• Klea

Skäms ni när ni går i en affär utan att handla?

En nära bekant tycker det är sjukt pinsamt (vet inte varför) att gå in i en affär utan att handla något, värre ju mindre affären är eller typ mataffärer där man får tränga sig förbi folk i kön för att man var in och inte hittade det man sökte.

Är det någon fler som känner så? Kanske finns nån förklaring till känslan.

Rädd att antas för snatteri? Skäms man för att man tagit upp butikens / personalens tid och de inte fick köpa något?

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skäms ni när ni går i en affär utan att handla?
  • london

Sådär känner jag om jag behöver stanna på en mack och använda toaletten! Även om jag tankat och betalat med kort så köper jag alltid något. Men det är nog lite annorlunda, då jag faktiskt använder deras KUNDtoalett. Känns liksom dumt att inte vara kund då.

• Anonym (*)
    london skrev 2016-01-05 18:57:17 följande:

Sådär känner jag om jag behöver stanna på en mack och använda toaletten! Även om jag tankat och betalat med kort så köper jag alltid något. Men det är nog lite annorlunda, då jag faktiskt använder deras KUNDtoalett. Känns liksom dumt att inte vara kund då.

Så du är inte kund om du "bara" tankar?

Konstig inställning, tycker jag.
  • london
    Anonym (*) skrev 2016-01-05 19:11:23 följande:
    Så du är inte kund om du "bara" tankar?

Konstig inställning, tycker jag.
    Jo, såklart jag är kund när jag tankar. Jag skrev ju att jag ÄVEN när jag tankat köper något. Jag känner mig som en toautnyttjare annars och vet inte om dom sett mig tanka eller inte.
  • Grande Rock
    london skrev 2016-01-05 18:57:17 följande:

Om du behöver gå på muggen kan du lika gärna betala bränslet i kassan, då är det uppenbart för personalen att du är kund.
    Born to lose, live to win!
  • london
    Grande Rock skrev 2016-01-05 20:04:42 följande:
    Om du behöver gå på muggen kan du lika gärna betala bränslet i kassan, då är det uppenbart för personalen att du är kund.
    Haha ja, det stämmer. Men det är liksom inget jag ser som ett problem egentligen. Jag KAN strunta i att handla men gör det nästintill alltid. Nu är det dock inte så ofta jag springer in på macken och går på toaletten.
  • gubbens gumma

Ja, speciellt i mataffärer. Man känner sig uttittad när man går genom kassan utan att ha köpt något. Känns som de tror att man har snott nåt o försöker smita ut.....????

• Stårschan

Jag skäms om jag går in utan att handla i en liten butik där det inte är några andra än butikspersonalen. Det som gör att jag skäms är att jag får dåligt samvete för att jag gör personalen besviken. Kanske går affärerna trögt med knackig ekonomi, och så kommer äntligen en kund (jag) och de hoppas få sälja något - och så bara dissar jag butiken och går. Jag vet att jag inte har något krav på mig att handla, men jag känner mig taskig. Har känt så ända sedan jag var liten.

I större butikskedjor känner jag aldrig så.

• sextiotalist
    Grande Rock skrev 2016-01-05 14:20:23 följande:

Om jag går in i en affär utan att handla beror det på att de inte har det jag gick dit för. Det borde snarare vara pinsamt för affärsinnehavaren.

Så resonerar jag också
  • Loriyana

Skäms inte alls. Däremot irriterar jag mig ofta på mataffärer som inte har nån slags utgång för de som inte handlar. Jobbigt att behöva tränga sig förbi folk vid kassorna.

• S c h n a
    Stårschan skrev 2016-01-07 13:24:17 följande:

Jag skäms om jag går in utan att handla i en liten butik där det inte är några andra än butikspersonalen. Det som gör att jag skäms är att jag får dåligt samvete för att jag gör personalen besviken. Kanske går affärerna trögt med knackig ekonomi, och så kommer äntligen en kund (jag) och de hoppas få sälja något - och så bara dissar jag butiken och går. Jag vet att jag inte har något krav på mig att handla, men jag känner mig taskig. Har känt så ända sedan jag var liten.

I större butikskedjor känner jag aldrig så.

Det där kan jag relatera till. Små butiker alla redan på förhand vet kommer gå i konkurs påverkar mig lite faktiskt. När jag går där och kikar på utbudet bestående av 27 sorters cupcake-formar och eller små slitna trälådor med spetshjärtan i, medan den arma individen står i kassan och tittar förväntansfullt på mig. Då lider jag faktiskt lite när jag går ut.

Lider även lite inombords varje gång jag går förbi och ser den arma kraken stå där alldeles ensam och gå back på sin affär, en dag närmare konkurs. Sen kommer dagen då hon har total utförsäljning och alla bara gamar åt sig innan hon tar ner butiksskylten för gott och går hem. Ibland funderar jag på hur det gick sen och hoppas att det inte sved alltför mycket.

Annars, nej.
Svar på tråden Skäms ni när ni går i en affär utan att handla?