• Linutis

Vecka 9 eller 12-13??

Hej! Jag är gravid men är nu helt virrig vilken vecka? Har varit vid bm. Min första dag sista mens va 18 oktober. Jag o bm räknade då ut att jag ska vara i 12-13 veckan typ. Jag va lite nojig o frågade efter ett vul. Några veckor senare kom jag ( 3 veckor isch ) vi kollade o hon tyckte de va någe konstigt. Veckorna stämde inte. Hon mätte fostret 4,7 cm!!!??? O sa att jag borde vara i 8-9? What? Alltså vad händer, min sista mensens sista dag va 18 okt!!! Efter där hade jag ÄL runt 1 november då vi sexade till. Hade rosa/blod/ bruna flytningar i en vecka där?!..alltså vad händer? Fick egentligen inget klokt svar hur de kom sig att jag va i den veckan? Har haft molvärkar ändå sen den ÄL. Övrigt såg fostret det lilla bra ut, hjärtat pickade för fullt. Behövde inte oroa mig mer än nödvändigt sa hon. Kan ett foster vara för litet? Får man inte missfall då? Jag har typiska grav symptom. Illamående, ömma bröst, fast illamåendet börjar lugna sig lite. Samma med brösten. Får kväljningar vääääldigt enkelt. Har bara massvis med molvärkar!!!! Varför är veckorna så konstiga här?

• Svar på tråden Vecka 9 eller 12-13??
  • Upptaget

Vad konstigt. 4-5 cm är den runt v 12. Så då borde det väl stämma?
    Undra vad din BM yrande om. När jag var i v 8-9 var fostret bara 1,6 cm.

Googla CRL (mått) förhållande till graviditetsvecka.

• Pimpinellan
    carolinheiner skrev 2016-01-06 01:22:26 följande:
    De är inte helt omöjligt å bli flyttad 3 v.. Ägget fäste senare.. Oroa dig inte. :)
    Ett embryo fäster runt dag 6 efter äl och definitivt inte 3 veckor senare! VUL är ingen exakt vetenskap,kan skilja på apparaten,den som mäter och flera andra aspekter.
  • Moneal

Jag var med om samma, sista mens var 19/8 men fick inte + förens 27/9, ingen mens emellan.

Enligt sista mens skulle jag var i vecka 9 men var bara i vecka 6.

hade fått senare äl troligen, ska på rul nu 20:e I vecka 21 och då får vi se om datumen stämmer :)

mensen och äl kan hoppa över 1 månad eller någon vecka ytan att det är konstigt.

• Fral13

Kan vara så enkelt att din bm räknar veckorna från din senaste mens första dag. och att den som gjorde VUL menar att fostret är 8-9 veckor gammalt. (sedan tillverkningsdagen) Du är med andra ord i vecka 12-13 (som jag) men befruktningen skedde för 8-9 veckor sedan. 

• Cyanea

Jag kanske minns fel, men var det inte du som plussade så sent? I så fall känns det väl helt rimligt. När senaste mensen var är ju inte så relevant alls, det är ju ägglossningen som spelar roll. Ibland blir den försenad, så det kanske är det som hänt nu? 

Måttet känns ju skumt, är du 100 på att du minns rätt? För tre veckor ska de inte kunna ta fel på med VUL. Några dagar, visst, men inte tre hela veckor. 

Jag hade inte oroat mig om jag var som du, om det såg fint ut så finns inget att oroa sig för :) Många blir flyttade bakåt utan att det är något fel alls. 

• Cyanea

Det ser inte ut som ett foster i v. 12-13, de är betydligt mer bebislika då. Jag ser måttet på ditt foto men det är väl inte CRL som står där utan hur "inzoomat" ultraljudet är? 

Så här såg min bebis ut i v. 13+2 (detta är ett IVF-barn så vi vet exakt hur gammal hon var här). 

Så här såg hon ut i v. 7+4. Strecket på bilden är där läkaren mätte embryot. 

I mina ögon ser dateringen korrekt ut från din BM. 

• Phialia90

Jag hade senast mens den 27 juli men min plutt blev till runt 1 september, mensen kan ju vara oregelbunden ibland :p

• DigiC
    Linutis skrev 2016-01-05 23:50:09 följande:

Hej! Jag är gravid men är nu helt virrig vilken vecka? Har varit vid bm. Min första dag sista mens va 18 oktober. Jag o bm räknade då ut att jag ska vara i 12-13 veckan typ. Jag va lite nojig o frågade efter ett vul. Några veckor senare kom jag ( 3 veckor isch ) vi kollade o hon tyckte de va någe konstigt. Veckorna stämde inte. Hon mätte fostret 4,7 cm!!!??? O sa att jag borde vara i 8-9? What? Alltså vad händer, min sista mensens sista dag va 18 okt!!! Efter där hade jag ÄL runt 1 november då vi sexade till. Hade rosa/blod/ bruna flytningar i en vecka där?!..alltså vad händer? Fick egentligen inget klokt svar hur de kom sig att jag va i den veckan? Har haft molvärkar ändå sen den ÄL. Övrigt såg fostret det lilla bra ut, hjärtat pickade för fullt. Behövde inte oroa mig mer än nödvändigt sa hon. Kan ett foster vara för litet? Får man inte missfall då? Jag har typiska grav symptom. Illamående, ömma bröst, fast illamåendet börjar lugna sig lite. Samma med brösten. Får kväljningar vääääldigt enkelt. Har bara massvis med molvärkar!!!! Varför är veckorna så konstiga här?

Säkraste är alltid att ringa sin barnmorska, forum kan få en att oroa sig, eller ta saker för lättan i onödan/fel. Men fram till ca v 20 växer alla foster lika snabbt, därför är ul ett säkrare sätt att sätta graviditetens längd och mer exakt beräknad förlossning.

Du kan ha haft ÄL senare än vanligt, de flygningarna, som va brunstig kanske var en liten menstruation och du hade kanske ÄL någon vecka efter det?

Bara spekulerar, kan ju bero på mycket, men ditt foster växer, hjärtat slog, så oroa dig inte :)

Lycka till!
  • Moneal

[quote=76196408][quote-nick]Linutis skrev 2016-01-06 15:34:00 följande:[/quote-nick][/quote]

sådär såg min ut i vecka 9.

Här är hen i vecka 13

• Linutis
    Cyanea skrev 2016-01-06 15:58:18 följande:

Det ser inte ut som ett foster i v. 12-13, de är betydligt mer bebislika då. Jag ser måttet på ditt foto men det är väl inte CRL som står där utan hur "inzoomat" ultraljudet är? 

Så här såg min bebis ut i v. 13+2 (detta är ett IVF-barn så vi vet exakt hur gammal hon var här). 

Så här såg hon ut i v. 7+4. Strecket på bilden är där läkaren mätte embryot. 

I mina ögon ser dateringen korrekt ut från din BM. 

Det är inzoomat
  • Cyanea
    Linutis skrev 2016-01-06 19:03:26 följande:
    Det är inzoomat
    Ja. Det är det jag skriver, att jag tror att måttet som står är hur inzoomat det är, inte fostrets längd.
  • carolinheiner
    Pimpinellan skrev 2016-01-06 15:00:47 följande:
    Ett embryo fäster runt dag 6 efter äl och definitivt inte 3 veckor senare! VUL är ingen exakt vetenskap,kan skilja på apparaten,den som mäter och flera andra aspekter.
    Om man räknar från mensen första dag? Sen kan man ha senare ägglossning å då fäster ju ägget senare. Har
    Själv blivit flyttad nästan 3 v.
Svar på tråden Vecka 9 eller 12-13??