• skuldhelvete

Skuldsatt, deprimerad och utan hopp

Är så djupt skuldsatt så att jag inte vet vart jag ska ta vägen. Har inga möjligheter att lösa det så just nu känns döden liksom befriande. Ångesten tär på en dygnet jävla runt. Har inga i min närhet som kan hjälpa. Försöker hitt saker att panta eller sälja men har inget. Jag orkar liksom inte mer. Någon i liknande sits, eller med kloka tips?

• Svar på tråden Skuldsatt, deprimerad och utan hopp
  • S c h n a
    skuldhelvete skrev 2016-01-06 20:28:40 följande:

Delvis, inte den sista delen med kfm bara. De andra skulderna är gemensamma, eller ett gemensamt lån och sen egna lån.

Vad är det som gör att du inte kan berätta det?
  • skuldhelvete

Tack för det Aniiee. Jag känner mig redan rutten och värdelös som människa. Och är väl säkert dum också.
    Jag har ett sånt jobb och arbetsplats där en utmätning skulle innebära att min lämplighet för jobbet skulle äventyras. Likaså förtroendet för min sambo för att jag satt mig i denna situation, det sistnämnda alltså. Är så ledsen och uppgiven att jag inte bara orkar mer.

• Aniiee
    skuldhelvete skrev 2016-01-06 20:46:55 följande:

Tack för det Aniiee. Jag känner mig redan rutten och värdelös som människa. Och är väl säkert dum också.
    Jag har ett sånt jobb och arbetsplats där en utmätning skulle innebära att min lämplighet för jobbet skulle äventyras. Likaså förtroendet för min sambo för att jag satt mig i denna situation, det sistnämnda alltså. Är så ledsen och uppgiven att jag inte bara orkar mer.

Att hålla på och mörka och ha sig hjälper knappast upp det förtroendet. Tvärt om.

Jag fattar att det är jobbigt. Men du har liksom inget annat val än att ta konsekvenserna och lösa dem på bästa sätt. Att hålla på och tycka synd om sig själv hjälper liksom inte. 
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • skuldhelvete

Jag tycker inte synd om mig själv. Jag bara försöker hitta kraft och metoder för att lösa detta. Meningen är inte att mörka saker utan lösa saker jag själv orsakat själv. Jag vet att situationen inte blir löst av att jag berättar i detta läge. 

• skuldhelvete

Jag har varje månad ca 5000 kr över som behövs för att täcka dessa 20 000 kr men de pengarna måste in omgående, därav lite frustrerad.

• Aniiee
    skuldhelvete skrev 2016-01-06 21:11:39 följande:

Jag tycker inte synd om mig själv. Jag bara försöker hitta kraft och metoder för att lösa detta. Meningen är inte att mörka saker utan lösa saker jag själv orsakat själv. Jag vet att situationen inte blir löst av att jag berättar i detta läge. 

Löst - nej, förmodligen inte. Hjälper ditt mående - förmodligen. 
    skuldhelvete skrev 2016-01-06 21:13:47 följande:

Jag har varje månad ca 5000 kr över som behövs för att täcka dessa 20 000 kr men de pengarna måste in omgående, därav lite frustrerad.

Har du pratat med de som vill ha dessa 20 000?
    Känner du dig nostalgisk idag? www.imdb.com/list/ls031330344/
  • skuldhelvete

Det har du rätt i Aniiee. I det avseendet är jag nog lite dum men envis. Jag har mina skäl att försöka lösa detta själv. Jag kan inte riskera en separation, då har jag liksom inget kvar. Svårt att förstå kanske men så är det :(

Jag har pratat, bönat, bett och gråtit för de här som ska ha in 20 000 kr. Inget hjälper. Det är 4 olika företag.

• skuldhelvete

Jag kanske förstår att det är svårt att ge konkreta tips till en hopplös situation men behövde skriva av mig och hoppas på att någon kommer på något genialiskt som jag inte gjort.

• ÄnnuEnStockholmare

Det finns ett telefonnummer på sidan "Balansekonomi", kanske kan de ge dig det där genialiska tipset du efterlyser. Den öppna föreläsningen kanske också kan vara något, för att häva dina depressiva tankar? För alla oss, som genom åren tittat på "Lyxfällan" på TV3 så förstår man att det inte alltid beror på något felaktigt karaktärsdrag hos personen i fråga som gjort att de hamnat i problem. Annars är det väl sådana tips som alltid ges i "Lyxfällan" som gäller: sälja saker, matlåda, stoppa onödiga abonnemang, sluta röka, hyra ut ett rum, ta ett extrajobb, osv. Läste i tidningen att man sparar 10 000 kr på ett år genom att ha matlåda varje dag, jämfört med att äta ute. Kanske kan du Googla på "blogg avanza jerrys första lektion" och få några tips där. En kille skriver där under rubriken "konsten att spara" att han tagit ut semester från sitt vanliga jobb och tagit ett extrajobb (natt), ett annat inlägg handlade om hur han sparar 21 100 kr per månad. Så det kanske kan vara något: att använda semesterdagar till att jobba ihop pengarna. Men det kräver ju att du pratar med både arbetsgivaren och med din sambo, förstås. Det positiva är dock att du då diskuterar en lösning på problemet, inte bara problemet i sig. Lycka till!

• orzia1
    skuldhelvete skrev 2016-01-06 21:34:21 följande:

Det har du rätt i Aniiee. I det avseendet är jag nog lite dum men envis. Jag har mina skäl att försöka lösa detta själv. Jag kan inte riskera en separation, då har jag liksom inget kvar. Svårt att förstå kanske men så är det :(

Jag har pratat, bönat, bett och gråtit för de här som ska ha in 20 000 kr. Inget hjälper. Det är 4 olika företag.

