Stårschan skrev 2016-01-07 13:24:17 följande:
Jag skäms om jag går in utan att handla i en liten butik där det inte är några andra än butikspersonalen. Det som gör att jag skäms är att jag får dåligt samvete för att jag gör personalen besviken. Kanske går affärerna trögt med knackig ekonomi, och så kommer äntligen en kund (jag) och de hoppas få sälja något - och så bara dissar jag butiken och går. Jag vet att jag inte har något krav på mig att handla, men jag känner mig taskig. Har känt så ända sedan jag var liten.
I större butikskedjor känner jag aldrig så.
Det där kan jag relatera till. Små butiker alla redan på förhand vet kommer gå i konkurs påverkar mig lite faktiskt. När jag går där och kikar på utbudet bestående av 27 sorters cupcake-formar och eller små slitna trälådor med spetshjärtan i, medan den arma individen står i kassan och tittar förväntansfullt på mig. Då lider jag faktiskt lite när jag går ut.
Lider även lite inombords varje gång jag går förbi och ser den arma kraken stå där alldeles ensam och gå back på sin affär, en dag närmare konkurs. Sen kommer dagen då hon har total utförsäljning och alla bara gamar åt sig innan hon tar ner butiksskylten för gott och går hem. Ibland funderar jag på hur det gick sen och hoppas att det inte sved alltför mycket.
Annars, nej.