• afiod

Hon lämnar mig och flyttar med våran 2 åring

Jag har sedan många år tillbaks levt i en djup depression och med en något mildare typ av shizofreni. För ett år sedan var jag otrogen och min sambo gav då upp hoppet totalt.

Nu ett år senare börjar separationen närma sig med stormsteg. Vi har försökt på många olika sätt men hon känner att oavsett vad känner hon annorlunda emot mig och tror inte på något sätt att det går att lösa. En stor anledning till att det tagit så lång tid är att det är svårt att hitta lägenhet där vi bor samt att jag försökte tag mitt liv med en överdos vilket skrämde henna till att stanna med mig längre (inte vad jag försökte uppnå, det var ett faktiskt försök och inte ett skrik på hjälp).

Det som skrämmer mig mest just nu är att hon inom ett halvår är klar med sina studier och planerar då att flytta till en stad där hon kan fortsätta sina studer, vilket innebär minst 4 timmars resa en väg för att jag skall kunna träffa min dotter.

Vi pratar mycket och är i stora drag inte osams, jag förstår att hon måste lämna mig och gör allt jag kan för att hon skall förstå att jag respekterar hennes beslut, men att jag samtidigt inte vet hur jag skall klara av att leva med konsekvenserna av mitt handlande.

Min dotter är det första och enda som någonsin fått mig att känna mening, och jag vill hålla mig vid liv för att kunna ha en relation med henne. Samtidigt vet jag inte hur jag skall klara av tiden vi är ifrån varandra, då jag redan nu är i ett väldigt dåligt tillstånd mentalt.

• Svar på tråden Hon lämnar mig och flyttar med våran 2 åring
  • AnnaZL

Har ni gemensam vårdnad kan hon inte flytta hur långt bortsom helst utan ditt medgivande. Men, om du mår så dåligt att du försöker ta livet av dig ska du absolut inte ta hand om ditt barn ensam. Jobba på att bli frisk så att du kan ta ordentlig hand om dig själv först, sedan kan du vara en bra förälder till barnet.

Var glad att dina handlingar inte haft konsekvenser som allvarligt kunnat skada ditt barn!

• afiod

Vi har gemensam vårdnad men är inte intresserad av att neka henne möjligheten att tag sig vidare i livet.

Att min dotter är med mig trotts att jag mår så dåligt är inte ett problem då jag aldrig skulle göra något för att sätta henne i fara.

Sedan har jag tyvärr inte mycket möjlighet att jobba på att bli frisk då det inte är något jag kan göra själv. Den hjälpen jag får från sjukvården har varit skrattretande, och nu när dom flyttar är jag rädd att dit jag lyckats tag mig i form av bättre mående kommer försvinna helt.

Mina handlingar hade inte på något sätt kunnat fysiskt skada mitt barn. Men tyvärr kan man inte leva med vad som helst. Även om det är för henne.

• BCH52

Är det möjligt för dig att också flytta när ditt barns mamma flyttar. Kan det kanske till och med innebära bättre möjligheter för dig att få rätt vård.

• afiod

Det har jag faktiskt inte tänkt på så mycket.. Skall tag och göra det.

Tyvärr bor nästan hela min familj inom 10 mil från där vi bor nu, och en stor del av hennes familj.

Svar på tråden Hon lämnar mig och flyttar med våran 2 åring