Spontant känner jag att jag hade tyckt det var bättre att min sambo la korten på borden INNAN det är försent än efteråt, H*N kanske kan bidra med lån på ngr tusen?

Jag var själv i ekonomisk knipa för ngr år sen, erkände när det gått för långt för mina föräldrar som blev mest arga för ja ej sagt ngt tidigare, då hade jag fått låna den "struntsumman" som det rörde sig om

• orzia1

Om det är 4 olika företag så riskerar du att få 4 olika bet anmärkningar? Du kan ej få ngt mindre lån på banken? Ringa andra företag och skjuta på andra räkningar? Ringa de du har lån hos, be o få amoteringsfritt tex 3 mån?

• FIame

Jag lider med dig. Det som är absolut viktigast, och svårast i din situation är att vidga vyerna. Skitsvårt, jobbigt, tar emot, kroppen vill inget annat än att låsa in sig i sig själv.
    Men vidgar du vyerna, så finns lösningen där, men man måste genomföra det. Lidande, inte lidande, bara genomför - exekutivt. Och då talar jag om t ex tillfälligt byte av arbete, t ex åka till Norge och göra allt för att jobba effektivt där. Erkänna för sin partner att man har problem, men stå stadigt på fötterna (inte nedvärdera sig för att det gått snett för då kommer andra göra samma sak).

När man väl börjar kämpa exekutivt för sin sak kommer ångesten att släppa, alla rädslor släpper och man blir ett med nuet. Jag tror många som är eller varit i samma reshimot har samma upplevelser.

• Tapetklister6789

Hej

Sitter också i en knivig sits ekonomiskt och ser ingen utväg, fått hjälp tidigare av mina föräldrar men nu sitter jag i samma skit igen. Pga spelmissbruk trodde jag kommit över det efter första gången, men inser nu (försent) att jag skulle behövt professionell hjälp någon att verkligen pratat med som förstod.

Trodde jag var såpass stark att inte falla tillbaks, men nu har jag svikit alla igen känns det som och är bara en börda för familjen och kan inte fråga efter hjälp ännu en gång. Då jag känner att jag kan trilla dit än en gång senare igen...

Känns som döden kallar även här... Men kan inte släppa tanken på hur familjen skulle ta det

• leon8259

Hej,

Ny här jag skulle höra goda råd, jag har samma situation, just nu går jag med ångest och deprimerad vet inte vad ska jag ta vägen. Söker hjälp till kommun är ingen ide, Man för ingen hjälp där, därimot de bara skicka dig till helvete sen lämna de dig. För några år sedan sökte jag hjälp där för att jag hade många räkningar som jag kunde inte klara av att betala, deras råd att låt gå till KFM dumm ide tycker jag. Nu vet jag inte hur ska jag går ut från Helvete (KFM) Just nu jag klarar att betala alla mina skulder om inkasso bolaget ville at ta ur från KFM och jag skulle betala direkt till de stället än att KFM som tar allting från min lön Jag har ringt och förhandlat med de, men en som vill inte, spelar ingen roll hur jag förklarar. Det förstår jag att de vill straffa mig. Skuldsanering ingen ide heller. Det är bara låta rinner ut till KFM och man får hoppas någongång bli kvitt med alting. Idag min Fru vill skilja det förstår jag 100% henne. Jag skulle inte heller ta henne till helvete som idag. Evea economi vill hjälpa mig om det någon som går som borgen men vem vill det?Jag har jobb sedan 30 år tillbaka och lön på 26220kr och har kulder hos KFM ca 320000kr och det vexer varjedag.

Är det någon som vill hjälpa till eller vet vad ska vända till? tacksam om förslag?

• Tussilago1978

Hur har det gått för dig?

• Tussilago1978
    leon8259 skrev 2018-04-26 14:53:34 följande:

Hej,

Ny här jag skulle höra goda råd, jag har samma situation, just nu går jag med ångest och deprimerad vet inte vad ska jag ta vägen. Söker hjälp till kommun är ingen ide, Man för ingen hjälp där, därimot de bara skicka dig till helvete sen lämna de dig. För några år sedan sökte jag hjälp där för att jag hade många räkningar som jag kunde inte klara av att betala, deras råd att låt gå till KFM dumm ide tycker jag. Nu vet jag inte hur ska jag går ut från Helvete (KFM) Just nu jag klarar att betala alla mina skulder om inkasso bolaget ville at ta ur från KFM och jag skulle betala direkt till de stället än att KFM som tar allting från min lön Jag har ringt och förhandlat med de, men en som vill inte, spelar ingen roll hur jag förklarar. Det förstår jag att de vill straffa mig. Skuldsanering ingen ide heller. Det är bara låta rinner ut till KFM och man får hoppas någongång bli kvitt med alting. Idag min Fru vill skilja det förstår jag 100% henne. Jag skulle inte heller ta henne till helvete som idag. Evea economi vill hjälpa mig om det någon som går som borgen men vem vill det?Jag har jobb sedan 30 år tillbaka och lön på 26220kr och har kulder hos KFM ca 320000kr och det vexer varjedag.

Är det någon som vill hjälpa till eller vet vad ska vända till? tacksam om förslag?

Har du hittat nån lösning?
  • Skugga

Fyfan vilka snälla ord ni har i den här tråden. Men i min. Förklaras man att vara sjuk och nersätter mig för mina kommentarer. Fyfan. Jag har haft så mycket skit i mitt liv. Och få så mycket skit av andra.

Svar på tråden Skuldsatt, deprimerad och utan hopp