bidrar med. Men så tar jag väl hand om min son. Det är en massa utgifter när man har barn. Tycker du ts låter väldigt snål. Och varför kallar du dig styvmamma? Barnet är ju aldrig hos er. Pengarna går till barnet. Och inte till mamman som du verkar tro.

• Styvmamman123

Varför tycker du jag låter snål? Försöker ta reda på hur mycket som är skäligt att betala eftersom vi inte tidigare vart i denna situation, barnet är mest hos sin mamma men hos oss ibland också.  Jätte konstigt att du hänger upp dig på vad mitt alias är.....

• FusionStrawberry
    Styvmamman123 skrev 2016-01-04 14:09:47 följande:

Tidigare har barnet bott varannan vecka så underhåll har inte varit aktuellt men nu av flera olika anledningar vill han mest vara hos sin mamma. Att försöka räka ut underhållet är en djungel så ville kolla lite överlag hur mycket andra föräldrar betalade. Om mamman fick bestämma skulle hela pappans lön gå till henne

Okej, ja, men ni ska betala 1573:- i månaden. Det är standard. Gör ni inte det direkt till mamman, så kan man ta det via FK och då får pappan en räkning på 1573:- i månaden.

Har hon barnet alla dagar utom VH, så ska hon givetvis ha hela barnbidraget.

Vad gäller bostadsbidrag, så baseras det beloppet på hennes inkomst samt vilka omkostnader hon har för sitt boende, samt hur många barn hon har hemmavarande.
  • Styvmamman123

Okej, tack för svaret strawberryfusion. Barnbidraget menade jag självklart aldrig att mamman inte skulle få Glad

• mammalovis

Min sambo har sin dotter vh. Han betalar 1573 kr via försäkringskassan. Sedan dealar han och mamman hälften var med glasögon, vinterjacka, skor, instrumenthyra och andra större saker. Här har hon ca 4-5 ombyten då han är dålig på att ta tag i tvätten. Visst skulle jag kunna skött det med, men då skulle han bara ha ansvar för matlagning och skjutsning medan jag sköter allt med kläder och leksaker till de 3 andra barnen i hushållet. När hon önskar sig större saker som mobil, dator mm får hon spara veckopengen och presentpengar och ibland skjuter föräldrarna till det som fattas.

• mammalovis

I vårt fall har mamman haft svårt att förstå att pengarna ska räcka till även vid större inköp, då hon inte gör åt hela summan varje månad.  I praktiken gör hon väl det då hon är föräldraledig med tredje syskonet  snart med annan pappa och inte har jobbat på över 2,5 år så dotterns underhåll har väl behövts för att hon ska gå runt gissar jag. Så har hon handlat kläder för säg 2000 kr en månad har hon velat ha mer ... då de forna 1273 kr inte täckt det ...

• Brumma

Tanken är att man skall komma överens själva i första hand. Faktiskt titta på vad barnet kostar och utgå därifrån och hitta ett underhållsbidrag som båda parter är nöjda med.

Försäkringskassan har en bra hjälp där man fyller i vad barnet faktiskt kostar och drar bort barnbidraget. Sedan fyller varje förälder i sitt överskott och uträknade ger en summa baserat på barnets faktiska kostnad samt föräldrarnas betalningsförmåga.

Detta krävs att man är överens.

Vet man inte barnets kostnader riktigt så kan man använda sig av konsumentverkets tabeller på vad barn kostar i olika åldrar. Man behöver ju även räkna om detta med jämna mellanrum

Om man INTE är överens är det som sagt försäkringskassans underhållsstöd som gäller.

Det är numera 1573 och försäkringskassan tittar på den betalningsskyldigas betalningsförmåga. De tittar på inkomsten två år tillbaka i tiden. Om de inte anser att man kan betala hela summan fyller de ut så boendeföräldern ändå alltid får de 1573:-

Umgängesföräldern får göra avdrag på underhållet om barnet sover där fem dygn i sträck eller minst sex dygn på en kalendermånad. Avdraget är 1/40 av underhållet per dygn.

Sista alternativet (om ni inte är överens och om mamman av ngn anledning anser att barnet kostar mer än vad normalkostnaden för ett barn är - eller om pappan har väldigt hög inkomst, är att mamman stämmer på underhåll.

Svar på tråden Underhåll 10 åring, hur mycket ska vi betala?