• Mamma55

Litet hål mellan skinkorna

Min dotter som är nio år har ett medfött litet hål, en hål/grop mellan skinkorna. Ungefär i mitten sett mellan analöppningen och slutet mellan skinkorna..

Hon har aldrig haft besvär. Men nu kom det lite lite blod. Vet ej om det är exakt därifrån. Vad kan det vara?

• Svar på tråden Litet hål mellan skinkorna
  • Mamma55

Tycker du att man ska uppsöka läkare. Dom har kollat på den på barnavårdscentralen och har sagt att det inte är något konstigt.. Men så var hon bebis..,

• Flickan och kråkan

Om det är som en grop/hål just i skåran mellan skinkorna (vid svanskotan ungefär) så kan det ju vara en liten kvarleva från något som höll på att bli en missbildning. Min mellanson har det. Vet att bvc tittade på det när min son var bebis och sa det. När jag googlade nu, har inte funderat över det sedan dess (han är 6 nu), så hittar jag att det är en mycket lindrig form av ryggmärgsbråck egentligen. Något som cirka 5-10% av alla har och som vanligtvis inte innebär någonting alls (framför allt inte när det är mellan skinkorna - man kan tydligen ha det hela vägen upp längst ryggraden). Man ska så klart inte googla, för nu blev jag lite nervös , men det verkar som sagt relativt vanligt och båda våra barn har ju haft bvc-personal som tittat på det när de var riktigt små .

Längst ner på sidan - spina biffida occulta
    www.rbu.se/diagnos/ryggmargsbrack

• Jenita659

Så har båda mina barn det, dottern på 9 år har en lite större grop än 5 åringen. Aldrig haft besvär men lite klurigt att hålla rent när de var bebisar.

Svar på tråden Litet hål mellan skinkorna